2011-06-17, 18:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
Ola Schubert, jag får intrycket att du tror att Polens befolkning sitter hemma och gråter över hur illa landet behandlats. Hade vi gjort det hade vi fortfarande varit borta från kartan. Jag vet inte hur det är med dig, men i Polen är det möjligt att vara medveten om sin historia och jobba för framtiden samtidigt.
Det är därför jag är skeptisk till hela den här diskussionen, ska Polen ha en chans att vara en stormakt i framtiden måste de fan få chansen att stå på sina egna ben iaf en hel generation innan vi dömer de. I princip alla som har viktiga positioner i landet idag växte upp med kommunism och korruption, medan många andra länder istället har en befolkning som växte upp med västvärldens ideal och utbildning, en fundamental skillnad. Folk födda runt 1985+ är människor som har en iaf någorlunda chans att vara fria från den tidigare generationens bekymmer, och de är idag runt 25. Med andra ord så har inte ens den första fria generationen fått chansen att ändra i Polen innan det redan anses att de misslyckats.

Jag har inte sagt att man misslyckats, man har ju för i helvete klättat mycket snabbt i konkurrenstatistiken, man har ju lyckats bibehålla tillväxt under krisåret 2008. Och jag utesluter absout inte att Polen kan bli en framtida central-europeisk stormakt. Så vi är faktiskt inte oense i sak. Men helt klart är att Polen har mycket arbete framför sig om man skall lyckats bli en stormakt. Och då tror jag att den yngre generationen snart måste börja arbeta med just det, istället för att diskutera historia.
Citera
2011-06-17, 18:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OKPOSO
Förstår inte hur denna tråd kan stå sig.

För en supermakt kommer Polen onekligen aldrig att bli inom en förutsägbar framtid.

Såvida inte hundratals miljoner medel-förmögna individer plötsligt skulle få för sig att flytta till Polen och starta ett nytt kapitel i livet.

Mao, jag delar tysk Olas pessimism.

En mer realistisk rubrik på tråden skullle istället vara "Polen en framtida central-europeisk stormakt?". Men nu är det som det är med debattörer som för fram rena lögner om polska inovationer och en betoning av det historiska, som inte hjälper någon.
Citera
2011-06-17, 18:32
Medlem
Revejs avatar
Jag tror, Okiposi, att med statistik kan man bevisa vad som helst.. Gäller bara att visa rätt siffror.
Eller vad säger Ola Schubert?

Polen har dålig infrastruktur, de är överdrivet religiösa, dåligt utbildade. Råder man bot på detta kan det bli som vilket annat land som helst.
Vilka stora industrier har Polen, vad har de skapat förutom Okocim?
Citera
2011-06-17, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thorleif91
I Polen har man ej socialbidrag
Polackerna vill inte bo i Polen....
Polacker tjänar runt 10.000 kr i månaden rätt lyx jobb i Polen då.
Polacker har inte pengar.
Polacker har feta bilar.
Polacker har något att komma med.
HUR fan lyckas polackers hahah xD

och så undrar min mormor som bor i Polen varför tog Sverige in "Mellanöstare?"

Polacker vill bo i Polen, Ska flytta tillbaka så fort ja är klar med gymnasiet.
Polacker tjänare mycket mer än 10.000 i månaden, min 23 åriga kusin har en lön på 34.000, inte många unga som tjänar så mycket, även i underbara sverige.
Polacker har pengar, det som förvånar mig mest är hur rika bönderna i Polen är, du, Thorleif, har nog aldrig varit i Polen, om du åker, åk till landet, kolla in husen, de är fantastiska, stor och alla helt nya.
Polacker har feta bilar, visst, inte alla, varierar från person till person.
Det sista, ska man ens argumentera imot det?
Citera
2011-06-17, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det är möjligt att polacker vänder tillbaka i viss grad. Kul för dem, om de kan hitta ett arbete i sitt ursprungsland. För arbeslöshetsiffrorna, även för Sverige, är numera standardliserade i enlighet med EU.s mätmetod, (vilket innnebär att t.ex. universitetstuderande också räknas in). Arbetslösheten i Sverige sjunker nu snabbt:

Enligt Tidningen "The economics"statistik så ligger det till så här med arbetslösheten för april 2011, (ej säsongsjusterade siffor för de båda länderna):

Polen: 12,6 procent
Sverige: 7,9 procent

Också bjuder jag också på ett litet notis om "drömlandet/den framtida supermakten Polen". (Den 25 maj 2011).

"Tiotusentals människor demonstrerade på onsdagen i Polen med krav på högre löner och bättre stöd till de arbetslösa. Demonstrationerna sätter press på regeringen inför höstens val.
-Finansieringen av en aktiv kamp mot arbetslöshet har skurits ned. Vi ser inga möjligheter till förbättringar, därför gick vi ut på gatorna i 16 städer i dag, sade Piotr Duda, ledare för det legendariska fackförbundet Solidaritet.
Arbetslösheten i Polen är 12 procent."

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ti...en_6195945.svd

Ditt inlägg var onödigt då jag inte har sagt någonting annat. Alla är medvetna om att Polen har problem med arbetslösheten men som jag nämnde så går det åt rätt håll. Nationalismen som finns i landet kommer att vara lösningen i längden medan bristen på det kommer att bli Sveriges fall.

När man talar om landets utveckling så är det väldigt fel att säga att landet har haft drygt 65 år på sig att utveckla landet. Du är säkert medveten om att Polen var en satellitstat till Sovjetunionen och då borde du även vara medveten om vad det innebär. Utveckling och satellitstat är två ord som inte fungerar tillsammans. Polen har alltså haft drygt 20 år på sig att utveckla sig och på den tiden har man lyft sig enormt och även varit orsaken till nästintill hela östeuropas frigörelse från kommunismen.
Du nämner detta själva i meningen "legendariska fackförbundet Solidaritet". Då borde du veta varför det är legendariskt och vilken skillnad de gjorde i Europa.
Citera
2011-06-17, 18:39
Medlem
Citat:
En mer realistisk rubrik på tråden skullle istället vara "Polen en framtida central-europeisk stormakt?". Men nu är det som det är med debattörer som för fram rena lögner om polska inovationer och en betoning av det historiska, som inte hjälper någon.

För allt som inte du har hört talas om eller inte kommer upp i de första 10 sökningsträffarna på google är falskt, ja, klart alla bara ljuger.
Citera
2011-06-17, 18:39
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OKPOSO
Förstår inte hur denna tråd kan stå sig.

För en supermakt kommer Polen onekligen aldrig att bli inom en förutsägbar framtid.

Såvida inte hundratals miljoner medel-förmögna individer plötsligt skulle få för sig att flytta till Polen och starta ett nytt kapitel i livet.

Mao, jag delar tysk Olas pessimism.

EDIT: Däremot kan man mycket väl komma att bli en central-europeisk stormakt. Men grannen Tyskland har ju dock då fortfarande ett och annat att säga till om.

Ja, jag tror själv inte att Polen om 50 år kommer vara en stormakt, men i en mycket bättre position.
Ingen nämner dock shale-gasen här, det är ju en ganska big deal så att säga. De senaste rapporterna var ju att Polen kan försörja sina egna energibehov de närmaste 300 åren, det är ju den typen av faktorer som kan ha enormt inflytande över ett lands framtid.

Citat:
Ursprungligen postat av CR7DO7
Ditt inlägg var onödigt då jag inte har sagt någonting annat. Alla är medvetna om att Polen har problem med arbetslösheten men som jag nämnde så går det åt rätt håll. Nationalismen som finns i landet kommer att vara lösningen i längden medan bristen på det kommer att bli Sveriges fall.

När man talar om landets utveckling så är det väldigt fel att säga att landet har haft drygt 65 år på sig att utveckla landet. Du är säkert medveten om att Polen var en satellitstat till Sovjetunionen och då borde du även vara medveten om vad det innebär. Utveckling och satellitstat är två ord som inte fungerar tillsammans. Polen har alltså haft drygt 20 år på sig att utveckla sig och på den tiden har man lyft sig enormt och även varit orsaken till nästintill hela östeuropas frigörelse från kommunismen.
Du nämner detta själva i meningen "legendariska fackförbundet Solidaritet". Då borde du veta varför det är legendariskt och vilken skillnad de gjorde i Europa.

Lycka till, jag har försökt förklara det för honom i 3-5 inlägg hittills, men hans svar varenda gång är att polacker bara snackar historia istället för att få något gjort. Det går liksom inte att ha en öppen och objektiv diskussion om Polens framtid utan att titta på de iaf senaste 100 åren, där Sovjets roll har varit minst sagt stor.
Senast redigerad av Viking- 2011-06-17 kl. 18:45.
Citera
2011-06-17, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Jag tror, Okiposi, att med statistik kan man bevisa vad som helst.. Gäller bara att visa rätt siffror.

Polen har dålig infrastruktur, de är överdrivet religiösa, dåligt utbildade. Råder man bot på detta kan det bli som vilket annat land som helst.

Fel. Det är de äldre generationerna som är religiösa medan de flesta yngre är lika kristna som unga svenskar. Dåligt utbildade? Om en polack under 30 inte har en utbildning så beror det oftast på att man måste tjäna pengar åt familjen då landet för tillfället är fattigt. Ett exempel kan vara Sverige ett halvt sekel sedan. Att utbilda sig är ett måste i Polen då det innebär prestige för hela familjen.
Citera
2011-06-17, 18:41
Medlem
OKPOSOs avatar
Citat:

Haha, jo tack.
Kan man säga om det mesta, helvete, jag har mött människor som sagt sig ha bevis att 9/11 var ett inside job. Eller att man förvarar alien-kroppar i Area 51.

Oavsett om man är religiösa, dåligt utbildade och har dålig infrastruktur så landar det hela i att man är för få människor för att någonsin kunna titulera sig en supermakt.

Såvida inte dessa hundratals miljoner medel-förmögna individerna som jag skrev om i tidigare inlägg helt plötsligt skulle få för sig att Polen är ett helt okej land.

Dessa hundratals miljoner har, och kommer med allra största sannolikhet att utebli.

Däremot har man definitivt en chans att i framtiden kunna hävda sig i ex. Europa Parlamentet.
Citera
2011-06-17, 18:42
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Jo, men jag tycker att jag ändå försökt att vara ganska rättvis då jag också visat på Polens styrkor.

Sedan är det väl en annan femma att jag inte har någonting emot att kläma åt folk som ljuger om inovation och presenterar en helt orealistisk bild av Polen av idag.
Citera
2011-06-17, 18:45
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
Ja, jag tror själv inte att Polen om 50 år kommer vara en stormakt, men i en mycket bättre position.
Ingen nämner dock shale-gasen här, det är ju en ganska big deal så att säga. De senaste rapporterna var ju att Polen kan försörja sina egna energibehov de närmaste 300 åren, det är ju den typen av faktorer som kan ha enormt inflytande över ett lands framtid.

Visst, men oljeskiffer är en dyr och miljöskadande metod. I längden så måste alla länder, hur som helst, gå över till förnyelsbar energi, (även om framtidens kärnkraftverk kan spela en roll under en ganska lång övergångsperiod). Men eftersom Tysklad inte verkar vilja bry sig om framtidens kärnenergi och väljer att snabb avveckla sin kärnkraft så borde Polen, (dock inte miljön), gynnas av detta.
Citera
2011-06-17, 18:46
Medlem
Citat:

Sedan är det väl en annan femma att jag inte har någonting emot att kläma åt folk som ljuger om inovation och presenterar en helt orealistisk bild av Polen av idag.

Detta håller jag med om. Dagens Polen är långt ifrån toppen i Europa men framtiden är deras vän. Jag hade dock velat att Sverige även gick mot en ljus framtid men det är där många "icke-rasister" vägrar inse hur det faktiskt ligger till. Som du sa så kan Polen bli en stormakt i Europa då länder som Storbritannien och Tyskland kommer kämpa med invandringen i många decennium och värre kan det bara bli. Stormakt i världen är dock omöjligt då man är för små, inte har några riktigt värdefulla naturtillgångar m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in