2010-11-01, 10:00
Medlem
hishultas avatar
Hejsan, vill börja med att säga att jag är helt nybörjare på ubuntu

Saken är denna att jag köpte en htpc av en polare som jag sedan installerade ubuntu 9.10 på, nu igår så installerade jag xbmc på den, men hela programet laggar.
Ska jag t.ex "gå ett steg uppåt till pictures" så tar det kanske 10sek för den att reagera, spelar jag upp hd film så laggar det mycket.
Dock så funkar det utan problem att spela upp i xine, tror jag det heter

Vad är felet?

Denna är det jag har: http://nordwaystore.se/?page=product&ProductID=5364

Edit: följde denna guiden: http://wiki.xbmc.org/index.php?title...-by-Step_Guide

Alltså skrev jag detta i terminalen:
sudo apt-get install python-software-properties pkg-config
sudo add-apt-repository ppa:team-xbmc
sudo apt-get update
sudo apt-get install xbmc xbmc-standalone
sudo apt-get update

Det kom inte upp något felmedelande eller något alls under tiden jag körde kommandorna.
Senast redigerad av hishulta 2010-11-01 kl. 10:02.
Citera
2010-11-01, 10:19
Vet inte exakt vad det kan bero på men jag (som är väldigt kass på detta) tyckte att specifikationerna på maskinen gjorde att den såg ut att ha en herrans massa år på nacken. Men om inte annat så kan du testa följande:

http://forum.xbmc.org/showthread.php...highlight=alsa

Funkar som fasiken för mig iaf och du får en minimal ubuntu-installation i bakgrunden. Antar att du bara ska använda den som mediaspelare...
Citera
2010-11-01, 10:27
Medlem
hishultas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankookis
Vet inte exakt vad det kan bero på men jag (som är väldigt kass på detta) tyckte att specifikationerna på maskinen gjorde att den såg ut att ha en herrans massa år på nacken. Men om inte annat så kan du testa följande:

http://forum.xbmc.org/showthread.php...highlight=alsa

Funkar som fasiken för mig iaf och du får en minimal ubuntu-installation i bakgrunden. Antar att du bara ska använda den som mediaspelare...

Angående om maskinens ålder har jag inte så stor aning om, köpte den mest bara för att

på länken du skickade, ska jag bara skriva in dom 2st kommandorna i terminalen i min nuvarande ubuntu installation? vad ska jag göra sen när jag gjort detta?
Citera
2010-11-01, 11:37
Citat:
Ursprungligen postat av hishulta
Angående om maskinens ålder har jag inte så stor aning om, köpte den mest bara för att

på länken du skickade, ska jag bara skriva in dom 2st kommandorna i terminalen i min nuvarande ubuntu installation? vad ska jag göra sen när jag gjort detta?

Först ska du skaffa Minimal Karmic 32/64bit. När detta är fixat så kan du ladda ner

http://dl.dropbox.com/u/4325533/XCI/Beta/xci.sh

och placera på din HTPC. Sedan kör du följande kommando "sudo chmod +x xci.sh; sudo ./xci.sh" och bara följer instruktionerna.

Detta är dock egentligen inte anpassat för just din maskin men tycker att det borde funka ändå. Genom detta skript kan du sedan enkelt uppdatera XBMC om nya versioner släpps etc.

Hoppas att det löser sig då XBMC är Guds gåva.
Citera
2010-11-01, 11:42
Medlem
5-Ds avatar
Du kommer aldrig kunna spela upp HD på den där...

VGA Nvidia Geforce 6150 ? Den är ju fan från 2005...

Jag hoppas du inte betalade mycket för den där maskinen.
Citera
2010-11-01, 12:20
Medlem
ReidarDahlens avatar
Mja, det verkar som om ditt 6150 har en NV44 kärna som inte kan utnyttja VDPAU. Du kan mao inte avlasta h264 och andra format från din CPU till din GPU i valfritt linux.
Om det stöds i det där skitet, får du nog kolla hos NVidia.
Senast redigerad av ReidarDahlen 2010-11-01 kl. 12:24.
Citera
2010-11-01, 20:02
Medlem
hishultas avatar
Tack för svaren, jag hade inga vidare förhoppningar över datorn, fick den för endast 200kr

Nu passar jag på och lägger en annan fråga här, kan jag dela filer mellan min windows 7 dator och ubuntu 9.10? Kan inte se ubuntu datorn i delninscenter på min windows 7 dator.

Hur löser jag detta?
Citera
2010-11-01, 22:51
Medlem
ReidarDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hishulta
kan jag dela filer
Kolla Ubuntus egen dokumentation ang: SAMBA.
Ska du bara ha den till att dela filer, titta då lite på Amahi som har rätt mycket smått och gott i ett enda bekvämt paket.
Citera
2010-11-01, 23:05
Medlem
rejvers avatar
Skaffa senaste ubuntu, dvs. 10.10 och installera nvidias proprietära drivrutin (detta föreslås automatiskt efter installationen). Det är nog det bästa du kan göra av situationen. Jag vet inte om det finns några xmbc-paket för 10.10 ännu men de lär väl dyka upp snart.
Citera
2010-11-01, 23:49
Medlem
xopahs avatar
Eller kör in XBMC live direkt eller så väntar du på nyaste builden av dharma live releasen...
Du kommer väl knappast att sitta och porrsurfa på en htpc så skippa hela desktopet och ladda rakt in till XBMC och gör burken till vad den är, en HTPC!
Citera
2010-11-02, 09:28
Medlem
byt grafikkortet till något modärnt
kostar ett par hundralappar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in