Håller på och söker på mig själv för jag har lite tråkigt. Jag upptäckte att jag skrev detta för 13-14 år sedan i denna tråden:
Citat:
AA:s behandlingsprogram formulerades på medeltiden.
Den samtida vetenskapen visste ingenting om gener. Ingenting om signalsubstanser och belöningssystem. Man visste knappt vad alkohol var kemiskt sett och vilka effekter det hade på nervsystemet, utöver att man blev "full" på det. På den här tiden skrev läkare ut kokain på recept mot opiummissbruk. Sigmund Freud var en stor vetenskapsman. Den medicinska vetenskapen var i sin linda. Man hade just kommit på att mikroorganismer kan orsaka sjukdomar.
Ställ er frågan: Vad är chansen att AA:s grundare, två religiösa fanatiker och vetenskapliga idioter, råkade hitta ett fungerande botemedel mot något så komplext som missbruk i denna tid?
Över ett decennie senare är jag än mer övertygad. Anledningen till att vi har drit som AA och NA är att det inte satsas på evidensbaserade metoder. Anledningen till att du slussas till 12 steg är att samhället skiter i dig, då missbrukspromlematik är för komplext och för dyrt att satsa på.
I somras såg jag tom. Scientologernas frontgrupp Narconon (som vill att vi ska förväxla dem med "förtroliga" NA) annonsera i SLs vagnar. Situationen för missbrukare har drastiskt försämrats. Du kastas av samhället till vargarna. Sekter, tvivelaktiga "entreprenörer" och riktigt destruktiva saker som SIS och LVM.
Om du är missbrukare: inse att samhället skiter i dig.