• 1
  • 2
2010-10-31, 17:32
Medlem
MegaPros avatar
Har en potentiell situation som kan förverkligas och är rent finansiellt lite orolig och vill därför säkerställa mig angående ett par saker innan jag tar ett beslut.

Är 19 år gammal, tog studenten i somras och läser denna termin en kurs på ett universitet vars varaktighet är en termin, således avslutar jag denna inom kort.

Päronen har godtagit att låna mig pengar (cirka halva köpeskillingen) och gå i proprieborgen för att hjälpa mig få igenom ett lägenhetsköp på cirka 300 000.

Vad jag undrar är; var kan jag få pengar ifrån? Dagen efter sluttentan har jag tänkt gå in på en arbetsförmedling och bli arbetssökande, kan jag räkna med hjälp från dem?

Jag kommer att börja studera något mer ordentligt och långvarigt nästa termin men i värsta fall kan det vara så att jag måste jobba upp ett högskoleprovsresultat för att komma in där jag önskar.

Hoppas att min situation är lättförståelig och att någon har lust att hjälpa mig.. Tack!
Citera
2010-10-31, 17:36
Medlem
WorkingClassBoys avatar
Arbetsförmedlingen får du bara pengar av när du varit arbetslös och aktivt sökande i 3 månader och summan ligger på 3000 i månaden tror jag.
Citera
2010-10-31, 17:42
Medlem
MegaPros avatar
Börjar kännas mer och mer som en riskabel manöver att flytta ut
Citera
2010-10-31, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WorkingClassBoy
Arbetsförmedlingen får du bara pengar av när du varit arbetslös och aktivt sökande i 3 månader och summan ligger på 3000 i månaden tror jag.

Källa på de? sambon har varit arbetslös i ett år och får ingenting.
Citera
2010-10-31, 17:47
Medlem
blotarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Källa på de? sambon har varit arbetslös i ett år och får ingenting.

http://www.arbetsformedlingen.se/dow...42/uga_sok.pdf
Citera
2010-10-31, 17:58
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaPro
Börjar kännas mer och mer som en riskabel manöver att flytta ut
När fyller du 20? Då kan du få detta annars: https://www.alfakassan.se/main.asp?a...800&PageType=0 ...du kan annars ev. få socialbidrag om du inte levt över existensminimum månaden innan eller har pengar på kontot.
Citera
2010-10-31, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blotarn
http://www.arbetsformedlingen.se/dow...42/uga_sok.pdf

hon är 26, så räknas inte som ungdom.
Citera
2010-10-31, 18:07
Medlem
MegaPros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
När fyller du 20? Då kan du få detta annars: https://www.alfakassan.se/main.asp?a...800&PageType=0 ...du kan annars ev. få socialbidrag om du inte levt över existensminimum månaden innan eller har pengar på kontot.

Tack för hjälpen, såg dock något villkor där i ALFA att man ska ha arbetat innan, något jag inte uppfyller. Har visserligen varit uppdragstagare och fått inkomst på så vis men jag har aldrig haft någon arbetsgivare enligt lagens bestämmelser.

Det är för övrigt ett bra tag tills jag fyller 20, mer än 6 månader.
Citera
2010-10-31, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe

Förutom att du ska uppfylla ett arbetsvillkor för att beviljas en ersättningsperiod, måste även vissa grundvillkor vara uppfyllda.

För att uppfylla ett arbetsvillkor ska du, under den senaste 12-månadersperioden före arbetslösheten, ha förvärvsarbetat 6 kalendermånader med minst 80 timmar per månad.

hur man än vänder och vrider på de ser de ut som att man måste ha jobbat 6 mån de senaste året för att få någonting annars blir de Sociallbidrag
Citera
2010-10-31, 18:25
Medlem
Identisks avatar
Du kan ju alltid gå på gatan. Du ska nog se att gubbarna betalar bra för lite pojkstjärt.
Citera
2010-10-31, 18:29
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Förutom att du ska uppfylla ett arbetsvillkor för att beviljas en ersättningsperiod, måste även vissa grundvillkor vara uppfyllda.

För att uppfylla ett arbetsvillkor ska du, under den senaste 12-månadersperioden före arbetslösheten, ha förvärvsarbetat 6 kalendermånader med minst 80 timmar per månad.

hur man än vänder och vrider på de ser de ut som att man måste ha jobbat 6 mån de senaste året för att få någonting annars blir de Sociallbidrag
Då måste dom ändrat reglerna för tror dom bara krävde att man skulle ha avslutade studier förr för att få grundersättning vilket t.ex gymnasiet är, såg dock att det står något om att fullgjord totalförsvarsplikt räknas som förvärvsarbete ...har du gjort det MegaPro? Annars kanske du kan göra det och har efteråt ev. fyllt 20.
Citera
2010-10-31, 18:31
Medlem
MegaPros avatar
Har inte gjort och har inte möjlighet att göra (har tackat nej). Kan även tillägga att det inte är av intresse
Senast redigerad av MegaPro 2010-10-31 kl. 18:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in