2012-12-28, 13:56
Medlem
Hungaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALBANSK
Varför skriver du inte bara att du hatar slavism. Istället för att spela ut folk mot varandra som jude? As a political idea, not it is not much alive and there is no reason for it. Panslavism as political movement was founded at the time when most of the Slavic nations were not independent and were suffering under different levels of foreign oppression. Most of them lived under Germans, Hungarians and Turks. Idea behind panslavism was that by supporting each other, especially with support of Russia, they can more effectively fight for their rights and free themselves.

One also must understand that panslavism was not single movement. Slovak, Polish and Russian panslavism could be and often was different, sometimes even mutually exclusive. In other words, different Slavic nations even different people had different ideas of what panslavism should be and how it can be used.

On the other hand as as general cultural idea, yes panslavism is still alive. All Slavic nations regardless of their quarrels between each other have sense of common history and related identity. Most of the Slavs view other Slavic people as brothers or at last cousins. There are also several panslavic organizations and Panslavic Congress is held regularly in tradition of first one in Prague 1848 (every 2 or 5 years I think).

Prague Slavic Congress, 1848 - Wikipedia, the free encyclopedia

In general Slavic people tend to stick together. You can see it especially between Slavs living in foreign countries. Men du är andragenerationsinvandrare ,svennebanan som tror att slaver ska hjälpa sina ariska bröder som nästan utrotade dom.
När jag skrev "slavfolk" mena jag inte detta som i språkfamiljen slaviska utan som en arbetsslav under juden, vilket ryssen visat sig vara exemplarisk på.

Att slaver var förtryckta i Ungern är överdrivet. Ungrare har generellt inget problem med polacker och det existerar en stark vänskap mellan dessa länderna. Men jag är emot den pan-slaviska rörelsen då den ämnar att utplåna Ungern från kartan då ungrare inte är ett slaviskt talande folk och att vi är "i vägen" för nord och sydslaverna.
Senast redigerad av Hungaro 2012-12-28 kl. 13:59.
Citera
2012-12-28, 14:47
Medlem
rex144s avatar
Hungaro jag är oxå emot panslavism,

det är för stor skillnad mellan slaver, alfabetet, religion, mentalitet,
och i en sån panslavisk organism skulle Ryssland spela en central roll,

Polen har flest grannar i hela EU , sju stycken

5 (litauer är balter) av 7 är slaviska länder, men vår bästa vän är Ungern
resten av de hade vi kunnat ha krig med, så många oförrätter finns det
Senast redigerad av rex144 2012-12-28 kl. 14:51.
Citera
2012-12-28, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hungaro
När jag skrev "slavfolk" mena jag inte detta som i språkfamiljen slaviska utan som en arbetsslav under juden, vilket ryssen visat sig vara exemplarisk på.

Att slaver var förtryckta i Ungern är överdrivet. Ungrare har generellt inget problem med polacker och det existerar en stark vänskap mellan dessa länderna. Men jag är emot den pan-slaviska rörelsen då den ämnar att utplåna Ungern från kartan då ungrare inte är ett slaviskt talande folk och att vi är "i vägen" för nord och sydslaverna.

Jag reagerade mest på att just nationalism används idag endast i syfte att splittra slaver. Det har flera gånger avslöjats att folk rent av får betalat för att skriva sådana kommentarer på communities likt youtube och liknande...

Man bör inte jämföra pan-slaviska rörelse idag med ungturkarna och nationalist-serber. Man vill ta makten till sig själva först och främst i det landet du kritiserar.Samtidigt kan man ge mark tillbaks
till tjetjener dom gjorde sin sak i kamp mot röda. Det blir bara win-win.

Och så som utveckling ser ut idag:
Har Sverige blivit bättre? Senaste år tionde. Svar nej. Jag hade diskussion med en del slaver för 10 år sedan och dom trodde på invandring till dom inom framtiden.Som det ser ut idag följer
allt prognosen.

Ja länder som Tyskland kommer klara sig +5 till på sin höjd. Vad ska resten göra?

Hur ser utveckling ut bland slaviska länder senaste årtionde stabilt+ i helhet.
Där ungefärg när dessa 2 möts på lika nivå (jag gissar om 30 år) så kommer den slaviska kulturen hyllas
samtidigt som den europeiska går bit för bit under.

Gällande Ryssland och jude-revolution så avsattes stora pengar för det. Ingen hemlighet. Idag är Ryssland en krutdurk. Och börjar länder som Vitryssland och Ukraina en vacker dag hylla gemensamma
slaviska rörelse (inte nationalism) kommer det att fungera som tändsticka.Det måste vara något som majoriteten gillar, nationalism är jude-redskap i det fallet.

Redan idag är missnöjet stort senaste nyhet: efter krock med kgb-bil knivhöggs en person och dom hade mage att anklaga honom för att han begick självmord. Trots sammanlagt 6 stick sår, vara 4 i hjärta

Och det sägs öppet i media om hur dom ljuger. Och andra sida är det jude-väst med pussy-riot-yttrandefrihet bullshit . Dom kommer se en revolution som sagt men inte den dom trodde. Först måste rätta vindar komma.

Lägg till att Putin idag satsar på polisär stat. Utan anledning?

Att man lyckats splittra slaver idag , är högst professionell work. En del idioter här på FB som är slaver
skriver till och med att det är "bara en språkgrupp". För att det står så på wikipedia.

Sanning https://www.flashback.org/sp10144387

Bör inte det vara panslavism som enar slaver? Det har varit redan kommunist experiment, nationalist experiment. Slaver kommer misslyckas så länge dom inte lär sig leva som deras förfäder lärde dom. Framförallt gäller det öst!
Senast redigerad av ALBANSK 2012-12-28 kl. 21:00.
Citera
2012-12-30, 22:05
Medlem
Jag tror inte på panslavism. De moderna slaviska folken är för olika och det finns för mycket ont blod mellan vissa av dem. Tråkigt men sant.

Panslavism kommer att innebära att de mindre slaviska folken marginaliseras och ryssarna kommer att dominera helt. Polackerna kanske är starka nog att hålla emot...
Senast redigerad av Iathsathath 2012-12-30 kl. 22:17.
Citera
2012-12-30, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iathsathath
Jag tror inte på panslavism. De moderna slaviska folken är för olika och det finns för mycket ont blod mellan vissa av dem. Tråkigt men sant.

Sant om olikheter. Men Panslavism har redan satt sin grundsten i slavers historia vilket betyder att dom flesta slaver är inte beredda att döda andra slaver. Västsamhället kommer drunkna i eget skit vad står kvar? Och som utveckling ser ut har jag svårt att se att dom skulle behöva göra det, döda varandra alltså.
Senast redigerad av Slavicbrother 2012-12-30 kl. 22:17.
Citera
2012-12-30, 23:03
Bannlyst
Jag reste genom hela Polen en gång. Och måste erkänna att jag var fullmatad med den här judiska propaganda och det var nog en av dom mest intressanta resor jag har gjort. Inte så att jag vag trodde direkt på denna propaganda men var skeptisk lite gran. Det var otroligt rent överallt och polacker var vänliga och såg trevliga ut. Så jag kände mig faktiskt mer hemma där än i Sverige eller Tyskland. Om man
dömer av atmosfären spontant.

Sen att en del skriver om byar med dålig belysning och jämför med Sverige så är det oftast så både i baltikum och österut. Problemet är att man jämför det med Sverige som inte haft krig och "folkhem".
Den är inte till stor hjälp just nu för att när Sverige byggdes så hade alla jobb allt var bra och så vidare.

Och bra infrastruktur spelar inte direkt någon roll när det går åt helvete, massa bostäder rivs rivs runt om i Sverige för att det finns inget att göra där, trots "bra" standard.

http://rostsverige.blogs.se/ har massa exempel på det.
Citera
2013-01-14, 06:19
Medlem
rex144s avatar
http://www.economist.com/node/21540256

"Some European countries are keen to replicate America's shale-gas boom. Poland, which may have Europe's largest deposits, has issued exploration licences to more than 20 firms. Test wells have been sunk. But Poland's prime minister, Donald Tusk, reckons that commercial production will not get under way until 2014."

måste bara återanknyta till den stora revolutionen som är på väg, och Polen kommer gå i breschen

USA har tack vara shale-gas blivit oberoende av importen, gaspriset i USA är 1/3 av den i europa,
där Ryssland är den största aktören,

USA har omkring 870 trillioner kubikmeter gas
Europa har 680 trillioner kubikmeter gas

de största gasfyndigheter i europa finns i Polen...

försök förstå omfattningen av den ekonomiska boomen i Polen, Norge kan gå och lägga sig
Ryssland kommer åter bli fattiga, gaspriset kommer sjunka
Citera
2013-01-24, 18:23
Medlem
Som jag sa verkligheten har hunnit i kapp Polen och mycket värre blir det den närmaste 3 åren för alla I Europa

Tvärnit för polsk detaljhandel

Den polska zlotyn faller markant sedan statistik visat på det största fallet för detaljhandeln i landet på nästan åtta år.

24 januari 2013 kl 11:09 , uppdaterad: 24 januari 2013 kl 11:33

Detaljhandeln i Polen, det enda EU-landet som inte gick in i en recession 2008-2009, föll 2,5 procent i december. Analytiker hade i snitt räknat med en ökning på 1,4 procent, enligt en Reuters-enkät.

Arbetslösheten i Polen i december steg samtidigt till 13,4 procent, upp från 12,9 procent månaden före. Tillväxten beräknas av analytiker ha fallit till noll i slutet av 2012.
Citera
2013-01-24, 20:40
Medlem
rex144s avatar
du är dåliga nyheters budbärare... hehe

de senaste tre åren har Polen gått mot strömmen, det enda landet med tillväxt,
nu har vi fått en reaktion, men den här deepen kommer plana ut,

många företag flyttar sin produktion till Polen, (volvo )
så nedskärningar i skandinavien och Tyskland kan paradoxalt göra att Polen tar över allt mer,

men givetvis är det mycket bättre om tysk ekonomi växer med 3-4% för då växer Polens ekonomi med minst lika mycket eller det dubbla
Citera
2013-02-09, 03:21
Medlem
rex144s avatar
av alla 27 EU länder fick Polen mest pengar, 106 miljarder euro

det blir ett fint tillskott i kassan

tack Merkel
Citera
2013-02-09, 11:26
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Aha, så Polen har tänkt förstöra sitt land fullständigt för lite snabba pengar. Att spola ner enorma mängder gifter ned på grundvattennivå är kanske inte särskilt smart, men vad gör man inte för symboler?

Polen är med i EUSSR och är därigenom annekterade. Jag har rätt svårt att se Polen som en stormakt, när de inte ens är självständiga.
Citera
2013-02-23, 15:37
Medlem
rex144s avatar
http://www.bloomberg.com/news/2013-02-21/poland-debt-rating-outlook-raised-to-positive-at-fitch-on-budget.html

Polen visar positiv utveckling trots krisen i euroländerna,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in