2010-11-02, 12:14
Medlem
No_fears avatar
Ja som rubriken lyder, ser ofta att det ska vara Sherry i många recept på Kina mat, men vad är det för Sherry det ska vara, alkohol är inte riktigt min avdelning
Citera
2010-11-02, 12:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No_fear
Ja som rubriken lyder, ser ofta att det ska vara Sherry i många recept på Kina mat, men vad är det för Sherry det ska vara, alkohol är inte riktigt min avdelning
Amontilado eller Oloroso. Beroende på vilken maträtt du kör så kan du växla mellan halvtorr och torr.

~Paul~
Citera
2010-11-02, 13:07
Medlem
No_fears avatar
Tack, var ingen speciell maträtt jag tänkte på, bara funderat då det ofta står att man ska ha Sherry med i många recept man läst igenom.

Ska testa nån av ovanstående och börja smaka mig fram
Citera
2010-11-02, 13:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No_fear
Tack, var ingen speciell maträtt jag tänkte på, bara funderat då det ofta står att man ska ha Sherry med i många recept man läst igenom.

Ska testa nån av ovanstående och börja smaka mig fram
Jasså. OK.

~Paul~
Citera
2010-11-03, 13:19
Medlem
Kattolfs avatar
Om du har möjlighet så köp ett kinesiskt risvin istället. Nog för att en halvtorr sherry funkar, men får du t.e.x tag på en flaska Shaoxing så blir det faktiskt rätt stor skillnad.
Just den sorten kan vara rätt knepig att få tag på (Själv så köper jag några flaskor när jag är i London), men systembolaget borde ha något liknande i beställningssortimentet
Senast redigerad av Kattolf 2010-11-03 kl. 13:24.
Citera
2010-11-03, 14:09
Medlem
dePauls avatar
Det finns otaliga sorter Shaoxing-vin. Vissa är mycket bra och andra är usla. Den vanliga Röda Draken eller Beijing Gold hör till den senare kategorin men trots det så används den flitigt till kinesisk matlagning, både i Kina och i Europa. Smakmässigt är de mycket lika just Amontilado/Oloroso.

Det finns dock andra och bättre sorter som är ganska långt ifrån smakmässigt och som är njutbara att dricka som aperitif. Ett sådan märke är t ex Pagoda (8-12 årig). Det är nästan synd att stoppa den i maten, men gör man det så kommer den senare att få ett väldigt lyft.

~Paul~
Citera
2010-11-03, 15:17
Medlem
Cantorass avatar
Som dePaul säger så beror det på receptet vilket vin som är lämpligast:
"vanligt" risvin och Shaoxing-vin är två olika produkter.

Står det Risvin allmänt ersätter man det bäst med mäsk, dålig ljus rom utblandad vatten eller möjligtvis fino sherry. Till exempel i ingefärskycklingsoppa (http://www.homemade-chinese-soups.co...cken-soup.html)

Om det specifikt anges Shaoxing-vin är det är det nog bättre med en fylligare sherry - det vinet innehåller rött jäst ris och har en annan smak.

Båda typerna är enkla att göra själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in