• 1
  • 2
2010-11-01, 11:10
Bannlyst
Får man kontakta vården åt någon annan (myndig) och boka en tid, utan den personens vetskap? Jag tänker på planerad vård, alltså inte akutvård, och åt någon som är kapabel till att ringa och boka tid själv. Det gäller inte heller psykvård eller något allvarligt/något som ingår i Smittskyddslagen eller någonting sånt.
Senast redigerad av Roxic 2010-11-01 kl. 11:12.
Citera
2010-11-01, 11:13
Medlem
CrippZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Får man kontakta vården åt någon annan och boka en tid, utan den personens vetskap? Jag tänker på planerad vård, alltså inte akutvård, och åt någon som är kapabel till att ringa och boka tid själv. Det gäller inte heller psykvård eller något allvarligt.

Varför skulle du vilja boka tid åt någon annan utan deras vetskap dessutom? :O
Citera
2010-11-01, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CrippZ
Varför skulle du vilja boka tid åt någon annan utan deras vetskap dessutom? :O
Det är tvärtom, det är ju därför jag undrar om man verkligen har rätt till det.
Citera
2010-11-01, 11:16
Medlem
jag tror detta är möjligt.. äldre och förståndshandikappade måste ju ha någon som ringer åt dem så detta bör ju fungera på "valiga" också.. Jo jag är säker på att detta går bra.. 99%
Citera
2010-11-01, 11:18
Medlem
FirstAidss avatar
Varför ska du göra detta utan personens vetskap. Om personen i fråga vägrar boka tid själv så lär han/hon ju inte gå dit till bokad tid bara för att det redan är bokat? Då måste du väl betala för det? Förlåt om detta är lite halvt off-topic.

Edit: Såg ditt inlägg nu, hade visst svara rutan uppe lite för länge. Ursäkta för missförståndet.
Citera
2010-11-01, 11:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FirstAids
VArför ska du göra detta utan personens vetskap. Om personen i fråga vägrar boka tid själv så lär han/hon ju inte gå dit till bokad tid bara för att det redan är bokat? Då måste du väl betala för det? Förlåt om detta är lite halvt off-topic.
Jag skrev ju det där uppe, att det är någon som har kontaktat vården åt mig. Kanske borde tillägga att jag redan har en tid sedan tidigare på en annan mottagning. Det är därför jag blev lite fundersam. Nu ringer de idag när jag var upptagen och säger att jag ska komma kl 16, helt utan att veta om jag kan komma då eller ej. Vill veta om jag ska ta upp ifall de har begått något tjänstefel eller så.
Citera
2010-11-01, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FirstAids

Edit: Såg ditt inlägg nu, hade visst svara rutan uppe lite för länge. Ursäkta för missförståndet.
Lugnt. Måste bara ta reda på om de har gjort fel eller ej, helst innan jag går dit.
Citera
2010-11-01, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Droned
jag tror detta är möjligt.. äldre och förståndshandikappade måste ju ha någon som ringer åt dem så detta bör ju fungera på "valiga" också.. Jo jag är säker på att detta går bra.. 99%
Jo jag tänkte också så. Men om man är kapabel till att ringa själv, fysiskt och psykiskt, så borde man inte kunna ringa åt någon annan. Dvs att man inte är förståndshandikappad, minderårig, hörselskadad, dement, osv.
Citera
2010-11-01, 11:26
Medlem
Amsterdaims avatar
Jag brukar ringa åt mamma. Men det är för att hon är kass på svenska. Har hänt dock att jag sitter bredvid och lyssnar så hon säger rätt, men det gör hon aldrig.
Citera
2010-11-01, 11:27
Medlem
Defunctuss avatar
Du kan alltid ringa och boka tid åt någon annan men det är självklart upp till den inbokade att dyka upp.
Citera
2010-11-01, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Jo jag tänkte också så. Men om man är kapabel till att ringa själv, fysiskt och psykiskt, så borde man inte kunna ringa åt någon annan. Dvs att man inte är förståndshandikappad, minderårig, hörselskadad, dement, osv.

Det är så ändå även om man har alla hästar i stallet att man kan ringa och boka tid åt vemhelst.. Det går ju inte kolla leg osv per tele så man kan ju säga att man är kungen bara man vet hans fyra sista i personnumret.
Citera
2010-11-01, 11:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amsterdaim
Jag brukar ringa åt mamma. Men det är för att hon är kass på svenska. Har hänt dock att jag sitter bredvid och lyssnar så hon säger rätt, men det gör hon aldrig.
Då är det ju ett förståeligt skäl. Men jag kan svenska, behöver ingen tolk. Det enda jag kan komma på är att tappade rösten i helgen, men nu är den tillbaka så därför kan jag ringa själv (vilket jag redan har gjort dessutom).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in