• 1
  • 2
2010-10-31, 19:46
Medlem
Köpte hem tre stycken härliga(för ögat) Entrecoteskivor från mataffären idag. Körde tillagning efter Håkan Fällmans bok "Kött" guide.

- Lät köttet få rumstemperatur

- Gned in det i olivolja/kryddor (man kanske inte bör krydda förrän efter tillagning, men körde från fällmans guide rakt av)

- Stekte dem hastigt (2-3 minuter) på en sidan i en gjutjärnsgrillpanna, vände på dem och fortsatte steka (cirka 2-3 minuter igen) till det att det började sippra upp köttsaft från ovansidan på bitarna.

- La dem på en tallrik och lät de få vila ett par minuter innan servering.

Resultat = Köttet hade fått väldigt fin stekyta och innerkonsistensen var perfekt rödrosa (medium-rare). Men till min stora besvikelse var det realtivt segt.

Kunde jag gjort något annorlunda eller kan jag helt och hållet skylla på köttkvalitén?
Citera
2010-10-31, 19:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigsmooth
Köpte hem tre stycken härliga(för ögat) Entrecoteskivor från mataffären idag. Körde tillagning efter Håkan Fällmans bok "Kött" guide.

- Lät köttet få rumstemperatur

- Gned in det i olivolja/kryddor (man kanske inte bör krydda förrän efter tillagning, men körde från fällmans guide rakt av)

- Stekte dem hastigt (2-3 minuter) på en sidan i en gjutjärnsgrillpanna, vände på dem och fortsatte steka (cirka 2-3 minuter igen) till det att det började sippra upp köttsaft från ovansidan på bitarna.

- La dem på en tallrik och lät de få vila ett par minuter innan servering.

Resultat = Köttet hade fått väldigt fin stekyta och innerkonsistensen var perfekt rödrosa (medium-rare). Men till min stora besvikelse var det realtivt segt.

Kunde jag gjort något annorlunda eller kan jag helt och hållet skylla på köttkvalitén?
Låter inte som att du har gjort något fel. Kanske kunde köttet ha vilat någon minut längre. Men jag tvivlar att det hade gjort någon direkt skillnad.

~Paul~
Citera
2010-10-31, 23:04
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Det är enorm skillnad på kött och kött. Hitta en pålitlig leverantör och håll dig trogen är bästa tipset. Annars får man räkna med kött-lotto.

- BG

... som iofs tycker att smak och seghet inte behöver motsäga varandra. BG åt exempelvis en helt fantastisk grillad (whiskeyrökt) nötstek i somras som förvisso var rejält seg, men köttsmaken var bland det bättre han ätit i år. Och det säger faktiskt en hel del.
Citera
2010-10-31, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenjaminGraham
Det är enorm skillnad på kött och kött. Hitta en pålitlig leverantör och håll dig trogen är bästa tipset. Annars får man räkna med kött-lotto.

- BG

... som iofs tycker att smak och seghet inte behöver motsäga varandra. BG åt exempelvis en helt fantastisk grillad (whiskeyrökt) nötstek i somras som förvisso var rejält seg, men köttsmaken var bland det bättre han ätit i år. Och det säger faktiskt en hel del.

Så sant! Köttet var faktiskt riktigt gott idag. Men klart att upplevelsen blivit än bättre om det varit mörare. Nästa gång får det bli http://www.taylors.se/ istället för PrisExtra
Citera
2010-11-01, 16:15
Medlem
Hade Håkan fällman på besök under mina studie tider då han ville påvisa att kvalitét är A och O när det gäller kött.
Provade på fyra olika biffstockar med olika kön, ålder , hängningstid och uppfödning.
Och skillnaderna visade sig inte bara i smak och konsistens utan färg, marmoreringen och storleken.

Men tilllagningsmetoden du använt låter helt perfekt, se bara till att även följa hans andra råd om marmorering och kön på djuret då det är faktorerna som avgör.

Sen tycker jag Entrecoté är den segaste och mest Överskattade "Ädelbiten" som nästan alltid blir seg om man inte har 100% koll på tilllagningen.
Citera
2010-11-01, 16:51
Medlem
Tycker åsikter går isär lite kokböcker emellan vad gäller om man ska krydda köttet innan, under eller efter tillagning. Hur brukar ni göra?
Citera
2010-11-01, 17:03
Medlem
kött är ett lotto. framförallt när man köper på vanliga affärer ica/hemköp/coop, samma köttmärke kan ena gången vara fantastiskt, andra bedrövligt - tyvärr oftast bedrövligt.

fläskkött märker man mindre på segheten men smaken.

OT - minns en gång när jag köpte roslagsgris, en flintastek faktiskt, omarinerad. marinerade den själv o grillade den sen, den var gudomlig. tänk att tom en flinta kan vara det =)
Citera
2010-11-01, 17:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sippep
Hade Håkan fällman på besök under mina studie tider då han ville påvisa att kvalitét är A och O när det gäller kött.

Sen tycker jag Entrecoté är den segaste och mest Överskattade "Ädelbiten" som nästan alltid blir seg om man inte har 100% koll på tilllagningen.
Jag citerar din hjälte, det vill säga Håkan Fällman: "Entrecote är den bästa och möraste biten på hela framdelen...." (Sida 32 i boken Kött av just Håkan Fällman)

Precis som med allt annat kött så är resultatet ytterst beroende av kvalitén på detsamma och graden av lyckad tillagning. Visst kan entrecote smaka som en torr skosula ihopbunden med björntråd men det kan också smaka helt ljuvligt, mört och smakrikt, varvid det i det märmaste smälter på tungan.

~Paul~
Citera
2010-11-01, 17:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigsmooth
Tycker åsikter går isär lite kokböcker emellan vad gäller om man ska krydda köttet innan, under eller efter tillagning. Hur brukar ni göra?
Jag saltar alltid precis innan tillagning (eller långt innan i samband med en viss mörning) men pepprar först efter. Eftersom jag till största delen använder nymald svartpeppar så har jag märkt att den i samband med halstring och stekning till medel- till hög värme tenderar att lämna ifrån sig en viss beska.

~Paul~
Citera
2010-11-01, 17:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistadabolina
kött är ett lotto. framförallt när man köper på vanliga affärer ica/hemköp/coop, samma köttmärke kan ena gången vara fantastiskt, andra bedrövligt - tyvärr oftast bedrövligt.

fläskkött märker man mindre på segheten men smaken.

OT - minns en gång när jag köpte roslagsgris, en flintastek faktiskt, omarinerad. marinerade den själv o grillade den sen, den var gudomlig. tänk att tom en flinta kan vara det =)
Just flintastek har vi diskuterat tidigare i ett antal trådar. En mycket missförstådd styckningsdetalj. Visst går den att få riktigt läcker om man undviker de där inplastade och i grillkrydda indränkta "huggkubbarna".

Precis som i ditt fall så bör man satsa på bra kvalité och en egen efterbehandling.

~Paul~
Citera
2010-11-01, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Just flintastek har vi diskuterat tidigare i ett antal trådar. En mycket missförstådd styckningsdetalj. Visst går den att få riktigt läcker om man undviker de där inplastade och i grillkrydda indränkta "huggkubbarna".

Precis som i ditt fall så bör man satsa på bra kvalité och en egen efterbehandling.

~Paul~

ah vad skoj. skall söka lite o se vad ni skrivit. jag har fått mkt skit av vänner när jag talat varmt om denna flintastek =)
Citera
2010-11-02, 13:10
Medlem
Aleopas avatar
De är inte styckat på fel sätt, alltså inte över fibrerna, utan längst med?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in