2020-11-04, 19:21
Medlem
108 mord (intentional homicide) ger 0,295 mord per dag i Sverige enligt Eurostats data för 2018 vilket är det senaste året dom har där. Polen har samma tid 265 mord vilket ger 0,726 per dag. Mindre per capita i Polen dock.
Citera
2020-11-04, 19:46
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalejonet
Mhm kanske Annie "Jag äter hellre upp min högra sko än ser Löfven som statsminister" Lööf kan agera valobservatör?

Schweiz är ett föregångsland inte den här bananrepubliken.
Hon klarar nog av att inte svamla ihop något med helt annan betydelse. Det är mer än vad du klarar.
Hon sa: "Jag äter hellre upp min högra sko än att bli ett stödhjul till S".
Stor och avgörande skillnad. Och stödhjul till S har inte C varit.

Så hon har tillräcklig koll för att vara valobservatör.
Citera
2020-11-04, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hon klarar nog av att inte svamla ihop något med helt annan betydelse. Det är mer än vad du klarar.
Hon sa: "Jag äter hellre upp min högra sko än att bli ett stödhjul till S".
Stor och avgörande skillnad. Och stödhjul till S har inte C varit.

Så hon har tillräcklig koll för att vara valobservatör.

Minnet sviker på ålderns höst.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/riksdagen-rostar-om-lofven-folj-omrostningen

77 riksdagsmän avstod att delta i omröstningen om vem som ska bilda regering och vara statsminister. Det tycker inte jag är värdigt en demokrati, vad är viktigare att rösta om?
Citera
2020-11-04, 20:19
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamArvtagare
Igen. Ledaren för partiet var inte valbar som regeringsbildare. Han var inte med på röstsedeln i den befattningen men hade delegerat det till marionetten Szydlo. Det tog alltså 5 år innan han valde det enda rätta och bli öppen inför folket genom att bli minister igen, och då vice statsminister, Istället för att delegera det till antingen Szydlo eller Duda. Szydlos fall fortsätter med andra ord. Innan blev hon petad till vice statsminister av vice statsministern tex. Kan min poäng egentligen bli mer tydlig, av en viss kuliss, när "statsminister kandidaten" i valrörelsen inför folket gör en sån makaber resa trots ett valresultat av guds nåde i ryggen hos folket?

Ok vi har Kina, Frankrike, UK Ryssland och USA nu även Polen med vetorätt i FN's säkerhets råd. När blev dom det?

Det finns inga "regeringsbildare" eller "statsministrar" på röstsedlar, bara namn... och partitillhörigheten. Det partiet som vinner valet bildar sin regering precis som de vill.
Citera
2020-11-04, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Det är nog bara polacker som önskar så. För att bli en supermakt så måste en kultur kunna exporteras utan militär makt. Polen är en blandning mellan italiensk kultur och rysk kultur. Även om det finns vissa delar inom polsk politik som är attraktiv, är det långt ifrån en supermakt. Jag kan inte se Polen som en supermakt inom de närmsta 200 åren.

Polen är ett land som rest sig fler gånger än något annat land gjort..

Sjukt starkt gjort måste jag erkänna...
Citera
2020-11-04, 20:40
Medlem
Om 50år så har många länder i Europa 50% muslimer...

Dock inte länder som Ungern..Polen..Tjeckien.. Slovakien..

Kan dom bli ett paradis då ?
Citera
2020-11-04, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det finns inga "regeringsbildare" eller "statsministrar" på röstsedlar, bara namn... och partitillhörigheten. Det partiet som vinner valet bildar sin regering precis som de vill.

Ja det stämmer , mycket är trots allt beroende på valresultatet hur det slutar i riksdagen och vilka som ingår i regeringen bland annat. Du är inte intresserad av att några andra tankar angående den här br utan resonerar som att partiet gör precis som dom vill oavsett vad dom har tex byggt delar av sin kampanj på under valrörelsen... Därför blir det märkligt när kandidaden som folket röstade fram under valrörelsen väljs bort efter 2 år trots en jordskredsseger externt. Nog om det nu...
Senast redigerad av TveksamArvtagare 2020-11-04 kl. 21:01.
Citera
2020-11-04, 21:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalejonet
77 riksdagsmän avstod att delta i omröstningen om vem som ska bilda regering och vara statsminister. Det tycker inte jag är värdigt en demokrati, vad är viktigare att rösta om?
Varför det?
Det händer då och då att partier lägger ned sina röster. Varför skulle en statsministeromröstning vara så viktig?
Är inte omröstningarna i sakfrågorna det viktiga?

På något sätt skall riksdagen få fram en statsminister och en regering. Det fungerar inte om alla partier beter sig som 5 åringar. Tvärtom höll dom väl på onödigt länge innan de kunde ordna fram en lösning.

Att Polen har lite tjafs med parlamentet och ministrar mm, är inget konstigare än att man har det i andra länder. Det är inget diskvalificerande.
Citera
2020-11-04, 23:02
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Igen. Ledaren för partiet var inte valbar som regeringsbildare. Han var inte med på röstsedeln i den befattningen men hade delegerat det till marionetten Szydlo
Snacka om att inte ha gåvan att formulera sig begripligt...

Du är alltså missnöjd med att en viss politiker som även råkar vara partiledare inte stod med på valsedeln som "statsminister" och garanterade att om hans parti vinner valet blir det han och ingen annan som tar statsministerposten.
Ingen kandidat kan lämna den typen av garantier och det är inte heller något parlamentariskt krav. Om du förkovrar dig i hur regeringsbildningar går till kommer alla bitarna falla på plats.

En partiledare behöver inte vara regeringschef, och vice versa. Exempel: Angela Merkel, Giuseppe Conte.

