2010-10-31, 23:14
Medlem
Blaxmixs avatar
Hej,

Har problem med min dator nu, igen...

Jag körde först Vista på den då den kom med det, dock utan CD. operativsystemet låg på en av hårddiskarna. Igår när jag skulle köra system recovery så hade tydligen disken med operativsystemet på gått sönder vilket resulterade i att den tog bort operativsystemet och installerade inte ett skit. Efter att försökt fixa det i en dag så brände jag över XP på en skiva och installerade det på datorn och nu funkar den. Eftersom XP inte har drivrutiner till trådlöst så fungerar inte mitt internet på den, inte med sladd heller? Jag funderar nu på hur jag ska fixa Vista på den igen då datorn jag sitter på inte kan bränna DVD utan bara CD(700 mb).

Vet någon hur jag löser detta? Antingen hur jag fixar wireless eller hur jag fixar Vista?
Citera
2010-10-31, 23:19
Bannlyst
Har fått för mig att man kan installera ett OS ifrån en flashdrive. Kanske inte stämmer, men du kanske kan kolla upp det?

Annars får du väll be någon vänn att bränna ut ett OS, eller i värsta fall gå till affärn och köpa ett. Antar att vista inte bör kosta allt för mycket nu för tiden?

EDIT:

Googlade lite snabbt och fann detta: http://www.techmixer.com/install-win...-memory-drive/

Vet inte om det fungerar, men du kan ju läsa där.
Citera
2010-10-31, 23:21
Medlem
Lucios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaxmix
Hej,

Har problem med min dator nu, igen...

Jag körde först Vista på den då den kom med det, dock utan CD. operativsystemet låg på en av hårddiskarna. Igår när jag skulle köra system recovery så hade tydligen disken med operativsystemet på gått sönder vilket resulterade i att den tog bort operativsystemet och installerade inte ett skit. Efter att försökt fixa det i en dag så brände jag över XP på en skiva och installerade det på datorn och nu funkar den. Eftersom XP inte har drivrutiner till trådlöst så fungerar inte mitt internet på den, inte med sladd heller? Jag funderar nu på hur jag ska fixa Vista på den igen då datorn jag sitter på inte kan bränna DVD utan bara CD(700 mb).

Vet någon hur jag löser detta? Antingen hur jag fixar wireless eller hur jag fixar Vista?

Lösning: Installera Windows 7 och windows update kommer antagligen fixa dina drivrutinsproblem åt dig.

Annars tror jag att det borde gå att fixa drivarna på XP om du nu vill köra detta. Vad har du för hårdvara som du inte hittar drivare till?
Citera
2010-10-31, 23:24
Medlem
Blaxmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xcynic
Har fått för mig att man kan installera ett OS ifrån en flashdrive. Kanske inte stämmer, men du kanske kan kolla upp det?

Annars får du väll be någon vänn att bränna ut ett OS, eller i värsta fall gå till affärn och köpa ett. Antar att vista inte bör kosta allt för mycket nu för tiden?

EDIT:

Googlade lite snabbt och fann detta: http://www.techmixer.com/install-win...-memory-drive/

Vet inte om det fungerar, men du kan ju läsa där.

Tack för snabbt svar

Då måste jag nog köpa en flashdrive först, och vill gärna ha igång skiten så fort som möjligt
Citera
2010-10-31, 23:28
Bannlyst
Citat:
Tack för snabbt svar

Då måste jag nog köpa en flashdrive först, och vill gärna ha igång skiten så fort som möjligt

Okej, kan du inte ta reda på namnet på ditt nätverkskort och försöka dra ner lite drivrutiner? De kan ju max vara 50mb om ens det.

Annars kan du ju alltid ladda ner Linux och använda deras "Live Update", men då vet jag inte om dessa drivrutiner sparas på Windows också. (Du behöver inte installera Linux för att köra det, räcker med att ha det på en CD. Tror det inte är över 700mb.)

Annars vet jag faktiskt inte :/
Citera
2010-10-31, 23:33
Medlem
Blaxmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucio
Lösning: Installera Windows 7 och windows update kommer antagligen fixa dina drivrutinsproblem åt dig.

Annars tror jag att det borde gå att fixa drivarna på XP om du nu vill köra detta. Vad har du för hårdvara som du inte hittar drivare till?

Den visar inte ens mitt nätverkskort på enhetshanteraren.

Vet inte om det har med Service pack 3 att göra, har hört andra klaga på att trådlöst inte fungerar med det. Isåfall kan jag ju bränna XP med SP2 och installera det och se om det fungerar ;o
Citera
2010-10-31, 23:39
Bannlyst
Citat:
Den visar inte ens mitt nätverkskort på enhetshanteraren.

Vet inte om det har med Service pack 3 att göra, har hört andra klaga på att trådlöst inte fungerar med det. Isåfall kan jag ju bränna XP med SP2 och installera det och se om det fungerar ;o

Knepigt.

Jadu, jag vet faktiskt inte så mycket om allt det här, hade själv problem med nätverkskortet efter att jag installerade om datorn för ett tag sen. Blev tillslut så att jag köpte ett nytt (typ 100kr) och förvarade drivrutins skivan så jag inte skulle ha några problem i fortsättningen

Hoppas det löser sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in