• 1
  • 2
2010-10-31, 19:00
Medlem
Kan man lämna tillbaka en datorskärm om man testat den?
Citera
2010-10-31, 19:28
Medlem
Flashen1961s avatar
Ja om varan är köpt på distans och betalning också skett på distans så kan inte Webhallen neka retur.

Nu händer det ändå men juridiskt sett så har du rätt att undersöka en vara och hur det görs utan att testa den har jag fortfarande inte fått nån förklaring av dom som inte håller med mig om ovanstående stycke.
Citera
2010-10-31, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy-People
Kan man lämna tillbaka en datorskärm om man testat den?

Du bör få testa så att den fungerar (Döda pixlar, icke-fungerande ingångar och liknande). Så länge den kan säljas som ny är det okej.
Citera
2010-10-31, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashen1961
Ja om varan är köpt på distans och betalning också skett på distans så kan inte Webhallen neka retur.

Nu händer det ändå men juridiskt sett så har du rätt att undersöka en vara och hur det görs utan att testa den har jag fortfarande inte fått nån förklaring av dom som inte håller med mig om ovanstående stycke.
vadå distans? jag ska köpa den i butiken.
Citera
2010-10-31, 21:28
Medlem
Citat:
vadå distans? jag ska köpa den i butiken.

Då tillämpar man inte längre Distansköpslagen utan Konsumentköplagen. I sig är skillnaden att du inte kan lämna tillbaka den utan motivering, istället måste det vara någon "fel" på den för att du ska ha rätt att klaga. Och duhar inte rätt att häva köpet om inte felet är "väsentligt".

Jag är osäker på om Webhallen tillämpar öppet köp eller bytesrätt, men hur som helst lär du förverkat den när du öppnade lådan.
Citera
2010-10-31, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Då tillämpar man inte längre Distansköpslagen utan Konsumentköplagen. I sig är skillnaden att du inte kan lämna tillbaka den utan motivering, istället måste det vara någon "fel" på den för att du ska ha rätt att klaga. Och duhar inte rätt att häva köpet om inte felet är "väsentligt".

Jag är osäker på om Webhallen tillämpar öppet köp eller bytesrätt, men hur som helst lär du förverkat den när du öppnade lådan.
vad menar du den sista biten?
Citera
2010-10-31, 21:46
Medlem
Citat:
vad menar du den sista biten?

Om du köper skärmen över disk så har du ingen lagstadgad ångerrätt eller öppet köp. Webhallen behöver alltså inte låta dig lämna tillbaka skärmen annat än om det är något väsentligt fel på varan som de itne kan avhjälpa eller företa omleverans för genom att i så fall häva köpet.

Webhallen gör dock troligen/möjligen det frivilliga åtagandet att låta dig få öppet köp på varor köpta över disk för att vara snälla, men har då kanske lite striktare regler. Typ att du inte får ha brutit förpackningen eller liknande.

Kollade lite snabbt på webhallens hemsida men hittade inget om att de erbjöd öppet köp vid köp över disk. Så se till att fråga om de har öppet köp och vad villkoren är om du tänker köpa skärmen. Alternativt beställer du den med hemleverans på internet och kan nyttja distans- och hemförsäljningslagens ångerrätt.
Citera
2010-11-01, 09:34
Medlem
Oneways avatar
Kan meddela att webhallen INTE tar tillbaka varor med bruten förpackning.
Iaf inte de gånger jag försökt mig på det. Ända gången jag kunna returnera över disk är när förpackningen varit obruten eller som i vissa fall, sett obruten ut.

Sen håller jag med tidigare talare, hur ska man kunna undersöka varan utan att bryta förpackningen?
Citera
2010-11-01, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oneway
Sen håller jag med tidigare talare, hur ska man kunna undersöka varan utan att bryta förpackningen?

Du behöver inte bryta förpackningen för att veta om du vill ha produkten eller inte. Ångerrätt/öppet köp syftar väl just på om du ångrar ditt inköp och därför vill låta det återgå.

Om det är något fel på varan så är det reklamation vi talar om och där finns naturligtvis inget hinder i att förpackningen är bruten eller att varan är nyttjad. Dock så ska det alltså finnas ett faktiskt fel på varan och näringsidkaren har möjlighet att istället för att låta dig häva köpet företa omleverans eller åtgärda felet.
Citera
2010-11-01, 21:24
Medlem
Flashen1961s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Du behöver inte bryta förpackningen för att veta om du vill ha produkten eller inte. Ångerrätt/öppet köp syftar väl just på om du ångrar ditt inköp och därför vill låta det återgå.

Om det är något fel på varan så är det reklamation vi talar om och där finns naturligtvis inget hinder i att förpackningen är bruten eller att varan är nyttjad. Dock så ska det alltså finnas ett faktiskt fel på varan och näringsidkaren har möjlighet att istället för att låta dig häva köpet företa omleverans eller åtgärda felet.
Kolla in Distansavtalslagen så säger den att du får undersöka varan och t om förstöra den om så krävs för din undersökning så ja affärer som vägrar retur när förpackningen är bruten bryter mot gällande lagstiftning när köpet är gjort på distans se http://62.95.69.3/sfsdoc/05/050059.pdf

Så ja du ser konsumenten har rätt att undersöka varan och måste förpackningen "förstöras" för att så kan göras möjligt så är det något som säljaren i sig icke kan åberopa som skäl att neka en retur vid distansavtal.

Nu gör ju jag som så ändå att jag försöker vara så rädd som möjligt om inte bara varan utan även förpackningen dom gånger jag inte är helt säker på att jag kommer behålla varan därför att jag förstår problematiken med att stå med varor där förpackningen är förstörd + kunder som inte vill betala fullt pris för dessa varor.
Citera
2010-11-01, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashen1961
Kolla in Distansavtalslagen så säger den att du får undersöka varan och t om förstöra den om så krävs för din undersökning så ja affärer som vägrar retur när förpackningen är bruten bryter mot gällande lagstiftning när köpet är gjort på distans se http://62.95.69.3/sfsdoc/05/050059.pdf

Så ja du ser konsumenten har rätt att undersöka varan och måste förpackningen "förstöras" för att så kan göras möjligt så är det något som säljaren i sig icke kan åberopa som skäl att neka en retur vid distansavtal.

Nu gör ju jag som så ändå att jag försöker vara så rädd som möjligt om inte bara varan utan även förpackningen dom gånger jag inte är helt säker på att jag kommer behålla varan därför att jag förstår problematiken med att stå med varor där förpackningen är förstörd + kunder som inte vill betala fullt pris för dessa varor.

Det har väl konstaterats i tråden att distansförsäljningslagen inte är tillämplig på TS case? Ångerrätten gäller inte då, utan hävning av köpet kan enbart ske om varan är felaktig.
Citera
2010-11-02, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sirvola
Det har väl konstaterats i tråden att distansförsäljningslagen inte är tillämplig på TS case? Ångerrätten gäller inte då, utan hävning av köpet kan enbart ske om varan är felaktig.

Väsentligt felaktig, till och med.

"29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här