• 1
  • 2
2010-11-01, 07:54
Medlem
Coss avatar
http://www.expressen.se/nyheter/1.21...der-irakkriget

Frågan är om flyktingarna verkligen var i Sverige när de torterades, som rubriken antyder, eller om rubriksättaren är inkompetent...

Vad ska vi diskutera: kompetensen i mediebranschen idag, om en chans att öka Sveriges moraliska skuld till världens flyktingar väger tyngre än en korrekt rapportering, eller huruvida flyktingarna var i Sverige eller inte när de torterades, det är valfritt!
Citera
2010-11-01, 08:35
Medlem
Bullens avatar
Det står inte att dom torterades i Sverige.
Det står att "Irakiska flyktingar i Sverige" "torterades under Irakkriget"

På tal om kompetens...
Citera
2010-11-01, 13:18
Medlem
Paradocss avatar
Jag tolkar rubriken som om de irakiska flyktingarna befann sig i Sverige när de blev torterade och att detta hände samtidigt som Irakkriget. Ingen lyckad rubriksättning.

Kanske bättre att prova med: Irakier som nu bor i Sverige blev torterade i Irak under kriget.

Sen skulle jag gärna se att Expressen gjorde en artikel med rubriken:
Sverige gav asyl åt torterare från Irak (men den artikeln passar väl inte in i DDR-medias vinkling.)
Citera
2010-11-01, 14:15
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradocs
Jag tolkar rubriken som om de irakiska flyktingarna befann sig i Sverige när de blev torterade och att detta hände samtidigt som Irakkriget. Ingen lyckad rubriksättning.

Kanske bättre att prova med: Irakier som nu bor i Sverige blev torterade i Irak under kriget.

Sen skulle jag gärna se att Expressen gjorde en artikel med rubriken:
Sverige gav asyl åt torterare från Irak (men den artikeln passar väl inte in i DDR-medias vinkling.)

Jag tror inte man ska utgå ifrån att alla läsare ärdumma i huvudet och behöver bli skrivna på näsan. Eller vad tror du?

Har du information om några torterare så tycker jag du ska tipsa om det. Men det är väl bara snack i vanlig ordning.
Citera
2010-11-01, 19:19
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Har du information om några torterare så tycker jag du ska tipsa om det. Men det är väl bara snack i vanlig ordning.

Menar du verkligen att du håller det för osannolikt att det bland alla de tiotusentals "flyktingarna" från Irak som sökt sig till Sverige, finns några som gjort sig skyldiga till grova övergrepp och krigsförbrytelser (ex tortyr) under sin "karriär" i diktaturens Irak?

Är du ens medveten om att det finns en avdelning inom svensk polis som försöker kartlägga och utreda de här individerna här i Sverige idag och just nu?

Jag kan upplysa hr JOURNALISTEN om att det döljer sig en hel del före detta officerare i Saddams armé, befäl inom Saddams polisväsende, underrättelsetjänst, baath-partifunktionärer och liknande bland alla de "pappers" och "identitetslösa" irakier som anlänt hit efter Saddams fall.

Låtsas du bara eller är du verkligen såhär ignorant?
Senast redigerad av Golonka 2010-11-01 kl. 19:21.
Citera
2010-11-01, 19:29
Medlem
Det lustiga med artikeln är ju att Sverige nämns i rubriken men inget mer?

Vill man bara berätta att folk torteras i krig (det var något nytt...) eller vad är poängen med artikeln?
Citera
2010-11-01, 21:03
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Menar du verkligen att du håller det för osannolikt att det bland alla de tiotusentals "flyktingarna" från Irak som sökt sig till Sverige, finns några som gjort sig skyldiga till grova övergrepp och krigsförbrytelser (ex tortyr) under sin "karriär" i diktaturens Irak?

Är du ens medveten om att det finns en avdelning inom svensk polis som försöker kartlägga och utreda de här individerna här i Sverige idag och just nu?

