2010-09-14, 20:15
  #445
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aggudabbu
Jag tappade mitt körkort , beställde ett nytt.. när jag skulle hämta ut det så var det mit utgånna ID det enda jag hade, så dom ville egentligen inte ge ut mitt körkort pga det. (Men sen så var hon tjockt grinig bakom disken också!)

Så mit tips är som någon ovan sa.. Ta med dig passet när du ska rösta!

Brukar de inte bara titta på bilden på det nya kortet så ser de att det är du, eller?
Citera
2010-09-14, 20:47
  #446
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Brukar de inte bara titta på bilden på det nya kortet så ser de att det är du, eller?
Jag har faktiskt hört talas om det där tidigare, folk som fått mer eller mindre bråka med personen på andra sidan disken för att de inte har någon giltig legitimation med sig när de ska hämta ut ett ID-kort eller liknande...
Kan ju i och för sig vara en skröna också, för det låter ju helt fantastiskt dumt.
Minns inte hur det gick till när jag hämtade ut mitt körkort, men är det inte så att i alla fall körkorten kommer i ett brev/kuvert?
Kanske har med någon dum regel om att de inte får öppna kuverten, och att de inte kan låta dig göra det själv eftersom du måste ha legitimation för att få ta emot brevet...
Citera
2010-09-14, 21:01
  #447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ICanHas
Jag har faktiskt hört talas om det där tidigare, folk som fått mer eller mindre bråka med personen på andra sidan disken för att de inte har någon giltig legitimation med sig när de ska hämta ut ett ID-kort eller liknande...
Kan ju i och för sig vara en skröna också, för det låter ju helt fantastiskt dumt.
Minns inte hur det gick till när jag hämtade ut mitt körkort, men är det inte så att i alla fall körkorten kommer i ett brev/kuvert?
Kanske har med någon dum regel om att de inte får öppna kuverten, och att de inte kan låta dig göra det själv eftersom du måste ha legitimation för att få ta emot brevet...

Om det inte ändrats så ingår det att postkassörskan (körkortet kommer till postcenter, macken eller ICA) ska kontrollera att det är du på bilden på körkortet när det lämnas ut, det är alltså inget kuvert man får. Sitt gamla körkort tar de och klipper hål i, sen får man tillbaka det.

Undrar hur det går när Postcentren läggs ner, om man kommer få hämta körkort hos Polisen.
Tror inte de kommer överlåta till Konsum och Pressbyrån att klippa körkort utan det räknas säkert som myndighetsutövande...
Citera
2010-09-14, 22:05
  #448
Medlem
Snikeys avatar
Förra gången jag röstade, eller tänkte rösta, tog jag med ett utgånget ID och jag fick inte rösta, så mitt tips är förstås att fixa ett nytt.
Citera
2010-09-27, 10:03
  #449
Medlem
ID-Kort har utgått.

Hejsan!

Mitt id-kort gick ut för ca 3 månader sen...
Nu har jag gått och beställt ett nytt på banken och de sa de skulle ta 4 veckor innan jag fick de.

Nu till problemet...
Problemet är att jag fyller år 20år och ca 9 dagar.
Jag har inget körkort, passet beställdes i samband med legitimationen sist.
Alla mina identitets handlingar är ogiltiga.

Kan man hämta ut något tillfälligt personbevis eller nån form av ID handling?

Känns ganska fail:P
Citera
2010-09-27, 10:07
  #450
Bannlyst
Jag har använt utgånget ID de senaste åren och det fungerar alldeles utmärkt. Det är bara kärringar som bryr sig om de siffrorna.
Citera
2010-09-27, 10:10
  #451
Medlem
jag har använt mitt id kort sen det gick ut 2008 har inte haft några större problem förutom att man fått sig några små utskällningar på bolaget när man köpt öl o sådant
Citera
2010-09-27, 11:11
  #452
Medlem
smurfehs avatar
Känner folk som kör med pass/leg som har gått ut. Mest bolaget som gnäller och kör med ”ok, för den här gången”, men den har de ju hört ett par gånger. Som föregående talare, gå bara till någon yngre så brukar de inte titta så noga.
Citera
2010-09-27, 13:49
  #453
Medlem
doths avatar
I värsta fall kan du ju bärga dig någon vecka?
Citera
2010-09-27, 14:55
  #454
Medlem
lomloms avatar
sen ska it kortet enligt lagen fungera 6 månader efter kortet gått ut, läste på lite efter mitt gick ut 2007, men använder det fortfarande utan problem
Citera
2010-09-27, 21:37
  #455
Medlem
Hildeberts avatar
Blivit nekad flera gånger på systemet tack vare att mitt leg hade utgått.
Citera
2010-09-27, 22:01
  #456
Medlem
.carls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reinertz

Nu till problemet...
Problemet är att jag fyller år 20år och ca 9 dagar.


Vad är problemet? Du kommer ju knappast dö för att inte kan köpa sprit förrän du är 20 år och en vecka gammal, och längre tid än så kan du förhoppningsvis klara dig utan alkohol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in