• 1
  • 2
2010-11-02, 16:48
Medlem
Lite OffT, men hur gick du till väga när du byggde den?
Citera
2010-11-15, 22:30
Medlem
Butsauces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Jag har lite svårt för fårfiol, iofs var det många år sedan jag åt det sist så jag kan ju ha ändrat uppfattning..

Mm, hade tänkt göra lite korv och röka nästa gång jag ska till landet. Det finns ju plats för en hel del i röken så man kan ju passa på att göra lite olika sorters körv

Varför inte prova någon ny körv tex en krämig skitkörv , näe men helt seriöst så tycker jag faktiskt att du borde röka lamm och älg , lite oft men älgkallops de e gött de!
Citera
2013-09-10, 22:32
Medlem
Nu har jag (som är novis på rökning) byggt ihop en varmrök och rökt ett rådjursframben. Lät det ligga i saltlake på tok för länge och det blev för salt. Men jävligt gott. Dagen efter rökte jag lax och räkor. Det blev gott det med. Till helgen ska jag testa att röka torsk. Vi får se hur det blir.

Hösten kommer gå åt till att prova mig fram till det perfekta julrökeriet. Rökt korv på julbordet låter rimligt, och rökt lax. Är det någon som har några planer?
Citera
2013-09-10, 23:57
Medlem
MeanMEs avatar
Varmrökt böckling från röken med lite vitlöksmajonäs på en macka är ju helt underbart.
En släkting brukade göra egen rökt julkorv, bland det godaste jag ätit.
Även blivit bjuden några gånger på rökta köttbullar/järpar som liten, tyckte det var en riktig höjdare.
Citera
2013-09-11, 15:09
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKimble
Hösten kommer gå åt till att prova mig fram till det perfekta julrökeriet. Rökt korv på julbordet låter rimligt, och rökt lax. Är det någon som har några planer?

Jag brukar alltid röka lax till jul och påsk och det är riktiga favoriter bland övriga släktingar och vänner. Själv gillar jag även rökt fläsk så det brukar det bli en del av. Sidfläsk och bogfläsk köper jag färskt och saltar själv. Man kan även strax efter jul få tag i billig färdigrimmad eller färdigkokt julskinka som blir bra att röka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in