Efter att ha jobbat och slitit i Norge i 2 år, levt som en kung och stoppat undan det jag fått över från varje lön, + skattepengar och semesterersättningar så har jag ungefär 60k som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med.
Jag har haft 30k på mitt svenska swedbankkonto under ett "sparkonto", under ca tre år som bara legat där.
Det har varit helt idiotiskt från min sida egentligen då räntan (eller är det avkastning?) på ett sparkonto är ungefär lika med noll. Alltså har de pengarna inte växt mer än .. inte vet jag. Inte alls helt enkelt.
På mitt norska Nordeakonto har jag ca 45-50k som bara ligger där.
Så, nu vill jag att mina pengar ska växa. Lång/kortsiktigt eller låg/högrisk spelar egentligen inte så stor roll. Jag kan ha pengarna låsta i 1, 3 eller 5 år bara jag vet att de växer eftersom de här pengarna har jag ingen användning för just nu.
Egentligen är jag mest intresserad av fonder.
Känns skönt att bara sätta in cashen där och låta dom ligga där. Kolla till dom någon gång i veckan.
Känner att jag egentligen inte orkar sätta mig in i allt vad aktier är. Är för mycket jobb bakom det.
Jag vill alltså ha lite hjälp av er.
Vad ska jag göra med mina pengar?
Köp fonder om du inte vill köpa direkta aktier, mitt råd är råvaror.
Eftersom du pratar om pengar låste i några år antar jag att du menar tex premieobligationer du lånar ut pengar till staten och får tillbaka dom efter några år du har några få chanser att vinna en miljon, men ska du däremot ha ränta på dem så brukar man vara tvungen att köpa i en serie ex 1pm = 5tkr och för att få ränta måste du ha 10st men räntan du får av dom nu för tiden är också ganska låg så det kan du nog skippa och läsa första raden igen.
Ziboez:
Jag har funderat på det, men jag känner ingen som är insatt i aktier och dess natur.
Jag kan ju alltid anlita en börsmäklare eller vad det heter, fast det kanske är det du menar?
Horowitzer:
Det jag menade med att låta pengarna vara låste något år var menat som en långsiktigt sparande där räntan inte är så hög men att jag är 100% säker på att den ger avkastning.
Vart ska man vända sig när man köper fonder egentligen?
Jag har tidigare köpt fonder i Swedbank, men då är det väl deras egna fonder man köper?
Ziboez:
Jag har funderat på det, men jag känner ingen som är insatt i aktier och dess natur.
Jag kan ju alltid anlita en börsmäklare eller vad det heter, fast det kanske är det du menar?
Horowitzer:
Det jag menade med att låta pengarna vara låste något år var menat som en långsiktigt sparande där räntan inte är så hög men att jag är 100% säker på att den ger avkastning.
Vart ska man vända sig när man köper fonder egentligen?
Jag har tidigare köpt fonder i Swedbank, men då är det väl deras egna fonder man köper?
Tycker du det verkar soft att investera i fonder och kolla till dom några gånger i veckan så kör på det. Dock tycker jag det låter som att du lika gärna skulle kunna köra på aktier direkt. Så krångligt är det inte och är det som du säger på det sättet att du följer upp dina placeringar flera gånger i veckan är det klockrent.
Kortsagt. Köp aktiefonder. Lägg en timme eller två på att lära dig lite om aktier. Sälj sedan fonderna och köp aktier.
Så, nu vill jag att mina pengar ska växa. Lång/kortsiktigt eller låg/högrisk spelar egentligen inte så stor roll. Jag kan ha pengarna låsta i 1, 3 eller 5 år bara jag vet att de växer eftersom de här pengarna har jag ingen användning för just nu.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!