Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-11-01, 11:47
  #1
Medlem
Lemuus avatar
Tjo, har hört att man kan ta ut, som jag gjort, den gamla hårddisken i en dator och koppla dess sladdar till en sorts usb. Sen bara koppla in den till den datorn du vill ha filerna på, är det så enkelt och är det svårt att göra det?
Nåt man behöver tänka på?
Jag menar, det känns lite mysko, det är ju inte direkt en extern.

Om ni undrar varför jag inte bara kan starta den gamle 97an så, nej, den är död. Vi har plockat sönder den och har inte lust o pussla ihop den igen
Citera
2010-11-01, 12:01
  #2
Medlem
Man kan köpa en adapter som man sätter hårddisken i och som kopplar via USB till datorn. Den dyker upp som en extern hårddisk så det är inget konstigt. Det är lite olika adaptrar beroende på gränssnittet på HD. Men knata in på en Kjell&Co så kan de nog plocka fram en som passar.

Om du söker på 68261 på http://www.kjell.com/ så ser du ett exempel.
Citera
2010-11-01, 12:07
  #3
Medlem
Lemuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slicke101
Man kan köpa en adapter som man sätter hårddisken i och som kopplar via USB till datorn. Den dyker upp som en extern hårddisk så det är inget konstigt. Det är lite olika adaptrar beroende på gränssnittet på HD. Men knata in på en Kjell&Co så kan de nog plocka fram en som passar.

Om du söker på 68261 på http://www.kjell.com/ så ser du ett exempel.
Sen ska det ju passa också
Citera
2010-11-01, 12:11
  #4
Medlem
zxqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemuu
Sen ska det ju passa också
Då tar du reda på vilken storlek disken har..
Citera
2010-11-01, 12:45
  #5
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
På denna sajt så kan man beställa diverse olika adapter för ett rimligt pris.

http://www.drakbutiken.se/index.php?...hk=1&Itemid=34
Citera
2010-11-01, 13:16
  #6
Avstängd
Alfa-Omegas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemuu
Tjo, har hört att man kan ta ut, som jag gjort, den gamla hårddisken i en dator och koppla dess sladdar till en sorts usb. Sen bara koppla in den till den datorn du vill ha filerna på, är det så enkelt och är det svårt att göra det?
Nåt man behöver tänka på?
Jag menar, det känns lite mysko, det är ju inte direkt en extern.

Om ni undrar varför jag inte bara kan starta den gamle 97an så, nej, den är död. Vi har plockat sönder den och har inte lust o pussla ihop den igen

Det är ju bara att koppla den till IDE-kontakten på moderkortet på nya datorn.
Mongo!
Citera
2010-11-01, 17:15
  #7
Medlem
CompuTerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa-Omega
Det är ju bara att koppla den till IDE-kontakten på moderkortet på nya datorn.
Mongo!
Om det är en ny maskin har hon förmodligen SATA, idiot
Citera
2010-11-01, 23:26
  #8
Medlem
Lemuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa-Omega
Det är ju bara att koppla den till IDE-kontakten på moderkortet på nya datorn.
Mongo!
Hur ska jag kunna veta sånt? Även du har varit nybörjare

Idiotjävel
Citera
2010-11-03, 12:21
  #9
Medlem
Lemuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
På denna sajt så kan man beställa diverse olika adapter för ett rimligt pris.

http://www.drakbutiken.se/index.php?...hk=1&Itemid=34
Så billigt så man blir mörkrädd och börjar fundera på om dom är oseriösa men, låt säga jag fixar en sån kabel, behöve jag nåt mer än det då?

nej jag är inte pro på detta. får vä ha frågor
Citera
2010-11-03, 13:40
  #10
Medlem
Hej Lemuu
Som tekniker använder jag själv en sådan här.
http://www.dustinhome.se/pd_5010101569.aspx

Där följer det med det mesta man kan behöva, och denna har även en nätadapter som du i många fall behöver för att ge hårddisken ström.
Denna kan läsa SATA (vilket är dagens standard) samt PATA (även kallat IDE) med de standardkontakter som fanns både på 2,5 och 3,5" hårddiskar.
Jag använder inget annat än denna när jag behöver få ut data från bekantas hårddiskar när de havererat.
När du ansluter kablarna behöver du dels tänka på att inte lägga disken på något som kan kortsluta den, anslut kablarna till disken först, anslut sedan strömmen och sist ansluter du usb-kontakten till datorn. (Du bör vara inloggad i windows redan när du ansluter den)

Disken kommer att dyka upp som en ny enhet i Den här datorn, precis som om du ansluter ett usb-minne eller annat.

Dock kan jag ge ett varningens ord. Det finns inga garantier för att du enkelt kommer kunna få fram all data om det är en riktigt gammal dator du tagit hårddisken ifrån. Den kan mycket väl tappat informationen, och då är det egentligen bara att fundera på om du vill betala ett företag för återskapning eller om du vill acceptera förlusten.
Citera
2010-11-03, 15:18
  #11
Medlem
Även nya maskiner bruka ha den äldre IDE kontakten.

Öppna dator och kolla åtminstone. Jämför med kontakten på hårddisken. Oftast är den kopplad till DVD läsaren. Troligen jumpern på din gamla redan inställd som master så behöver du bara ta bort kablarna från DVD och sätt in dom i hårddisken.

Om den startar från fel hårddisk kan du välja rätt i bios.

Enda gången man måste ha USB->IDE adapter är om man bara har en bärbar dator.

Edit:
Det finns moderkort med BARA SATA men jag tvivlar att trådskaparen har ett sånt moderkort. Såna stöter man bara på om man byggt datorn själv och valt ett extremt dyrt moderkortet som vanliga användare inte bruka göra.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2010-11-03 kl. 15:30.
Citera
2010-11-03, 15:35
  #12
Medlem
zatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurran
Hej Lemuu
Som tekniker använder jag själv en sådan här.
http://www.dustinhome.se/pd_5010101569.aspx

Använder också denna, väldigt smidig liten pryl som man önskar man hade upptäckt mycket snabbare, nu väntar man bara på USB 3.0-versionen

Verkar finnas hos drakbutiken här och även som ett väldigt billigt alternativ här (den billigare kan ha problem med att driva strömkrävande 2,5"-diskar). Observera också att ovanstående endast är själva PATA(IDE)/SATA-adaptern som man köper, det följer inte med någon strömadapter.
__________________
Senast redigerad av zatch 2010-11-03 kl. 15:43.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback