• 3
  • 4
2011-09-06, 14:49
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N3rox
Ngon som har torrent till filmen, fr det var vl inte filmen som sndes eller?

Det var en nedkortad version som sndes, filmen r 15-20 minuter lngre.

Ang. torrent: https://www.flashback.org/t711660p2451
Citera
2011-09-06, 19:35
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Om man har problem med politiska vinklingar kanske man ska undvika dokumentrer i strsta allmnhet. Dock tyckte ven jag att kopplingen till Palmemordet var ngot krystad.
Haha. Ja jag skulle ju inte precis klaga p politiska kopplingar i "Bowling for Columbine" eller ngon annan dokumentr modell Michael Moore eftersom pongen med dom r rtt s politiska. Men i en dokumentr som ska handla om fotboll s knns det ju lite malplacerat.

Och delen om det glada 70-talet nr alla knegare sjng glada snger p vg till jobbet jmfrt med 80-talet dr allt var hemskt, handlade om pengar och djvulen regerade p jorden var inte krystat?
Citera
2011-12-25, 18:05
Medlem
Underbar film med mnga tillbakablickar som jag knde igen mig i. Fast filmen handlar inte bara om fotboll, utan beskriver ven tidsandan. Det r vl dr mnga har svrt att acceptera att socialdemokratin faktiskt spelade mycket strre roll n idag i frga om vrderingar.

Jag minns uppbyggnaden av laget frn mitten av 70-talet. Sg min frsta match, IFK mot Blomstermla, ngon gng mitten p sjuttiotalet. Det var ju annorlunda p den tiden. Socialdemokratin var stark p 70-talet. Anders Bernmar brjade vrva ihop laget, vilket stack i gonen p "vanligt" folk. Det var ju inte riktigt OK att vrva ihop laget, men nd s var Bernmar politiskt till vnster.

Gunnar Larsson, ordfrande i klubben p 80-talet, var ocks politiskt aktiv i sossarna. Jag minns att man i tidningsartiklar diskuterade vilken politisk hemvist spelarna hade, det mste ha varit frsta halvan av 80-talet. Flera av spelarna var politiskt medvetna och till vnster, dr frsts rde Ruben var en.

Jag lyssnade p Lokets radio-referat. Jag satt som klistrad intill radion nr blvitt mtte Bukarest och sedan Valencia. D, i lokalradion, var Loket kung! Nr blvitt mtte Kaiserslautern i semin, d var jag en i publiken. Helt underbart! Vilken fest fr en tonring som jag. Jag grmde mig ver att jag inte fick biljett till Hamburg-matchen p Ullevi. Fast den var ju ingen riktig hjdare...

Vill man beskriva tidsandan,d frstr jag att man kommer in p politiken i filmen. Palme-mordet var s dominerande i medierna, att blvitts framgngar mot Barcelona verkligen var upplyftande fr t.ex. mig p den tiden.

Jag tycker att det r lite korkat att dra slutsatsen att politiken var avgrande fr blvitts framgngar. Den slutsatsen drar man inte heller i filmen. Dremot kanske man i filmen vill sga att kollektivt tnkande vinner ver individuellt, vilket definitivt gller i frga om fotboll. Laget r ju inte starkare en dess svagaste lnk. Zlatan skulle aldrig ensam kunna vinna ett UEFA-cup-guld t t.ex. blvitt eller MFF.
Citera
2011-12-25, 20:49
Medlem
ZlatanManias avatar
Knns ganska mktigt att ett svenskt lag har varit s bra! Filmen kommer jag att se ven fast jag inte ens hller p IFK men man mste ge dom cred fr att ha varit s bra!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in