Jag kan upplysa hr JOURNALISTEN om att det döljer sig en hel del före detta officerare i Saddams armé, befäl inom Saddams polisväsende, underrättelsetjänst, baath-partifunktionärer och liknande bland alla de "pappers" och "identitetslösa" irakier som anlänt hit efter Saddams fall.

Låtsas du bara eller är du verkligen såhär ignorant?

Nej. Man har alltid utrett krigsförbrytelser eller brott mot mänskligheten bland flyktingar. Inget nytt under solen. Men det låter på dig som du hade konkreta tips på förbrytare eftersom du påstår att det finns. citat: Jag kan upplysa hr JOURNALISTEN om att det döljer sig en hel del före detta officerare i Saddams armé, befäl inom Saddams polisväsende, underrättelsetjänst, baath-partifunktionärer och liknande bland alla de "pappers" och "identitetslösa" irakier som anlänt hit efter Saddams fall.

Men det har du väl inte gissar jag. Utan du menar att det kan finnas... Eller hur?
Citera
2010-11-01, 21:24
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Nej. Man har alltid utrett krigsförbrytelser eller brott mot mänskligheten bland flyktingar. Inget nytt under solen. Men det låter på dig som du hade konkreta tips på förbrytare eftersom du påstår att det finns. citat: Jag kan upplysa hr JOURNALISTEN om att det döljer sig en hel del före detta officerare i Saddams armé, befäl inom Saddams polisväsende, underrättelsetjänst, baath-partifunktionärer och liknande bland alla de "pappers" och "identitetslösa" irakier som anlänt hit efter Saddams fall.

Men det har du väl inte gissar jag. Utan du menar att det kan finnas... Eller hur?

Vet du hur stor den avdelning polisen satt att genomföra de här utredningarna är? Sist jag hörde, bestod den av fyra (4) poliser för hela riket och detta är ett problem man både inom polisen och migrationsverket (förutom en uppsjö olika NGO:s) identifierat, men inte hittat lösningar på.

Man har kanske alltid försökt utreda, men man har helt enkelt dåligt med resurser att genomföra dessa utredningar på grund av att problemen att slutligen få dessa personer fällda är gigantiska! Ingen åklagare är beredd att lägga tid och energi på en massa jobb som inte leder någonstans. Vilka är bevisen? Vilka är personerna som är inblandade? Vilken domstol skall pröva ärendet?

Jag kan uttrycka det som såhär att hade detta varit 1945 och Sverige stått som mottagare för en massa flyktingar från det havererade Tyskland, så hade sannolikt samtliga av dem som stod åtalade i Nürnberg kunnat ta sig hit, fått PUT och så småningom medborgarskap... Förutsatt att man kanske ändrat lite i fråga om utseende när det gäller de mer hög-profilerade nazisterna.

Jag vet att det är så, Bullen. Om du inte vet att det jag säger är sant, så har du antingen bott under en sten större delen av de närmast lidna åren eller så är du helt enkelt en dålig schårnalist.

Som om det fanns några bra sådana här i Sverige, förresten.....?
Citera
2010-11-01, 21:46
Medlem
Från Amnestys rapport "Sverige - en fristad för krigsförbrytare?" från 2009:

Citat:
Antalet misstänkta krigsförbrytare och förövare av andra internationella brott som befinner sig i Sverige har uppskattats till uppemot 1.500 personer

http://www.amnesty.se/ommanskligarat...ige/rapporter/
Senast redigerad av Batuta 2010-11-01 kl. 22:02.
Citera
2010-11-01, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Från Amnestys rapport "Sverige - en fristad för krigsförbrytare?" från 2009:
Nej sluta nu, det kan finnas, det har Bullen sagt...
Citera
2010-11-02, 01:04
Medlem
Paradocss avatar
Citat:

Se inlägg nr 9

Men Amnesty kör väl "bara snack i vanlig ordning"
Citera
2010-11-02, 01:06
Medlem
Paradocss avatar
Bullen, här är till dig:

http://lmgtfy.com/?q=krigsf%C3%B6rbrytare+i+sverige

Antal träffar:
Citera
  • 1
  • 2