• 1
  • 2
2010-11-03, 21:21
Medlem
Hejsan!
Jag undrar om det finns ngn som har gjort en bukspottkörteltransplantation?Eller ngn som gjort en transplantation med annat organ?
Nyligen fick jag mitt besked om att jag skall transplanteras. Nu har nedräkningen börjat,även fast jag vet att det kommer att ta lång tid o att det är många undersökningar,tester o sist men inte minst en donator.
Gör ett försök för att se om ngn här på Flashback har erfarenheter att dela med sig.
Citera
2010-11-03, 21:30
Medlem
bithards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillaEva-lill
Hejsan!
Jag undrar om det finns ngn som har gjort en bukspottkörteltransplantation?Eller ngn som gjort en transplantation med annat organ?
Nyligen fick jag mitt besked om att jag skall transplanteras. Nu har nedräkningen börjat,även fast jag vet att det kommer att ta lång tid o att det är många undersökningar,tester o sist men inte minst en donator.
Gör ett försök för att se om ngn här på Flashback har erfarenheter att dela med sig.
Har du diabetes?
Citera
2010-11-03, 21:40
Medlem
Visst jag har diabetes typ 1 o fick min sjukdom när jag var 11 år.Har du några erfarenheter som du kan dela med dig av?
Citera
2010-11-04, 14:36
Medlem
I dag fick jag ett telefonsamtal från transplantationsmottagningen.I nästa vecka ska jag få träffa en läkare!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hur bra känns inte det?? Det känns kanon! Nu har resan börjat!!
Sitter här o skriver fast jag vet att det inte är ngn som har något att skriva till mig ang detta ämne,men....det gör inget! Har redan ringt dom viktigaste samtalen till familjen o dom närmaste vännerna.
Känns som att jag vill skrika eller ska jag av oro?Det visar sig...
Citera
2010-11-04, 15:24
Medlem
Jag har diabetes 1 också, visste inte ens att man kan transplantera?
Kan du inte berätta lite kort om det du vet, typ varför dom valde dig, hur det blir efteråt osv.

Blir man frisk eller bara bättre?
Citera
2010-11-04, 15:40
Medlem
Jag gör ett försök o förklarar.Genom transplantation kan sjuka organ och vävnader ersättas av friska från en annan människa.
Från en donator tar man en bukspottkörtel. En förutsättning för transplantation är att det finns människor som vill donera sina organ och vävnader efter sin död.
Ena stunden känner jag mig utvald,förra året gjordes ca 10 st transplantationer på Akademiska sjukhuset dit jag hör.
Samtidigt är det ett "ganska"så stort ingrepp o jag måste äta avstötningsmediciner resten av mitt liv.
På din fråga varför just jag?Jag har en svår diabetes,med kraftiga svägningar som inte går att förklara!Jag har min tredje insulinpump.Trots alla fördelar med pumpen så kvarstår problemen.
Kul att du frågade
Har du en fungerande diabetes!?Hoppas det
Citera
2010-11-04, 15:41
Medlem
Glömde....Jag blir helt frisk!
Citera
2010-11-04, 15:46
Medlem
Citat:
Glömde....Jag blir helt frisk!

Fan grattis!
Citera
2010-11-04, 15:49
Medlem
Tack...Dina ord värmer!!Nu är det bara o hålla tummen!
Citera
2010-11-04, 15:59
Medlem
Citat:
Tack...Dina ord värmer!!Nu är det bara o hålla tummen!

Kan göra bättre än så, kan hålla bägge tummarna!

Lycka till!
Citera
2010-11-04, 17:27
Medlem
Allt är relativt:
Men jag hoppas att det löser sig på det bästa sätt med din transplantation, typ 1 är ju en tuff diagnos något som man föds med (du kanske diagnosticerades vid 10 års ålder, men typ 1 är medfött)

Har du någon uppfattning om hur omfattande operationen är, hur lång återhämtningsperiod/inkörningsperiod du har på ditt nya organ?
Citera
2010-11-04, 17:51
Medlem
Hej Typat
Jag har typ 1 diabetes även fast jag fick den när jag var 11 år.Jag har tagit sprutor från första dagen.
Det jag vet i dag om oprationen är att det ska ta ca 5-7 tim.Återhämtningstiden vet jag i dagsläget inget om,men jag vet att jag måste äta avstötningsmediciner resten av mitt liv o att jag kommer att vara infektionskänslig.Men...jag kommer att bli helt frisk.Detta är så svårt att förstå,men jag får väl försöka lita på läkarna
Funkar din diabetes väl? Hoppas det...
Mvh Eva
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här