Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-11-01, 13:32
  #1
Medlem
Fina Gubbens avatar
Bestämde mig för att göra en F.A.Q. över rätt vanliga frågor kring Xbox 360. Det finns säkert många frågor jag missat, men det kan ni andra fylla på i efterhand.

Har jag skrivit något fel så kan ni kontakta mig så ber jag mod ändra det!

Spel/regioner/multimedia

1.1Q: Vilka spel finns till Xbox 360?
1.1A: http://www.xbox.com/sv-SE/Games/catalog.htm

1.2Q: Kan man spela Xbox 360-spel från andra regioner?
1.2A: Både ja & nej.

Ja, det funkar med vissa spel. Om distributören av spelet har gjort spelet regionfritt så funkar det att spela. Annars så funkar majoriteten av spelen inte att spela om dessa är från en annan region än vad din 360-konsol är ifrån.

Här finns en lista över spel som är NTSC-J/U & fungerar att spela på PAL.

http://gaming.wikia.com/wiki/Region_Free_Xbox_360_Games

1.2.1Q: Vad är NTSC-J, NTSC-N & PAL?
1.2.1A:
  • NTSC-J är en videosignal som används i Japan
  • NTSC-U används i U.S.A.
  • PAL används i Europa.
Om du är osäker på ifall spelet är regionfritt eller inte så rekommenderas du att köpa ett exemplar som stämmer överens med din 360-konsol.
PAL-spel är det som gäller om din 360-konsol är köpt i Sverige(/Europa).

1.3Q: Är DVD-spelaren regionfri?
1.3A: Nej, det är den inte.

1.4Q: Kan man streama sina filmer/serier till 360n & se dom på TVn?
1.4A: Ja, det går utmärkt.

Det första du gör (om du vill utnyttja din 360 till max) är att gå in på följande länk & ladda ner DivX-paketet som behövs: http://www.divx.com/en/software/divx-plus

När du är färdig lägger du till din 360 som en enhet i hemmanätverket. Följande videoguide rekomenderas om du är osäker på hur du gör detta: http://support.divx.com/faq/view/sup...s_-_other?id=6

När 360n är tillagd kan du i Windows Media Player, alternativt Windows Media Center, lägga till mappar som ska delas på hemmanätverket & på så vis bli tillgängliga till att ses på 360n/TVn.

För att kolla på filmerna går du till Video-fliken i Dashboarden på din 360, eller Media Center-fliken. Klickar dig in där & väljer mappen där filmerna du vill se ligger i. Sedan är det bara att njuta.

Upplever man problem med ljudet så finns det en registerfix att använda, samt en AC3-codec. Dessa finns mer att läsa om i detta forumet: http://labs.divx.com/forum/290

Observera att man måste ha Windows 7.
Det ska även funka på XP/Vista/andra OS, men då är inte alla funktioner tillgängliga. Vill man se på MKV-filmer så ska man ha Windows 7.

För mer frågor kring detta rekommenderas forumet nämnd ovan.

1.5Q: Kan man kolla på filmer på annat vis?
1.5A: Ja, du kan lägga in dina DivX-filmer på en USB-sticka som kopplas in i konsolen. Därefter kan du via Video-fliken välja USBn & vilken film du vill spela upp.

För mer film-möjligheter rulla ner till Live [3.8].

Xbox 360-modeller & hårdvara

2.1Q: Vilka modeller av Xbox 360 finns det idag?
2.1A: Det finns för tillfället två Xbox 360 modeller ute i handeln.

Följande saker ingår när man köper konsolen:
  • Förberedd för Kinect
  • Trådlös handkontroll - svart
  • komposit-A/V-kabel
  • 1 månad gratis Guld Live-medlemskap
  • 5 USB-portar (3 på baksidan, 2 på framsidan)
  • HMDI-utgång
  • Ethernet-port
  • Inbyggd Wi-Fi av 802.11n standarden
Skillnaden mellan modellerna är följande:
Xbox 360 Slim 250 GB
  • Blank finish
  • 250 GB hårddisk
  • Headset - svart
Xbox 360 Slim 4 GB
  • Matt finish
  • Inbyggd 4 GB hårddisk
2.2Q: Hur länge räcker batterierna i handkontrollen?
2.2A: Runt 30 timmar kan man spela med två stycken AA-batterier. Vill man inte pyssla med batterier kan man köpa sig följande kit: http://www.webhallen.com/spel/xbox_3...and_charge_kit

Kitet finns att köpa billigare i andra affärer.

Det fungerar som så att man lägger in "batteriet" i handkontrollen. "Batteriet" laddas med hjälp av medföljande kabel (som kopplas in i 360ns USB-port). Laddningen tar 1-2 timmar. Under laddningen lyser lampan (på kabeln) röd. När kontrollen är färdigladdad lyser den grön. "Batteriet" räcker runt 30 timmar.

2.3Q: Behöver man HDMI-kabel?
2.3A: Nej det behöver du inte. Men spelar du på en HDTV så rekommenderas det att köpa en sådan. Finns billiga varianter som fungerar lika bra som dyra.

Denna kabeln fungerar utmärkt: http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=2351
Om den inte finns i lager hos MaxFPS så brukar den finnas hos diverse elektronikkedjor (ElGiganten/Media Markt).

2.4Q: Räcker det med 4 GB eller borde jag välja 250 GB modellen?
2.4A: Det hela beror på vad du hade tänkt göra. Ska du inte ladda ner DLC, demos, videos, Arcade-spel eller liknande så räcker 4 GB.

Jag skulle dock rekommendera att köpa 250 GB modellen. Då behöver du inte oroa dig över att utrymmet kan ta slut. Du kan även installera spelen på hårddisken då.

2.4.1Q: Installera spelen på hårddisken?
2.4.1A: Det hela fungerar genom att man "installerar" via 2 knapptryck spelet på hårddisken. Egentligen så är det hela spelet som kopieras över till hårddisken. Spelen brukar vara runt 3-7 GB stora.

Fördelarna med detta är att konsolen då inte behöver snurra runt skivan (som orsakar värme) & därmed sänks konsolens temperatur. Dessutom blir konsolen väldigt tyst.

Ja, du måste fortfarande ha skivan i konsolen för att kunna spela spelet!
Citera
2010-11-01, 13:32
  #2
Medlem
Fina Gubbens avatar
Xbox Live

3.1Q: Vad är Xbox Live & hur fungerar detta?
3.1A: Xbox Live är Microsofts onlinetjänst till Xbox 360. Live finns även till PC & Windows Phone 7.

I korta drag så är det där man kopplar upp sig online, spelar online med sina vänner, chattar, etc.

För mer genomgående information läs här: http://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_Live

3.1.1Q: Gold, Silver - skillnaden?
3.1.1A: Gold kostar en viss summa men ger även fördelar. Silver är gratis, dock kan man inte göra lika mycket som med Gold. Alla som skapar ett nytt Live-konto får 1 månad gratis Gold.

3.2Q: Kostar Live?
3.2A: Ja det kostar.

Hur mycket det kostar beror på var du köper det. Man kan om man vill abonnera på tjänsten, månadsvis, kvartalsvis eller årsvis. Billigast är givetvis att abonnera per år. Genom Microsoft blir kostnaden ungefär 700-800 kronor/år.

Det går även att köpa via andra medier än Microsoft. Priset för att köpa från andra blir ungefär 400 kronor/år.

Webhallen säljer 12 månaders Live för 499 kronor: http://www.webhallen.com/spel/xbox_3...t_i_12_manader

3.2.1Q: Jag vill avsluta mitt abonnemang av Live, hur gör jag?
3.2.1A: Detta gör du på Xbox hemsida.
Ibland måste man även ring Microsofts kundtjänst för att avsluta abonnemanget.

http://www.xbox.com/accounts
http://www.xbox.com/sv-SE/support/contact/

3.3Q: Hur köper jag spel/DLC på Live?
3.3A: Det gör du med hjälp av Live Points.

3.3.1Q: Var köper jag dessa?
3.3.1A: På samma ställe där du köper Live. Antagligen genom Microsoft eller genom andra parter.

3.4Q: Hur används Live Points?
3.4A: När du vill till exempel köpa en DLC (downloadable content) så måste du först köpa Live Points. Detta gör du som ovan nämnt antagligen via Microsoft eller genom andra parter.

Om ett DLC kostar 1200 Live Points så behöver du ha 1200 Live Points på ditt konto. Har du det så är det bara att välja köp. DLCn kommer då automatiskt att laddas ner till din 360-konsol.

Du kan även köpa DLC via datorn. Den kommer att laddas ner till konsolen nästa gång du startar den.

3.5Q: Hur många vänner kan man ha på Live?
3.5A: 100 stycken.

3.6Q: Vad är "party"?
3.6A: Ett "party" är när du & dina vänner är uppkopplade tillsammans. Ni kan då spela tillsammans & prata under tiden med ett headset. Ni behöver inte ens spela samma spel, utan kan spela andra spel men fortfarande hålla kontakten.

3.7Q: Vad är fördelarna med Live Gold?
3.7A:
  • Du kan spela online
  • Du får tillgång till exempelvis demos 1 vecka innan dom som bara har Silver.
  • Röstchatta
  • *Osäker på ifall Facebook/Zune Marketplace/etc kräver Gold.
3.8Q: Vad är Zune Marketplace?
3.8A: Det är Microsofts videotjänst. Där kan du köpa/hyra videofilmer direkt genom 360-konsolen. Filmerna finns i SD & HD. Att hyra en film i SD kostar runt 25-30 kronor, för HD runt 50 kronor.

Man kan välja att streama filmen direkt, eller låta den ladda ner till konsolen först.
Att streama i HD fungerar utmärkt med bra uppkoppling.

3.9Q: Vad är Arcade?
3.9A: Arcade-spel är småspel som finns att köpa via Marketplace. Dessa brukar kosta någonstans mellan 40 kronor & 130 kronor. I princip alla (om inte alla) Arcade-spel finns att testa i en "trial"-version innan man köper, om man skulle vilja det. Då får man prova på första banan eller något liknande.

3.10Q: Vad är GamerScore(/achievement)?
3.10A: GamerScore är poäng som du får när du klarar av vissa achievements i spelen. Det kan exempelvis vara att klara av första banan eller döda 100 fiender i ett online-spel.

3.10.1Q: Hur fungerar det hela kring GamerScore/Achievements?
3.10.1A: Vanliga spel som du köper i affären har alltid 1000 GamerScore som du kan plocka till dig. Dessa 1000 GamerScore är uppdelade i achievements. Så att en achievements kan vara värd 50 GamerScore, medan en annan kan vara värd 100 GamerScore.

För att förenkla det hela så kan ett spel ha 10 achievements där varje achievement är värd 100 GamerScore. Ett annat spel kan ha 10 achievement som är värda 50 GS (GamerScore) samt 5 achievement som är värda 100 GS, som sammanlagt blir 1000 GS.

Hur GamerScoren är fördelad på achievementen är upp till utvecklarna att avgöra.

3.10.2Q: Har Arcade/DLC/demos achievements?
3.10.2A: Ja, ja & nej.

Arcade-spel har 200 GS (som brukar vara uppdelade i 12 achievements).
DLC brukar ha mellan 100 & 250 GS.
Demos har inga achievements & därmed ingen GS.


Fel-koder: E74, RRoD & andra hårdvaruproblem

4.1Q: Vad är RRoD?
4.1A: RRoD eller Red Ring of Death är ett fel som orsakas av värme. Får du felet har du en obrukbar Xbox 360.

Det finns hemmafixar man kan göra för att din Xbox 360 ska leva lite längre, men den kommer i slutändan att dö igen. Därför rekommenderas man att kontakta Microsoft så fort felet uppenbarar sig. Du har 3 års garanti på det felet.

I dom senare utgåvorna av Xbox 360 ska problemet vara löst. Dock kan det alltid inträffa ifall konsolen blir för varm, så ställ konsolen någonstans där den inte är instängd!

4.1.1Q: Hur fixar Microsoft min RRoDade Xbox 360?
4.1.1A: Väldigt enkelt.

