2020-11-05, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Du verkar förälskad i Szydlo men samtidigt hatar PiS
Szydlo var bra på att elda upp folk under valkampanjen där det är en fördel om man är hård och kompromisslös och när Polen skulle förhandla med Bryssel så kom hon till korta, därför byttes hon ut mot Morawiecki som kan förhandla och talar det språket som byråkrater i Bryssel.
Han var en framgångsrik bankdirektör när han handplockades för att bli finansminister av Kaczynski och det är tack vare honom som man kunnat stoppa skattebedrägerierna i mångmiljardklassen och frigjort miljarder till barnbidrag och andra sociala satsningar.
Hans pappa var en en radikal antikommunist
https://www.thefirstnews.com/article/warsaw-unveils-plaque-marking-anti-communist-hero-kornel-morawiecki-16223

Morawiecki och Duda är antingen själva judar eller gifta med judar om du tror att de ska göra något bra för Polen i längden så lurar du dig själv.
Citera
2020-11-06, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Många media hus?
Påstår vänsterliberal media något så måste det förstås vara sant. Förstår inte varför du tjatar om en av många regeringsombildningar i Europa, speciellt i en regering som du ändå inte tycks sympatisera med, och ett parti som du troligen aldrig hade röstat på till att börja med.
Lägg din röst på någon rödgrön flumvariant som vurmar för transsexuella weirdos och "skyddsbehövande" och bli äntligen nöjd.

Insinuationer som dom där att vänsterliberal media är osann är direkt felaktigt. Påståenden kan vara sanna eller falska oavsett vem som är budbärare oavsett om man inte håller med dom politiskt. Det är formen av påståendet som avgör om det är sant eller falskt och inte vilken stol man tror en redaktör sitter på politiskt som avgör. Frågeställningen för tråden är verkligen extraordinär - därav mitt intresse och eftersom jag trots allt spenderar en del tid här senaste tiden till skillnad från många andra tycker jag det vore intressant med ett inlägg.
Senast redigerad av TveksamArvtagare 2020-11-06 kl. 07:09.
Citera
2020-11-06, 07:13
Medlem
Citat:
Du verkar förälskad i Szydlo men samtidigt hatar PiS
Szydlo var bra på att elda upp folk under valkampanjen där det är en fördel om man är hård och kompromisslös och när Polen skulle förhandla med Bryssel så kom hon till korta, därför byttes hon ut mot Morawiecki som kan förhandla och talar det språket som byråkrater i Bryssel.
Han var en framgångsrik bankdirektör när han handplockades för att bli finansminister av Kaczynski och det är tack vare honom som man kunnat stoppa skattebedrägerierna i mångmiljardklassen och frigjort miljarder till barnbidrag och andra sociala satsningar.
Hans pappa var en en radikal antikommunist
https://www.thefirstnews.com/article/warsaw-unveils-plaque-marking-anti-communist-hero-kornel-morawiecki-16223

Hat är alldeles för starkt ord i sammanhanget. Det jag motsätter mig är att dom använder sig av annorlunda tillvägagångssätt än i andra länder vilket jag tror bottnar i något slags mildare förakt mot väljarna som vissa konstigt nog enligt mig väljer att ignorera. Intressant ang. Morawieckis pappa. Sen är det där är mest en efterhands konstruktion för att få folk på andra tankar efter interna rockader i partiet av Kaczynski som gick emot folkets röst innan.

Det är väl inget som hindrar en statsminister att låta en vice-statsminister få mer inflytande i en förhandling med EU om han är en klippa på det eller hur?
Senast redigerad av TveksamArvtagare 2020-11-06 kl. 07:17.
Citera
2020-11-06, 11:39
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamArvtagare
Hat är alldeles för starkt ord i sammanhanget. Det jag motsätter mig är att dom använder sig av annorlunda tillvägagångssätt än i andra länder vilket jag tror bottnar i något slags mildare förakt mot väljarna som vissa konstigt nog enligt mig väljer att ignorera. Intressant ang. Morawieckis pappa. Sen är det där är mest en efterhands konstruktion för att få folk på andra tankar efter interna rockader i partiet av Kaczynski som gick emot folkets röst innan.

Det är väl inget som hindrar en statsminister att låta en vice-statsminister få mer inflytande i en förhandling med EU om han är en klippa på det eller hur?

Här har du helt fel igen, inom EU träffas statsministrar... det går inte att skicka en vice-statsminister, det framgår både av diplomatiska regler och EU-stadgar.
Citera
2020-11-07, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Polen är ett land som rest sig fler gånger än något annat land gjort..

Sjukt starkt gjort måste jag erkänna...
Det finns flera länder som rest sig mer än Polen. Polen är och kommer aldrig vara en politisk supermakt. Därmed inte sagt att det inte finns element att efterhärma från dagens Polen.
Citera
2020-11-07, 23:57
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Det finns flera länder som rest sig mer än Polen. Polen är och kommer aldrig vara en politisk supermakt. Därmed inte sagt att det inte finns element att efterhärma från dagens Polen.
Inte för att ifrågasätta, men vilka länder tänker du på?
Citera
2020-11-08, 09:53
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto

Det finns inga länder som kan mäta sig med Polen.

PS

Lövfén har gratulerat Biden och hans valseger betyder att vi kommer snart få se en ännu större flyktingvåg på väg mot USA från Centralamerika och Sydamerika.
Sverige har över 40 kriminella klaner men saknar MS-13 ett gäng som finns i EL Salvador, Guatemala, Nicaragua, Costa Rica, Honduras och USA så det det skulle inte förvåna mig om Lövfen som en good will gest till den nye presidenten tar emot 10.000 från migranter Centralamerika. MS-13 anses vara det mest brutala gänget i USA.
Citera
2020-11-08, 14:59
Medlem
Citat:
Det finns inga länder som kan mäta sig med Polen.

PS

Lövfén har gratulerat Biden och hans valseger betyder att vi kommer snart få se en ännu större flyktingvåg på väg mot USA från Centralamerika och Sydamerika.
Sverige har över 40 kriminella klaner men saknar MS-13 ett gäng som finns i EL Salvador, Guatemala, Nicaragua, Costa Rica, Honduras och USA så det det skulle inte förvåna mig om Lövfen som en good will gest till den nye presidenten tar emot 10.000 från migranter Centralamerika. MS-13 anses vara det mest brutala gänget i USA.

Polen består av personer som inte är intresserade av något imperiebyggande och stora planer utan gillar att sälja potatis på torget, gå i kyrkan och är alltid i konfilkt med varandra inbördes. Därför bestämmer inte polacker i Polen utan judar.
Citera
2020-11-10, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Polen består av personer som inte är intresserade av något imperiebyggande och stora planer utan gillar att sälja potatis på torget, gå i kyrkan och är alltid i konfilkt med varandra inbördes. Därför bestämmer inte polacker i Polen utan judar.

Tragiskt nog ligger det en del sanning i det
Citera
2020-11-11, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalejonet
Tragiskt nog ligger det en del sanning i det

Polackerna lever halvt om halvt desorganiserat enligt principen "Ingen annan ska säga till mig vad jag ska göra utan jag göra vad jag vill och känner för". Detta pågår tills dess det kommer ett större imperium och tycker att dessa polackers land borde tillhöra oss istället. Den dagen polackerna blir ockuperade eller hotade byter de livsstil och levnadsätt och blir mer organiserade än andra folkgrupper och blir ett sällsamt plågoris för alla typer av angripare och ockupanter ända tills dess att ockupanten märker att ockupera polackernas land var en dålig idé. När hotet har försvinnit så återgår polackerna till sitt vanliga levnadsätt.
Citera
2020-11-11, 11:50
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Polackerna lever halvt om halvt desorganiserat enligt principen "Ingen annan ska säga till mig vad jag ska göra utan jag göra vad jag vill och känner för". Detta pågår tills dess det kommer ett större imperium och tycker att dessa polackers land borde tillhöra oss istället. Den dagen polackerna blir ockuperade eller hotade byter de livsstil och levnadsätt och blir mer organiserade än andra folkgrupper och blir ett sällsamt plågoris för alla typer av angripare och ockupanter ända tills dess att ockupanten märker att ockupera polackernas land var en dålig idé. När hotet har försvinnit så återgår polackerna till sitt vanliga levnadsätt.

Det finns en gnutta sanning i det men att bygga en hel teori kring detta är en överdrift så låt mig förklara. Polacker jämfört med svenskar lyder inte blint övermakten, polacker är individualister och ogillar det kollektiva, som svenskar och japaner har gemensamt. Polacker liksom fransmän är upproriska, det räcker att se hur protesterar de franska bönder och hur protesterar de svenska bönderna men även vid andra sammanhang.

I vardagslivet är man mer direkta och om någon gör nåt fel så kommer den personen höra det, tex. om någon kassörska på ICA är långsam och kön växer så brukar svenskar andas tungt och knyta näven i fickan, de ger varandra menande blickar och när kassörskan börjar prata privata saker med en av kunderna så kokar svenskar av ilska men ingen vågar säga något. I Polen däremot tar det inte lång tid innan folk i kön reagerar.

Polacker är kända för sin fantasi och kreativitet när det gäller att lösa problem, det gäller likväl i krig som i fredstid. När andra ger upp hittar polacker en lösning.
Citera
2020-11-13, 14:03
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Polen har en mycket större marknad än Sverige, tex. det såldes nästan 300.000 bilar i Sverige förra året medan i Polen såldes över 600.000 bilar.
Polen med sina 300 bryggerier är 4 största ölmarknaden i europa.

Sveriges import 2019 uppgick till 705 miljarder

Polens import uppgick till 234 miljarder euro = 2106 miljarder kronor, tre gånger större import än Sverige

och ändå var Polens handelsbalans positiv.

"..och detta trots att Polen är mycket stort land. Polen är ungefär lika stort som Tyskland men tydligen får de inte plats där."

Hehe, Polens yta är 1/3 mindre än Sveriges så det är Sverige som är ett mycket stort land och så har man dessutom 4 gånger mindre befolkning.

Tyskland måste betala skadestånd till Polen för den massförstörelse och de massiva plundringar som de gjort i Polen. De ska även återlämna hundratusentals konstföremål och andra antikviteter som de stulit och som nu finns de i tyska museer och tyska hem.

800 miljarder euro är vad Polen kräver i krigsreparationer från Tyskland som blev år 2010 klara med en avbetalningsplan till Frankrike och Storbritannien för I världskriget....

https://abcnews.go.com/International/germany-makes-final-reparation-payments-world-war/story?id=11755920

så nu kan de börja avbetala dessa 800 miljarder för II världskriget , vilket är i underkant egentligen

Citat:
Det stämmer per capita men vi diskuterade Polen och Sverige och jag bevisade Polens inre marknad är större även om Polens totala BNP inte nämnvärt överstiger Sveriges,
I Polen säljs 300.000 fler bilar per år och Polens import är 300% större än Sveriges.

Om du nu vill jämföra import som någon slags framgångsfaktor så låg Sveriges import 2019 på 2195 miljarder SEK, dvs. mer än Polens import som du uppger är 2106 miljarder kronor.
Trots att Sverige bara har drygt 25% av Polens befolkning. Skillnaderna kommer av att människor generellt är betydligt rikare i Sverige.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhallets-ekonomi/sveriges-import/

Det där är såklart i värde, att mäta nybilsköp för bilar är ganska ointressant ur ett nationalekonomiskt perspektiv.
Polen både producerar fler och importerar fler bilar än Sverige.
Men bilarna som produceras och importeras till Sverige har betydligt större värden per bil.
En Volvo XC90 på export generar kanske 3 gånger så mycket som en Fiat som monterats ihop i Polen.

Sveriges och Polens ekonomier är ganska exakt lika stora, BNI är större i Sverige eftersom svenskar har mer tillgångar utomlands som genererar kapitalflöden in till Sverige, medan Polens ekonomi är lite mer av en kornbod, eller produktionsbod för billiga varor åt andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in