2010-11-03, 10:52
Medlem
EnLitenHares avatar
Äsch vad synd då Detta lär väl sätta käppar i hjulen ett par extra år för legaliserings-rörelsen eller?
Citera
2010-11-03, 10:52
Medlem
overstepss avatar
http://i.imgur.com/07jBN.png

Så jävla värdelöst. Får ändå skylla mest på de unga som i så liten utsträckning röstade.
Citera
2010-11-03, 10:53
Medlem
Från DN:

"Debattören och författaren Magnus Linton säger att utslaget var väntat och ganska bra. Bra i den meningen att förslaget spårade ur på kommersialiserings- och industrialiseringsdelen som enligt honom var för dåligt skrivet för att gå igenom.

– Produktionsledet är kontroversiellt här. Det är en sak med att småskaligt producera för eget bruk och en annan del är att man tillåter storskalig produktion och kommersialisering med allt vad det innebär av reklam och hela den biten. Här dog hela frågan när den krockade med federal lagstiftning.

Enligt Linton kom den viktigaste aspekten bort på vägen:

– Det viktiga argumentet för en legalisering av cannabis är ju att rycka plånboken från den organiserade brottsligheten. Av alla resurser som genereras till organiserad brottslighet i världen kommer 50 procent från cannabis. Det försvann lite i skuggan av den mindre intressanta frågan om hur Kalifornien som stat skulle bli stormrikt på en ny produkt.

Han tror att det här valet fungerat lite som en plog för legaliseringsfrågan och att inom tio år är cannabis legaliserat i Nord- och Sydamerika och hela södra Europa. Att odla och sälja marjuana för medicinskt bruk har varit lagligt i Kalifornien sedan 1996."

Det var främst äldre som röstade nej, ungdomar vägde starkt åt ja-sidan (förutom de som är för men röstande nej för att invänta ett kanske bättre genomtänkt förslag 2012). Jag tror att Linton har helt rätt, det faktum att en omröstning har skett är ett stort steg. Marijuana kommer legalisera, det är endast en tidfråga.
Citera
2010-11-03, 10:54
Medlem
jamesdeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GOHUL
Varför införa ytterligare en drog i samhället? Jag röker själv men kan förstå varför folk är emot det. Droger leder inte till någonting positivt i längden för samhället, kolla bara på alkohol och nikotin. Varför skulle då cb leda till någonting positivt? visst det kan lindra smärta och så men det finns redan medicinsk marijuana som det är kontroll på och det blir mindre brottslighet men till vilket pris?

Då det är mycket enklare att förtära cb än alkohol också och att ruset är 100 gånger bättre kommer det bara leda till att folk missbrukar det mer än alkohol. Alla vet väl att cb inte är bra om man röker det för mycket. Man får sämre minne, slö, omotiverad osv. Been there, done that. Nej cannabis skapar inte misär för individen, men det leder inte till något gott för samhället in the long run.

Sen om det i princip flödar weed på gatorna i Kalifornien fast det är olagligt bryr jag mig inte om. Jag talar om det stora hela.

Jag personligen är inte emot en legalisering, för jag bryr mig inte ett skit om samhället men jag kan som sagt förstå varför folk är emot det.

Att bruka cannabis är en fritidsaktivitet, ett roligt tidsfördriv, ett sätt att underhålla sig själv. Cannabis leder till att man har kul och mår bra för stunden. Det kan jämföras med att titta på film, äta godis eller att lyssna på musik - man gör det inte för att det är nyttigt utan för att det är roligt. Cannabis tillför samma sak till samhället som alla andra fritidsaktiviteter - det ger människorna i samhället ett sätt att ha kul.
Citera
2010-11-03, 10:58
Medlem
M4F14s avatar
Inte ens i liberalismens högborg gick det här igenom. Fint!
Citera
2010-11-03, 10:59
Medlem
Coolcittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Att bruka cannabis är en fritidsaktivitet, ett roligt tidsfördriv, ett sätt att underhålla sig själv. Cannabis leder till att man har kul och mår bra för stunden. Det kan jämföras med att titta på film, äta godis eller att lyssna på musik - man gör det inte för att det är nyttigt utan för att det är roligt. Cannabis tillför samma sak till samhället som alla andra fritidsaktiviteter - det ger människorna i samhället ett sätt att ha kul.

Fast man blir ju oftast inte slö och dum i huvudet av att äta godis, se på film eller lyssna på musik?
Citera
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.D.L
Alla röster har väl inte blivit räknade? Det finns några få av delar av staten som beräknas fortfarande.

Spelar ingen roll. De röster som inte räknats än har inte kapacitet att ändra utgången.

Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenHare
Äsch vad synd då Detta lär väl sätta käppar i hjulen ett par extra år för legaliserings-rörelsen eller?

Inte nödvändigtvis. Debatten har än en gång satts igång och resultatet visar ändå att över 40 % är för, vilket ändå är en relativt hög siffra. En fortsatt diskussion -- och kompromisser kan bli aktuella framöver.

Dock kommer ju självklart Maria Larsson och andra förespråkare till restriktiv narkotikapolitik vinkla resultaten som "folket har talat, de vill inte ha knark lagligt" i just Sverige.
Citera
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.JazzMan
Men som det ser ut idag, i Kalifornien, så kan du i princip köpa weed på alla gatuhörn i hela staten (förutom dom som redan är ockuperade av horor). Alltså finns det redan tillgängligt till alla som vill ha. Legalisering av drogen skulle leda till att det kommer bort från gatorna i större utsträckning, bättre kvalitet och att ovetande människor skulle slippa handskas med G's på gatorna. Med sen är Kalifornien lite av ett undantag där staten vid all förmodan skulle gynnas av en legalisering, både ekonomiskt och ur ett samhälles perspektiv.

Man kan inte resonera sådär - titta på piratdebatten t.ex. Där snackar ingen politiker alls om att leglisera det trots att alla gör det. Men när det kommer till cannabis ska man plötsligt vika sig för att "alla kan få tag i det ändå". Vilka fördelar finns det med att tillåta skiten egentligen? Nej, rökningen är på väg åt rätt håll i Sverige, hoppas dom vågar ta nästa steg och börja begränsa alkoholen också.
Citera
2010-11-03, 11:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GOHUL
Varför skulle då cb leda till någonting positivt?

Då det är mycket enklare att förtära cb än alkohol också och att ruset är 100 gånger bättre kommer det bara leda till att folk missbrukar det mer än alkohol. Alla vet väl att cb inte är bra om man röker det för mycket. Man får sämre minne, slö, omotiverad osv. Been there, done that. Nej cannabis skapar inte misär för individen, men det leder inte till något gott för samhället in the long run.

Det handlar om att det leder till mindre negativitet, vilket är positivt, i jämförelse mot hur det ser ut idag.

100 gånger bättre? Nu överdrev du nog lite va? Jag har rökt mycket och frekvent under en period när jag var runt 18, dock röker jag inte längre då jag vill vara "klar och skärpt" i skallen. Har inget emot det alls, kan vara riktigt härligt vid rätt tillfälle. Men jag tycker att det är skönare att dricka ett par, tre, starköl och bli sallongsberusad än att röka en joppe. Det är såklart högst individuellt, men min livsstil är inte riktigt att sitta och dega i soffan bäng - jag gillar att göra annat och där passar det bättre med alkohol eller andra uppåtsaker (jag vet att alkohol inte är en uppåt drog, men den får uppåt-effekt sålänge man inte super sig aprak) när det kommer till dessa saker. Givetvis gör jag dessa saker nykter också! Men jag menar typ som att meka med crossen, bygga något, städa, festa, plugga, ect.. Alkohol passar liksom mycket bättre till sånt. Men visst, hade jag varit en slacker så hade jag också tyckt att röka joppe hade varit skönare.

Senast redigerad av amagadfittnoob 2010-11-03 kl. 11:07.
Citera
2010-11-03, 11:05
Medlem
Guitarsmokes avatar
Hm, det kanske var lika bra. Jag hade själv sett en proposition som bara handlade om hemmaodlingar odlingar så man skulle slippa alla onda storföretag som i slutändan ändå inte hade bidragit med bra och billig röka.

Men att Maria Larsson ska få gå som segrare ur det här efter en hård vecka av debatter känns mindre kul..
Citera
2010-11-03, 11:06
Medlem
pajasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte
Fast man blir ju oftast inte slö och dum i huvudet av att äta godis, se på film eller lyssna på musik?

Och det blir alla per automatik när de brukar cannabis menar du?!
Citera
2010-11-03, 11:06
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte

I båda fall handlar det om proportioner. Cannabis liksom godis är inte hälsosamt vid långvarigt missbruk -- precis som mycket annat.

Att bruka cannabis gör dig på intet sätt dum i huvudet. Ett långvarigt missbruk däremot kan ge sådana effekter. Ett liknande missbruk av alkohol är dock bokstavligt talat dödligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in