2010-11-03, 00:00
Medlem
Jag har funderat en del på detta med relativitet och teorin att allt skulle vara relativt, men skulle behöva en bättre förklaring på vad ordet "relativt" betyder än den jag har fått...

I vilka sammanhang kan man använda relativiteten som argument? Jag vet att en sten är stor rellaterat till ett gruskorn, och att en man kan vara dum rellaterat till en annan man som är smart, men samtidigt smart rellaterat med en man som är dummare. Men om vi tar ett bord gjort i trä. Detta påstående är absolut, och bordet är absolut gjort i trä. Betyder detta då att allt inte är relativt?

Är tiden relativ? är den fria tanken relativ? Vet att det finns trådar för detta redan, men svara gärna på min grundfråga i alla fall, i vilket fall är ordet rellativt rellevant??
Citera
2010-11-03, 00:01
Medlem
ledsen för alla dubbel L, såg först nu att jag stavat fel :P
Citera
2010-11-03, 00:55
Medlem
Relativt är något x om det varierar beroende på y. Absolut är något x om det är oberoende av något y.

T ex föreställde man sig förr att tiden, nuet, var samtidig över hela universum. Att man kunde ha en klockstandard som kunde visa tiden överallt. Tiden var då absolut eftersom den var oberoende av någon annan faktor. Med relativitetsteorin föreställer vi oss att det inte finns någon samtidighet, vill säga, det skulle inte kunna finnas någon enda klocka som korrekt mätte tiden över hela universum. Tiden beror då på andra faktorer, såsom hur fort man rör sig relativt ljushastigheten och någon referensram.

Att ett bord av trä är ett bord av trä är därför inte relativt, då, dess trähet inte varierar av någon annan faktor (säg faktorn huruvida en svan är i närheten). Alltså är fakta inte relativt. Däremot skulle en subjektivist säga att det varierar på subjektet som observerar det. Subjektivism, då, är en form av relativism, och håller man det för sant gör man ett väldigt starkt och kontroversiellt påstående - som åtminstone jag håller mindre troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in