2010-11-01, 16:45
Medlem
fetfittas avatar
Efter att ha jobbat och slitit i Norge i 2 år, levt som en kung och stoppat undan det jag fått över från varje lön, + skattepengar och semesterersättningar så har jag ungefär 60k som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med.

Jag har haft 30k på mitt svenska swedbankkonto under ett "sparkonto", under ca tre år som bara legat där.
Det har varit helt idiotiskt från min sida egentligen då räntan (eller är det avkastning?) på ett sparkonto är ungefär lika med noll. Alltså har de pengarna inte växt mer än .. inte vet jag. Inte alls helt enkelt.

På mitt norska Nordeakonto har jag ca 45-50k som bara ligger där.

Så, nu vill jag att mina pengar ska växa. Lång/kortsiktigt eller låg/högrisk spelar egentligen inte så stor roll. Jag kan ha pengarna låsta i 1, 3 eller 5 år bara jag vet att de växer eftersom de här pengarna har jag ingen användning för just nu.

Egentligen är jag mest intresserad av fonder.
Känns skönt att bara sätta in cashen där och låta dom ligga där. Kolla till dom någon gång i veckan.
Känner att jag egentligen inte orkar sätta mig in i allt vad aktier är. Är för mycket jobb bakom det.

Jag vill alltså ha lite hjälp av er.
Vad ska jag göra med mina pengar?
Citera
2010-11-01, 17:11
Medlem
mariolinas avatar
resa
lev livet
upplev något nytt.
Citera
2010-11-01, 17:13
Bannlyst
Har du en bostadsrätt? Körkort?

Passar på att slänga in lite andra alternativ än just värdepappersinvesteringar.
Citera
2010-11-01, 17:17
Medlem
fetfittas avatar
Ut och resa ska jag göra i sommar och dessa pengar ska jag inte använda vid den resan utan jag kommer att spara ihop nya pengar till dess.

Körkort har jag redan och jag äger ingen lägenhet/hus
Citera
2010-11-01, 17:29
Medlem
Aktier? Köp tips av någon riktigt kunnig för typ 2000:- sen lägger du in 30k själv. Vänta 1 år om du ser att de håller sig, ta ut ca 100 000
Citera
2010-11-01, 17:35
Medlem
Köp fonder om du inte vill köpa direkta aktier, mitt råd är råvaror.
Eftersom du pratar om pengar låste i några år antar jag att du menar tex premieobligationer du lånar ut pengar till staten och får tillbaka dom efter några år du har några få chanser att vinna en miljon, men ska du däremot ha ränta på dem så brukar man vara tvungen att köpa i en serie ex 1pm = 5tkr och för att få ränta måste du ha 10st men räntan du får av dom nu för tiden är också ganska låg så det kan du nog skippa och läsa första raden igen.
Citera
2010-11-01, 17:43
Medlem
fetfittas avatar
Ziboez:
Jag har funderat på det, men jag känner ingen som är insatt i aktier och dess natur.
Jag kan ju alltid anlita en börsmäklare eller vad det heter, fast det kanske är det du menar?

Horowitzer:
Det jag menade med att låta pengarna vara låste något år var menat som en långsiktigt sparande där räntan inte är så hög men att jag är 100% säker på att den ger avkastning.

Vart ska man vända sig när man köper fonder egentligen?
Jag har tidigare köpt fonder i Swedbank, men då är det väl deras egna fonder man köper?
Citera
2010-11-02, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fetfitta
Ziboez:
Jag har funderat på det, men jag känner ingen som är insatt i aktier och dess natur.
Jag kan ju alltid anlita en börsmäklare eller vad det heter, fast det kanske är det du menar?

Horowitzer:
Det jag menade med att låta pengarna vara låste något år var menat som en långsiktigt sparande där räntan inte är så hög men att jag är 100% säker på att den ger avkastning.

Vart ska man vända sig när man köper fonder egentligen?
Jag har tidigare köpt fonder i Swedbank, men då är det väl deras egna fonder man köper?
Du kan gå till din bank och få hjälp av en bankman att köpa fonder, finns hur mycket som helst, inte bara deras egna. Här har du swedbanks fondlista: http://www.swedbank.se/privat/spara-...ista/index.htm
Citera
2010-11-03, 18:53
Medlem
Tycker du det verkar soft att investera i fonder och kolla till dom några gånger i veckan så kör på det. Dock tycker jag det låter som att du lika gärna skulle kunna köra på aktier direkt. Så krångligt är det inte och är det som du säger på det sättet att du följer upp dina placeringar flera gånger i veckan är det klockrent.

Kortsagt. Köp aktiefonder. Lägg en timme eller två på att lära dig lite om aktier. Sälj sedan fonderna och köp aktier.
Citera
2010-11-05, 15:16
Medlem
25% silver (fysiskt)
25% guld (fysiskt)
50% aktier (jordbruk, energi, gruvor) ej finans
Citera
2010-11-05, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fetfitta
Så, nu vill jag att mina pengar ska växa. Lång/kortsiktigt eller låg/högrisk spelar egentligen inte så stor roll. Jag kan ha pengarna låsta i 1, 3 eller 5 år bara jag vet att de växer eftersom de här pengarna har jag ingen användning för just nu.
Citat:
Ursprungligen postat av mariolina
resa
lev livet
upplev något nytt.
Yeah right...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem