2010-11-01, 00:13
Medlem
Cryxs avatar
Hej, jag var in på lokala musikbutiken här i stan och köpte (som de rekommenderade för nybörjare på sång och instrumentinspelning) ett externt ljudkort/pre-amp som heter USB DualPre Project Series, bild:
http://www.artproaudio.com/products_...bdualpreps.png

Samt en mikrofon som kostade runt 350kr, Pulse Professional Microphone.

Det jag vill ha hjälp med är rätt inställningar, jag är total nybörjare på sånt här med mixing, program och skit. Först och främst så finns det rattar på Pre-Ampen som jag är osäker på, jag vet ju att ratten i fronten bredvid mic-ingången är volymen på micen, men det känns mest som att den höjer bakgrundsnoiset istället av nån anledning än att förstärka upptagningsförmågan av min röst. Det finns ju som inte så mycket att ställa in i Windows 7 heller, har höjt decibel på micen och det blir ju bättre, men inte helt perfekt anser jag. Följde ju inte heller med någon programvara för vardera grejerna, och jag använder Audacity när jag spelar in, kanske man kan förinställa någonting där? Äh, jag vet inte. Gör det någon skillnad om man ändrar här: http://data.fuskbugg.se/dipdip/micsettings.png ?

Framsidan på Pre-Ampen: http://www.artproaudio.com/images/pr...reps_front.jpg
Baksidan: http://www.artproaudio.com/images/pr...preps_rear.jpg
Värt att notera kanske är att jag inte har mina högtalare inkopplade till Pre-Ampen, menmen.

Innan så spelade jag in med en taskig datormikrofon, funkade ju men blir ju inte så bra. Gitarren lät typ som att den var köpt på Barnens hus och lite annat. :P
Citera
2010-11-01, 00:23
Medlem
Noetlovskijs avatar
När du vrider på gain-ratten för att höja volymen på inljudet så höjs givetvis eventuellt brus.

Är det ett billigt ljudkort och en billig mikrofon blir bruset lätt ganska rejält.
Citera
2010-11-01, 06:08
Medlem
Alltså 350 kronor hade jag aldrig lagt på en mikrofon, det är waste kan jag tycka. Priset säger inte allt, men du borde iaf köpa en runt 1000-kronorsklassen om du vill tjäna något på det. Resultatet av en god mix = bra grundljud.
Jag hade sålt grejerna du äger nu, och köpt lite tyngre grejer =) Du kan nog inte räkna med att det blir top notch med utrustningen du har för tillfället, tyvärr.
Citera
2010-11-01, 06:36
Medlem
wearcapeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryx

Vad är det för typ av mikrofon, dynamisk eller kondensator? Tänkte du spela in både gitarr och sång?

Citat:
Ursprungligen postat av theendprod
Alltså 350 kronor hade jag aldrig lagt på en mikrofon, det är waste kan jag tycka. Priset säger inte allt, men du borde iaf köpa en runt 1000-kronorsklassen om du vill tjäna något på det. Resultatet av en god mix = bra grundljud.
Jag hade sålt grejerna du äger nu, och köpt lite tyngre grejer =) Du kan nog inte räkna med att det blir top notch med utrustningen du har för tillfället, tyvärr.

Jag kan hålla med om att köpa en mikrofon för drygt 300 spänn inte alltid är att rekommendera, men det är uppskattningsvis 75 gånger bättre än att fortsätta använda datormicken. Man kan ju inte köpa värstinggrejjer direkt, bättre att bygga upp kunskaper och färdigheter i början så man förstår varför man vill ha bättre grejjor - istället för att gå in och ta det dyraste man hittar "bara för att".

sammanfattningsvis tycker jag TS kan dra igång med det han köpt om han har det skralt ställt, men kan han lägga ytterligare 700 spänn kan han gott inhandla en StudioProjects B1.
Citera
2010-11-01, 09:26
Medlem
Cryxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wearcapefly
Vad är det för typ av mikrofon, dynamisk eller kondensator? Tänkte du spela in både gitarr och sång?

Det är en dynamisk mikrofon antar jag. Aa, jag tänkte spela in både gitarr och sång. Just nu lägger jag den på bordet framför mig och höjer den med att stapla föremål.

Min budget sträckte sig inte heller så långt, jag ville inte lägga ner allt för mycket pengar på inspelningsgrejer. Börja lågt och höja sedan kanske, som jag gjorde med mitt gitarrspel.
Citera
2010-11-01, 10:25
Medlem
wearcapeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryx
Det är en dynamisk mikrofon antar jag. Aa, jag tänkte spela in både gitarr och sång. Just nu lägger jag den på bordet framför mig och höjer den med att stapla föremål.

Min budget sträckte sig inte heller så långt, jag ville inte lägga ner allt för mycket pengar på inspelningsgrejer. Börja lågt och höja sedan kanske, som jag gjorde med mitt gitarrspel.

Personligen tycker jag audacity är lite tråkigt, så jag rekommenderar att du tankar [HTML="http://www.reaper.fm/"]Reaper [/html]istället. Gratis om man vill, billigt om man vill. Det är litet, processorsnålt, optimerat och ständigt uppdaterat.

Testa att rikta micken mot lite olika ställen på gitarren. Dynamiska mikrofoner plockar det mesta av ljudet rakt "framifrån", så skillnaden i placering är relativt stor. Det är en hel vetenskap med detta i sig, men att rikta mot tolfte bandet verkar vara en bra startpunkt.
Citera
2010-11-01, 10:28
Medlem
Noetlovskijs avatar
Plus att dynamiska mikrofoner inte är lika känsliga som kondensatormickar, så du får se till att micka nära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in