• 1
  • 2
2010-11-03, 12:54
Medlem
Hallå gott folk
Det är som så att en polare till mig fyller 30 och jag letade efter en present när jag snubblade över det här:
Citat:
Stridsbåt 90
Har du provat på RIB och är redo för något häftigare? På den här turen får du åka med i en Stridsbåt 90, en båt som är speciellt framtagen av militären för att tjänstgöra längs Sveriges kuster.

Korpen, en Stridsbåt 90 prototyp, är unik i sitt slag. Hon är helt byggd i kolfiber & kevlar, drivs av ett vattenjetaggregat från Rolls Royce och har en effekt på hela 1 000hk! Detta tillsammans med det extremt lätta och starka skrovet som bara väger 1200 kilo gör att båten har en sjöduglighet som saknar motstycke. Under turen kommer du att bjudas på extrema manövrer i 45 knop som ingen annan båt klarar. Det skjuter på rejält när ni accelererar ut i Stockholms skärgård!

Turen börjar vid Skeppsbron och går ut i Saltsjön. Ni styr mot vackra Vaxholm där ni passerar historiska Vaxholms Kastell på nära håll. Därifrån går turen vidare ut till pittoreska Grinda som ni rundar innan det är dax att styra hemåt igen. På hemvägen passerar ni vackra Lidingö och lummiga Kungliga Djurgården innan ni till slut mönstrar av vid Skeppsbron. Någonstans under turens gång bjuds ni på fika som är inkluderat i turen.

Vid fint väder njuter ni på däck och om det är kallt & ruskigt sitter ni skönt i Korpens varma kabin i sköna fåtöljer!

Ta en tur i Stockholms häftigaste båt!

Så ni som har åkt denna båt, är det något ni kan rekomendera för en militär/krigsfixerad "gubbe" som aldrig fick göra lumpen.

Jag gissar ju på att de som förmedlar den här upplevelsen överdriver en del så:
Är den häftig att åka med?
Vad kände ni första gången ni åkte med den?
Går den fort som f*n eller är det "går det inte snabbare" kännslan?
Är det en bra present?
Citera
2010-11-03, 12:59
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=YHP8oRV4IrU

hoppas det inte går såhär.
Citera
2010-11-03, 13:00
Medlem
Zoiders avatar
Jag har hört att vissa som åkt har spytt blivit väldigt sjuka av att åka, så ja. nog låter det som en rejäl åktur nog!

edit: Stridsbåt 90 väger för övrigt 13 ton tom.
Senast redigerad av Zoider 2010-11-03 kl. 13:04.
Citera
2010-11-03, 13:07
Medlem
Defunctuss avatar
[quote=Zoider]Jag har hört att vissa som åkt har spytt blivit väldigt sjuka av att åka, så ja. nog låter det som en rejäl åktur nog!
QUOTE]

Det är ju perfekt då kan du jävlas med polaren men få det att se ut som att du gjorde något snällt
Citera
2010-11-03, 13:18
Medlem
Sinkomiess avatar
Det första jag tänker på är hur det inte känns som så snäva svängar och bromsar det faktiskt är, lite underligt, men rätt tufft. Svårt att beskriva. Sjösjuk vet jag ingen som blivit, kanske delvis på grund av det, men har man lätt för att bli det annars kanske man inte ska pröva. Det är hursomhelst väldigt kul att åka runt i.

Fast jag är ju som jag är och tycker inte den är nåt att ha överhuvudtaget jämfört med Jurmon

Men men, om jag säger såhär:

Är den häftig att åka med?
Det vill jag nog påstå.

Vad kände ni första gången ni åkte med den?
Svårt å säga. Tufft är enda ordet som kommer upp.