Citat:
Kan min poäng egentligen bli mer tydlig, av en viss kuliss, när "statsminister kandidaten" i valrörelsen inför folket gör en sån makaber resa trots ett valresultat av guds nåde i ryggen hos folket?
Vad då, dog hon, eller? Vari ligger det makabra?
En ommöblering i regeringen är som sagt inget uppseendeväckande, men du verkar tro att endast ministrar kan byta stolar. Statsministern är som namnet antyder också en minister.

Citat:
Ok vi har Kina, Frankrike, UK Ryssland och USA nu även Polen med vetorätt i FN's säkerhets råd. När blev dom det?
Använd en valfri sökmotor.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_members_of_the_United_Nations_Security_Cou ncil
Citera
2020-11-05, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Snacka om att inte ha gåvan att formulera sig begripligt...

Du är alltså missnöjd med att en viss politiker som även råkar vara partiledare inte stod med på valsedeln som "statsminister" och garanterade att om hans parti vinner valet blir det han och ingen annan som tar statsministerposten.
Ingen kandidat kan lämna den typen av garantier och det är inte heller något parlamentariskt krav. Om du förkovrar dig i hur regeringsbildningar går till kommer alla bitarna falla på plats.

En partiledare behöver inte vara regeringschef, och vice versa. Exempel: Angela Merkel, Giuseppe Conte.

Vad då, dog hon, eller? Vari ligger det makabra?
En ommöblering i regeringen är som sagt inget uppseendeväckande, men du verkar tro att endast ministrar kan byta stolar. Statsministern är som namnet antyder också en minister.

Använd en valfri sökmotor.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_members_of_the_United_Nations_Security_Cou ncil

Har utvecklat resonemanget tillräckligt tycker jag i en serie inlägg och anser att jag redan kommit så nära den logiska slutstationen man kan komma. Jag får hänvisa tillbaks till tidigare inlägg primärt men kort bara att landet styrs av en person som under 5 års tid inte haft någon exekutiv funktion i det. Statsministern har således varit en bricka som lanserades i valet och sedan petades. Folket röstade på PiS mycket pga Szydlo självfallet och när hon manövreras ut av sitt eget parti i mitten av en mandat period reflekterar det inte folkets röst innan. Kan bara konstatera att många andra, inklusive redaktörer, på många mediahus som håller med mig i frågan. Nog om det som sagt. Låt oss gå vidare.

Om man vill ha ett svar på en fråga är vilken sökning man gör mer relevant än vilken sökmotor man använder. Frågan handlade om medlemmar med veto rätt i FN’s säkerhetsråd. Inte medlemmarna i FN's säkerhetsråd.
Citera
2020-11-05, 11:43
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Har utvecklat resonemanget tillräckligt tycker jag i en serie inlägg och anser att jag redan kommit så nära den logiska slutstationen man kan komma. Jag får hänvisa tillbaks till tidigare inlägg primärt men kort bara att landet styrs av en person som under 5 års tid inte haft någon exekutiv funktion i det. Statsministern har således varit en bricka som lanserades i valet och sedan petades. Folket röstade på PiS mycket pga Szydlo självfallet och när hon manövreras ut av sitt eget parti i mitten av en mandat period reflekterar det inte folkets röst innan. Kan bara konstatera att många andra, inklusive redaktörer, på många mediahus som håller med mig i frågan. Nog om det som sagt. Låt oss gå vidare.
Många media hus?
Påstår vänsterliberal media något så måste det förstås vara sant. Förstår inte varför du tjatar om en av många regeringsombildningar i Europa, speciellt i en regering som du ändå inte tycks sympatisera med, och ett parti som du troligen aldrig hade röstat på till att börja med.
Lägg din röst på någon rödgrön flumvariant som vurmar för transsexuella weirdos och "skyddsbehövande" och bli äntligen nöjd.

Citat:
Citat:
Om man vill ha ett svar på en fråga är vilken sökning man gör mer relevant än vilken sökmotor man använder. Frågan handlade om medlemmar med veto rätt i FN’s säkerhetsråd. Inte medlemmarna i FN's säkerhetsråd.
Du verkar vara född till att klaga. Du fick ju länken, där står allt. Behöver man fråga villka har vetorätt i FN:s säkerhetsråd ska man tillbaka till skolbänken. Dessutom kom du återigen med ett felaktigt påstående i din "fråga".
Citera
2020-11-05, 12:32
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ja det stämmer , mycket är trots allt beroende på valresultatet hur det slutar i riksdagen och vilka som ingår i regeringen bland annat. Du är inte intresserad av att några andra tankar angående den här br utan resonerar som att partiet gör precis som dom vill oavsett vad dom har tex byggt delar av sin kampanj på under valrörelsen... Därför blir det märkligt när kandidaden som folket röstade fram under valrörelsen väljs bort efter 2 år trots en jordskredsseger externt. Nog om det nu...

Du verkar förälskad i Szydlo men samtidigt hatar PiS
Szydlo var bra på att elda upp folk under valkampanjen där det är en fördel om man är hård och kompromisslös och när Polen skulle förhandla med Bryssel så kom hon till korta, därför byttes hon ut mot Morawiecki som kan förhandla och talar det språket som byråkrater i Bryssel.
Han var en framgångsrik bankdirektör när han handplockades för att bli finansminister av Kaczynski och det är tack vare honom som man kunnat stoppa skattebedrägerierna i mångmiljardklassen och frigjort miljarder till barnbidrag och andra sociala satsningar.
Hans pappa var en en radikal antikommunist
https://www.thefirstnews.com/article/warsaw-unveils-plaque-marking-anti-communist-hero-kornel-morawiecki-16223
Senast redigerad av rex144 2020-11-05 kl. 12:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in