Kontakta Microsoft. http://www.xbox.com/sv-SE/support/contact/
Dom kommer ge dig instruktioner för vad du ska göra & hur du ska packa ner ditt Xbox 360. DHL kommer att hämta paketet åt dig. Det tar ungefär 1-4 veckor att få tillbaks sin Xbox 360 (vanligtvis 2 veckor).

Glöm inte att ta ut hårddisken/minneskort/etc. ur konsolen innan du skickar in den bara.

Du kan även starta en reparationsbeställning här: https://myservice.xbox.com/sv-SE/Pages/Welcome.aspx

4.2Q: Vad är E74
4.2A: Det är ett snarlikt fel som RRoD. Alltså är det precis samma process som gäller vid detta felet. Se 4.1.1 för mer information om hur du ska göra.

4.3Q: Hur vet jag vilket fel jag har?
4.3A: Sen följande bild för information om vilka fel som kan uppkomma: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...rror_codes.svg

För lite mer djupläsning kan du bege dig hit: http://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_36...nical_problems

4.4Q: Mina skivor förstörs! HJÄLP?!
4.4A: Du har förmodligen rört på din konsol medan spelet (DVD-skivan) har snurrat runt i den. Detta ska du absolut inte göra, ALDRIG!
Ska du förflytta din konsol så ta ut skivan först!

Om du köpte en Xbox 360 med hårddisk så kan du installera spelet på hårddisken, detta minimerar risken för att skivan repas.

4.4.1Q: Vad gör jag med mina repade skivor?
4.4.1A: Det finns olika alternativ.

a) Du kan gå till närmsta spelaffär (GAME, GameStop, etc) & fråga ifall du slipar skivor. Gör dom det så kan skivan "slipas" & bli brukbar igen för en liten slant. Det brukar kosta runt 20-50 kronor.

b) Läs genom dessa steg: http://support.microsoft.com/kb/909819

c) Läste du dom ovan & inget av alternativen hjälpte dig så kan du alltid få en ersättningskiva. Det hela går ut på att du skicka in din repade skiva & Microsoft skickar dig en ny, fullt fungerande skiva.
För mer information om vilka spel detta kan göras med & hur man gör gå hit: http://support.xbox.com/sv-se/pages/...t-program.aspx

d) Fungerar ingen av lösningarna & din Xbox 360 fortsätter tugga i sig dina skivor trots att du inte rör på konsolen? Ja, då kan det vara ett fel med DVD-läsaren i konsolen. Då ska du beställa en reparation. Se 4.1.1 för mer information om det.
__________________
Senast redigerad av Fina Gubben 2010-11-01 kl. 13:52.
Citera
2010-11-01, 13:33
  #3
Medlem
Fina Gubbens avatar
Reserverad för fler frågor i framtiden...
Citera
2010-11-01, 13:38
  #4
Medlem
Ettan^s avatar
Mycket bra!

Ska du lägga till information om hur man flashar, bränner spel och liknande också? Eller det kanske passar bättre i en egen tråd. Bra jobbat hur som helst!
Citera
2010-11-01, 13:50
  #5
Medlem
lendrygghs avatar
Bra initiativ och utförligt skrivet, ryggdunk!
Lite finslip bara: editera 4.4A:
Citat:
Du har förmodligen rört på din konsolen medan spelet (DVD-skivan) har snurrat runt i den
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Ska du lägga till information om hur man flashar, bränner spel och liknande också? Eller det kanske passar bättre i en egen tråd. Bra jobbat hur som helst!
Hade jag också gärna sett här, men blir det inte av så har jag full förståelse.
Citera
2010-11-01, 13:54
  #6
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Mycket bra!

Ska du lägga till information om hur man flashar, bränner spel och liknande också? Eller det kanske passar bättre i en egen tråd. Bra jobbat hur som helst!
Jag vet ingenting om flashning till Xbox, men ifall ni som vet skriver ner en hel del frågor & svar i tråden, så kan jag sedan sammanfatta dom & lägga till dom i post #3, som är reserverad för just sådant.
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Bra initiativ och utförligt skrivet, ryggdunk!
Lite finslip bara: editera 4.4A:
Tack för både ryggdunken & tipset! Vaknade för en stund sedan så är inte helt klart i hjärnan än.
Citera
2010-11-01, 15:54
  #7
Medlem
Jag har två boxar som står på väldigt olika ställen.. xbox 1 spelar ja enbart om helgerna på och xbox 2 om veckorna.. finns det något sätt att köra med samma gamertag på dom här, utan att alltid behöva ta en recover?
Citera
2010-11-03, 15:42
  #8
Medlem
Guide: Hur du ansluter din Xbox 360 till internet utan nätverksadapter.

