Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-31, 22:23
  #1
Medlem
Meeis avatar
Hejsan alla,

Har nu studerat ett par år och känner att det är dags att prova något nytt på sidan av studierna och skulle därför vilja prova att starta eget.

Min tanke är att det är något som inte ska ta för mycket av min tid men ändå vara givande. Därför funderar jag lite på att göra småspel till mobiler, för att vara specifikt just Window phone 7 då jag har mest erfarenhet av dess verktyg. Mitt mål är ju då självklart inte att jag ska tjäna så mycket att det går runt utan mer att jag ska få lite nya erfarenheter och kanske bara få någon extra krona här och där.

Min fråga är då om det är värt att gå igenom processen för skapa en enskild firma för detta eller om jag istället ska se det som något hobbyliknande? Såg ju till exempel på Microsofts App hub sida att det verkar vara gratis om man registrerar sig som student men kosta om man gör det som eget företag så det är ju något man till exempel hade tjänat på att bara göra det utan företag.

Vet att denna tråd var lite flummig nu med men känner bara att jag kan behöva få lite råd om det finns någon som försökt sig på något liknande på sidan av studielivet.
Citera
2010-11-02, 09:59
  #2
Medlem
-Divine-s avatar
Du låter inte så intresserad av att vara egenföretagare utan vill hellre jobba inom ditt yrke.

Gå till ett programmeringsföretag och skriv ett kontrakt med dem. Du får programmera och sälja i deras namn mot att de får 5% av försäljningsumman och kontrollera kvaliten av koden. resterande belopp får du ut skattad och klar. Äganderätten får du behålla privat....

Skall du sälja på MS sida så gör det som student då...

Det luktar mest win /win

// Divine
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback