2010-11-03, 15:25
Medlem
Frank Friendlys avatar
Instämmer med kirurghandskeförslagen. Brukar dra ett varv med papper runt såret och sen dra på handsken över.
Citera
2010-11-03, 15:38
Medlem
[Strange Days]s avatar
I akutlägen så fungerar det med att vira om papper och stabilisera med tejp av valfri sort (helst dock nån kraftigare modell).
Kanske inte direkt optimalt, men det gör iaf så att man kan avsluta momentet man höll på med.

Vad gäller förebyggande åtgärder för att minimera risken för skärsår så bör man tänka på följande:

1] Att använda den klassiska grepptekniken om råvaran som man skär/hackar (demonstreras i följande video: http://www.5min.com/Video/How-to-use-a-Knife-94813686. Man "viker in" fingertopparna för att skydda dem).

2] Att se till så att kniven är tillräckligt vass innan man börjar skär/hack-momentet. Vassa/nyslipade knivar underlättar för precisionen. Om man märker att kniven är slö så är det bara att köra ett par varv med brynstålet.
Senast redigerad av [Strange Days] 2010-11-03 kl. 16:00.
Citera
2010-11-04, 12:53
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Min kniv är vass, riktigt vass, man får vara försiktig.

Jaha?
Citera
2010-11-04, 13:59
Medlem
brianmolkos avatar
Om det blödde så långe hade jag sökt läkare hm. De kanske har något hjälpmedel man kan få annars
Citera
2010-11-04, 14:42
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Jaha?

Japp.

Ska man leka tv-kock och stila för gästen så bör man antingen öva, eller inte ha en riktigt vass kniv, som min
Citera
2010-11-04, 18:55
Medlem
WhiskeyGinWines avatar
Ajaj!
Använd en slöare kniv.
Citera
2010-11-04, 20:04
Medlem
MrHumpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Japp.

Ska man leka tv-kock och stila för gästen så bör man antingen öva, eller inte ha en riktigt vass kniv, som min

Din kniv låter riktigt vass

Kirurghandskar tycker jag också lät bra.
Citera
2010-11-04, 21:06
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyGinWine
Ajaj!
Använd en slöare kniv.

Det är ju farligare! Hacka lök eller skiva tomat med en slö kniv leder till frustration vilket leder till bristande koncentration, kombinera det med ökad risk för att kniven slinter iställer för att skära rakt ner..
Citera
2010-11-04, 21:25
Medlem
BrainDisorders avatar
Skar mig idag när jag försökte hacka tomat alá kock-style. Överdelen av huden på tummen hängde lös och det gjorde ont + blöder fortfarande. Men eftersom jag inte lagar mat så ofta så gör det inte så mycket, problemet är bara att jag lyckas med det varje gång jag använder något vasst.

Grym avatar på TS för övrigt, Kenny fucking Powers.
Citera
2010-11-05, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
I akutlägen så fungerar det med att vira om papper och stabilisera med tejp av valfri sort (helst dock nån kraftigare modell).
Kanske inte direkt optimalt, men det gör iaf så att man kan avsluta momentet man höll på med.

Vad gäller förebyggande åtgärder för att minimera risken för skärsår så bör man tänka på följande:

1] Att använda den klassiska grepptekniken om råvaran som man skär/hackar (demonstreras i följande video: http://www.5min.com/Video/How-to-use-a-Knife-94813686. Man "viker in" fingertopparna för att skydda dem).

2] Att se till så att kniven är tillräckligt vass innan man börjar skär/hack-momentet. Vassa/nyslipade knivar underlättar för precisionen. Om man märker att kniven är slö så är det bara att köra ett par varv med brynstålet.
Precis så gör jag med
Citera
2010-11-05, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Grym avatar på TS för övrigt, Kenny fucking Powers.

tack =)
Citera
2010-11-05, 07:44
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Det är ju farligare! Hacka lök eller skiva tomat med en slö kniv leder till frustration vilket leder till bristande koncentration, kombinera det med ökad risk för att kniven slinter iställer för att skära rakt ner..

Medhåll. Slöare knivar är mycket mer riskabla att använda än vassa enligt min mening.

Sen har det givetvis också med teknik/vana att göra, men just tekniken är något man kan öva upp ganska lätt.
Bara att köpa ett par kilo lök eller potatis och sätta igång å öva.
Och istället för att bara slänga övningsmaterialet så kan man ju göra soppa eller nått på råvarorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in