Observera att denna guide är tagen från http://xbox360.routerinfo.se (bilder här) (Ja, jag har lov)

Att skaffa möjlighet till trådlös anslutning till din Xbox 360 kan vara en dyr affär, en trådlös nätverksadapter kan kosta upp till 900 kronor. Detta är ett skyhögt pris, med tank på att det går att skaffa trådlösanslutning mycket billigare så länge du har tillgång till:
* En dator som är kapabel att ansluta till ett nätverk.
* En nätverkskabel.

För att detta ska funka måste du koppla din laptop till din Xbox med din nätverkskabel, och så klart ha tillgång till ett trådlöst nätverk i ditt hem. Du får i allmänhet med en nätverkskabel när du köper en Xbox.

För Windows 7/Vista:

I Windows Vista och Windows 7 börjar du med att, efter att ha kopplat ihop Xboxen och datorn, öppna nätverksanslutningar. Detta kan du göra genom att öppna start-menyn, och söka efter ”ncpa.cpl”.

Högerklicka på det nätverk du använder för att ansluta till internet, välj egenskaper, och gå sedan till fliken delning. Kryssa för rutan ”Tillåt att andra nätverksanvändare ansluter genom internetanslutningen på den här datorn”, och tryck på OK.

Kolla att du fortfarande kan öppna t.ex. google.se i din webbläsare, och starta sedan upp din Xbox 360. Det borde nu gå att ansluta till Xbox Live.

För Windows XP:

För XP fungerar detta ungefär som på Vista och 7, med några små modifikationer; Du måste öppna ”kör” och skriva in ncpa.cpl istället för att skriva det direkt i startmenyn.
Windows XP kan också ibland vara lite försiktig med att låta andra enheter dela samma nätverk som datorn. Testa därför att högerklicka på din anslutning och välja ”reparera” ifall det inte fungerar.
Citera
2010-11-03, 16:01
  #9
Medlem
BenAsslicks avatar
Ehm, trevligt guide och så.. Men är det bara jag som ser det uppenbart dumma i detta?
För att den här lösningen ska fungera måste du dedikera antingen en stationär dator eller en laptop till att agera nätverksbrygga till ditt xbox..

Alltså kommer du inte kunna använda din dator någon annanstans än ihop med xboxet, och datorn måste vara igång sålänge xboxet är igång.
Det kanske är OK om du har tex en HTPC ikopplad till tvn (vilket känns rätt onödigt då xboxen fungerar som en HTPC), men annars så kan du knappt använda datorn.

Så vore det då inte bättre att sälja sin dator och kamma hem kanske 2k, sen köpa sig en adapter för 900 och gå därifrån med 1,2k?
Citera
2010-11-03, 16:03
  #10
Medlem
Du kan använda datorn på samma gång.
Citera
2010-11-03, 16:15
  #11
Medlem
dupes avatar
Det är ju inte helt fel att använda en dedikerad laptop till att dela internetanslutning med Xboxen samtidigt som man använder den som dedikerad spel- och hemmaserver för media.

Jag försökte dock bygga den lösningen på Ubuntu vilket var betydligt svårare (jag lyckades inte kan tilläggas). :-)
Citera
2010-11-03, 16:39
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dupe
Det är ju inte helt fel att använda en dedikerad laptop till att dela internetanslutning med Xboxen samtidigt som man använder den som dedikerad spel- och hemmaserver för media.

Jag försökte dock bygga den lösningen på Ubuntu vilket var betydligt svårare (jag lyckades inte kan tilläggas). :-)
Behöver ju inte vara dedikerad, eller ens laptop.

Vilken som helst dator som är i samma rum (eller tillräckligt nära för att nätverkskabeln ska räcka till) och har tillgång till internetanslutning fungerar
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback