Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
Ola Schubert, jag får intrycket att du tror att Polens befolkning sitter hemma och gråter över hur illa landet behandlats. Hade vi gjort det hade vi fortfarande varit borta från kartan. Jag vet inte hur det är med dig, men i Polen är det möjligt att vara medveten om sin historia och jobba för framtiden samtidigt.
Det är därför jag är skeptisk till hela den här diskussionen, ska Polen ha en chans att vara en stormakt i framtiden måste de fan få chansen att stå på sina egna ben iaf en hel generation innan vi dömer de. I princip alla som har viktiga positioner i landet idag växte upp med kommunism och korruption, medan många andra länder istället har en befolkning som växte upp med västvärldens ideal och utbildning, en fundamental skillnad. Folk födda runt 1985+ är människor som har en iaf någorlunda chans att vara fria från den tidigare generationens bekymmer, och de är idag runt 25. Med andra ord så har inte ens den första fria generationen fått chansen att ändra i Polen innan det redan anses att de misslyckats.
Det är därför jag är skeptisk till hela den här diskussionen, ska Polen ha en chans att vara en stormakt i framtiden måste de fan få chansen att stå på sina egna ben iaf en hel generation innan vi dömer de. I princip alla som har viktiga positioner i landet idag växte upp med kommunism och korruption, medan många andra länder istället har en befolkning som växte upp med västvärldens ideal och utbildning, en fundamental skillnad. Folk födda runt 1985+ är människor som har en iaf någorlunda chans att vara fria från den tidigare generationens bekymmer, och de är idag runt 25. Med andra ord så har inte ens den första fria generationen fått chansen att ändra i Polen innan det redan anses att de misslyckats.
Jag har inte sagt att man misslyckats, man har ju för i helvete klättat mycket snabbt i konkurrenstatistiken, man har ju lyckats bibehålla tillväxt under krisåret 2008. Och jag utesluter absout inte att Polen kan bli en framtida central-europeisk stormakt. Så vi är faktiskt inte oense i sak. Men helt klart är att Polen har mycket arbete framför sig om man skall lyckats bli en stormakt. Och då tror jag att den yngre generationen snart måste börja arbeta med just det, istället för att diskutera historia.