Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-01, 23:25
  #1
Medlem
Tjena, kollade runt lite på datorn och insåg hur mycket onödigt skit som låg där, så lånade hem en Win 7 x64bit skiva av min polare för att "fräscha" upp datorn och blåsa ur den helt.. operativsystemet innan var win 7 x32.

Men när jag väll kört in skivan, startar om datorn (som är en dell studio 540) trycker f12 för boot menyn, skivan går igång som vanligt och jag väljer språk och allt det där, men när jag väll kommer till vilken hårddisk jag ska installera OS på, så finns inte hårddiskarna, jag har bytt OS ungefär 3 gånger på den burk som jag har nu, och det har funkat felfritt varje gång, och den skivan jag lånade utav polare funkade utan problem när han och hans bror installerade OS på deras dator..

jag har försökt installera Vista(som är original OS till datorn, skivan följde med vid köp) men samma fel uppstår, men det kommer även fram "select drivers from CD/DVD". jag provar köra in skivan med drivrutinerna för "drivers and utilites" som också följde med vid dator köp men händer ingenting då heller.

så alltså, jag har ingenstans att installera det nya operativsystemet.

och nörd som jag är så är jag beroende av min dator och klarar inte av att sitta vid morsans laptop och lira, så jag är grymt tacksam för era svar!
__________________
Senast redigerad av Pontar3 2010-11-01 kl. 23:38.
Citera
2010-11-02, 00:46
  #2
Medlem
Jonny666s avatar
Ladda ner SATA drivrutiner från HDD tillverkaren och ange dessa när windows frågar efter driver för disk
Citera
2010-11-02, 02:04
  #3
Medlem
CompuTerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny666
Ladda ner SATA drivrutiner från HDD tillverkaren och ange dessa när windows frågar efter driver för disk
Inte från HDD tillverkaren, utan för de som gjort gränssnittet för ditt moderkort. Vanligtvis Intel, men dessa ska finnas med på Win 7.
Citera
2010-11-02, 03:21
  #4
Medlem
PhantomBlots avatar
Drivrutiner, i den mån de behövs, finns naturligtvis hos Dell.
Citera
2010-11-02, 05:09
  #5
Medlem
hasenfrasens avatar
Gå in i BIOS och ställ om diskhanteringen från AHCI till IDE-emulering.
Citera
2010-11-02, 12:35
  #6
Medlem
okeej tack så mycket för svar, det kommer hit en polare snart som är lite mer erfaren så det ska förhoppningsvis gå att lösa på något sätt !
Citera
2010-11-02, 14:40
  #7
Medlem
CompuTerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Gå in i BIOS och ställ om diskhanteringen från AHCI till IDE-emulering.
Finns inget sånt i en Dell-BIOS, det är RAID eller IDE, men så ska man inte göra. Bättre att få tag på drivrutinerna för SATA

Till TS: Ge mig din service tag, så ska jag gå in på Dells hemsida och berätta vad du ska ha. Jag hittade nämligen ingen Studio 540
__________________
Senast redigerad av CompuTerror 2010-11-02 kl. 14:42.
Citera
2010-11-02, 15:03
  #8
Medlem
CompuTerror:
Fast det är ett enklare sätt att få datorn att hittar hårddisken. Antar att du får förklara hur han sen gör när han hittat drivrutinerna.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2010-11-02 kl. 15:05.
Citera
2010-11-02, 16:26
  #9
Medlem
Min service tag är 5N5Z54J
Citera
2011-06-05, 19:13
  #10
Medlem
Finkans avatar
Har läst en miljard trådar och de flesta löser detta genom att bränna en ny dvd-skiva med isofilen i långsammaste hastigheten.
Jag använde usbminne på 4gb för att försöka installera så det var ju inget alternativ för mig, kom dock förbi driver-skiten när jag använde ett större minne, ett sd-kort på 16 gb i kortläsare faktiskt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback