2010-11-03, 13:09
Medlem
Sc0res avatar
Hej!
Jag hade min dator (acer one laptop) som ljudkälla på ett bröllop nu i helgen och det slutade lite olyckligt.
I slutet av kvällen så är det någon som har spillt någon av rubrikens vätskor i min dator. Tekniskt sett så fungerar datorn som den ska, inte några som helst problem. Men däremot så har knapparna till tangentbordet börjat klibba riktigt ordentligt. Jag fick ett tips av en vän att tvätta själva tangentpanelen i sprit men han visste inte vilken. Därför vänder jag mig istället till er på fb och hoppas på ett bra och seriöst svar hur bästa möjliga sätt är att få bort skiten, med sprit eller andra metoder?
Tack på förhand!
Citera
2010-11-03, 13:12
Medlem
Defunctuss avatar
Använd rom.
Citera
2010-11-03, 13:13
Medlem
hishultas avatar
Det går enkelt att plocka bort tangentbordet bara så kan du tvätta det med tex 5-56 då det löser bort fett
Citera
2010-11-03, 16:56
Medlem
m0gs avatar
Beroende på hur tangentbordet är uppbyggt kan det också fungera med vanligt vatten, då det löser socker som brukar vara boven då spilld dryck torkar och klibbar. Börja hursomhelst med att ta loss tangentbordet och tangenterna och få bort allt ytligt kladd.
Citera
2010-11-03, 23:34
Medlem
M0rt4l1tys avatar
Rikliga mängder T-röd som sedan dunstar bort
Citera
2010-11-04, 20:11
Medlem
Ta inte bort tangenter!
Det leder ofta till problem, fästena är sköra och det är stor risk att du inte får ihop det igen.

Ta bort hela tangentbordet, låt ligga i varmt vatten och diskmedel, skrubba eventuellt lite med en diskborste fast det behövs inte. Sedan sköljer du av och låter det torka. Det kan ta tid att torka, och minsta fuktdroppe som är kvar i elektroniken kan förstöra tangentbordet. Låt det gärna torka ett par dagar och föna gärna eller lägg det i torkskåpet. Kan bli torrt snabbare men det är på egen risk som du monterar i det i så fall.

Citat:
Ursprungligen postat av M0rt4l1ty
Rikliga mängder T-röd som sedan dunstar bort

Och när det dunstar så lämnar det kvar det som det skulle lösa upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in