Går den fort som f*n eller är det "går det inte snabbare" kännslan?
Strb90 och Jurmo går i kring 40 knop som max. Dock går båda de båtarna så mjukt på nåt sätt, att man (enligt mig) inte riktigt kopplar hur snabbt det går. Man kan uppleva att man blir lurad, man ser ute hur det går 35-40 medans det känns som det bara skulle ligga kring 20 för att den går så mjukt. Känns stundvis nästan mer som man sitter i ett flygplan än en båt skulle jag säga är en ganska bra beskrivning.

Är det en bra present?
Sämre finns nog

Som sagt, jag har åkt Stridsbåt 90H och finska motsvarigheten Jurmo, så min upplevelse kan vara annorlunda. Båtarna är ju dock, eller ska vara snarlika med denna, så det bör gå att jämföra.
Vet du något om denna båt kan göra chrashstop, dvs tvärnita?
Senast redigerad av Sinkomies 2010-11-03 kl. 13:20.
Citera
2010-11-03, 14:42
Medlem
Jag har åkt ett par gånger, iofs under övning så man satt mest och sov tills man skulle springa ut. Sen efter det fick vi åka när vi inte var i koma men sitter man nere i passagerarutrymmet så märker man knappt att dom ens gör en crash-stop. Visst man ser att fönsterna är under ytan vid en crashstop men dom är ofta så saltfläckade att man inte kan se ut tydligt. Känns mest som att man lutar sig bakåt snabbt på en gungstol.

Men jag antar att dom har löst detta om det är en turbåt. Inte så kul att åka utan att kunna se ut...
Citera
2010-11-03, 14:43
Medlem
RosaMaggans avatar
Jag, och de jag åkt med, brukar alltid bli sömniga och somna vid stridsbåtsturer. Man sover riktigt gott.

Men det kanske är annorlunda med det här företaget och deras stridsbåt?
Citera
2010-11-03, 16:20
Medlem
Jag trodde att stridsbåt 90 var byggd i aluminum... Var de tidiga modellerna byggda i det matrialet ?

40 knop =Ungefär 70 km/h
Citera
2010-11-04, 20:43
Medlem
Dr Snoozes avatar
Vad kostar det?
Citera
2010-11-05, 11:01
Bannlyst
Enligt egna erfarenheter så är G-båt mycket roligare. Men det kanske inte går att fixa på samma sätt.
Citera
2010-11-05, 11:45
Medlem
Stridsbåten är väldigt stabil i sjön som många nämnt tidigare, det är oftast samma anledning som gör att RIB turer blir tråkiga då man bara känner fartvinden och inget mer pga den enorma stabiliteten.
En vanlig stridsbåt väger mellan 13-20 ton beroende på lastning och den du skrev om vägde 1.2 ton så har ni tur är den inte så fruktansvärt stabil och det kan bli roligt. Har du otur så är det felskrivet och dom menar 12 ton (Då motorerna väger satan känns det som att 1200 pannor snabbt är spenderade).
Ring och snacka med dom och se vad dom säger. 45knop är bara snabbt för en navigatör om man inte åker i en mindre båt där man flyger som en studsboll.

Är din polare en resenären en riktig MÖP så finns ju själva känslan att vara i en Stridsbåt där och kanske väger upp för den låga fartkänslan.
Citera
2010-11-05, 12:32
Medlem
Det där måste vara en Stridsbåt 90E (Enkel). Dom är mindre än 90H, har bara en motor istället för två och byggdes i kolfiber av Storebro.
Den vanliga militära varianten har en Scania DSI14 på 625hk och går i precis över 40knop som mest.
90E tycker jag personligen är roligare än 90H då den är mindre och mycket lättare och därmed allmänt kvickare, men den är väldigt stötig när det går mycket sjö. Därför togs dom bort ur amfibiesystemet där dom var tänkta att användas som sjukvårdstransport.

Mig veterligen finns det INGA civilägda Stridsbåt 90H, dock ett antal 90E.

http://www.soldf.com/strb90e.html

/Rossen, tekniker strb90, hemvärnet.
Senast redigerad av Rossen 2010-11-05 kl. 12:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in