2010-11-01, 13:00
Medlem
Druffsens avatar
Tjenare, jag har ett problem som jag inte riktigt fattar.

Sitter inne med en relativt ny Samsung 24" lcd display Syncmaster P2450 till datorn som stödjer HDMI.
Har alltid haft DVI kabel inkopplad och då ser allt normalt och bra ut, men tänkte köra med HDMI eftersom det ska vara bättre så har en kabel från gamestop som suttit i min ps3a innan och haft kanonbild på tvn med den, men på datorn så blir bilden mer "suddig" samt att jag inte får det jag kan se på skärmen, eller det som datorn visar upp, att dra sig hela vägen ut till kanterna. Ändå kör jag med samma upplösning som jag hade med DVI och då var allt kanon.

Någon som vet vad detta beror på?

Grafikkorten jag sitter inne på är 2 stycken crossfirade ATI HD radeon 5880 kort vilket är uber och ska kunna visa en jävligt bra bild.

Tack på förhand, Andreas

Edit:

Jag kan inte trycka på "auto" knappen på skärmen heller med HDMI, för den säger bara att "Not available".
Senast redigerad av Druffsen 2010-11-01 kl. 13:03.
Citera
2010-11-01, 15:20
Medlem
infidels avatar
Kolla så inte ditt grafikkort skickar ut någon form av overscan med bilden. Det är en kvarleva från den analoga tiden då TVbilden som sändes ut var lite större än den som visades på skärmen. Skillnaden i HDMI och RGB gammaspännvidd är en annan analog kvarleva.
Citera
2010-11-01, 15:36
Medlem
Vem har lurat i dig att HDMI är bättre än DVI? det enda som skiljer dem åt är att HDMI kan skicka ljud igenom samma kabel vilket lämpar sig för TV. Sen existerar inte 5880.
Citera
2010-11-01, 20:27
Medlem
Sedan när kan man inte skicka ljud med DVI?
Citera
2010-11-01, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aitch-three
Sedan när kan man inte skicka ljud med DVI?
Rent generellt kan man väl säga att man inte kan skicka ljud över DVI. Med undantag för vissa ATI-kort som kan skicka ljudet via dvi, men då krävs väl någon adapter/speciell kabel?

Det är iaf väldigt sällan det finns(om det finns?) någon enhet som kan ta emot ljud över DVI.
Citera
2010-11-02, 12:16
Medlem
Jonny666s avatar
Har aldrig sett att man skicka ljud via DVI->DVI däremot går det bra med DVI->HDMI
Citera
2010-11-03, 07:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av colamage
Rent generellt kan man väl säga att man inte kan skicka ljud över DVI. Med undantag för vissa ATI-kort som kan skicka ljudet via dvi, men då krävs väl någon adapter/speciell kabel?

Det är iaf väldigt sällan det finns(om det finns?) någon enhet som kan ta emot ljud över DVI.

Det stämmer. Mitt ati-radeon-kort har inbyggt ljudkort, har dubbla dvi på baksidan av det och inget mer. Kör med en speciell dvi-to-hdmi adapter (inte dvi/hdmi kabel) som man fick med graffikkortet, som jag får ljud ur. Vanliga sådana adaptrar funkar ej, då dom inte har "ljudkretsarna" byggda i sig. Har kopplat dator --> hemmabio --> tv, allt med hdmi (nåja dvi-to-hdmi adapter från datorn, alla kablar är iaf hdmi-hdmi) = very nice och allt funkar som det ska med b.la. 1080p och 5.1-ljud. Köpte en 10 meters hdmi kabel på kabelgiganten, den billigaste, vilken klarar 1080p utan problem. Var lite nojjig först att kabeln skulle vara för lång för 1080p, då folk snackar om 1080p skall köras med kablar som hellst är 2 meter eller mindre.

Senast redigerad av amagadfittnoob 2010-11-03 kl. 07:27.
Citera
2010-11-04, 22:32
Medlem
Druffsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tv-bengt
Vem har lurat i dig att HDMI är bättre än DVI? det enda som skiljer dem åt är att HDMI kan skicka ljud igenom samma kabel vilket lämpar sig för TV. Sen existerar inte 5880.

Har bara fått för mig att bilden ska bli klarare och skarpare då, varför vet jag inte men hdmi är ju den nya tekniken och har man en hdmi skärm så måste det ju vara för att det ger en bättre kvalite på bilden, eller varför har en skärm det annars förstår jag inte?

Sen är det 5880 serien så jag, kollade bara enhetshanteraren
Citera
2010-11-04, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Druffsen
Har bara fått för mig att bilden ska bli klarare och skarpare då, varför vet jag inte men hdmi är ju den nya tekniken och har man en hdmi skärm så måste det ju vara för att det ger en bättre kvalite på bilden, eller varför har en skärm det annars förstår jag inte?

Sen är det 5880 serien så jag, kollade bara enhetshanteraren
Fast HDMI och DVI bygger på samma "protkoll", skillnaden är att HDMI har ljud implementerat.
Så både HDMI och DVI är väl isf "den nya tekniken" sett till bildkvalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in