Så den kommer givetvis inte på fråga i denna tråd. Några svenska kandidater ur bakhuvudet däremot:
• Tomas Ledin – Sommaren är kort, En del av mitt hjärta, Släpp hästarna fria... OK, hela låtkatalogen
• Mauro Scocco – Till dom ensamma
• Triad – Tänd ett ljus
Kul fakta. Har aldrig varit någon stor fan av den låten, men man blir ändå på gott humör när man hör den.
"Du vet väl om att du är värdefull". Önskas varje gång i radion här i svenskfinland i ett program där man bl.a. sänder gratulationer till någon som fyller år. Varje gång jag hör någon önska den så spyr jag inombords över hur patetisk låtens text är. Egentligen en psalm och upphovsmannen Ingemar Olssons egna version är riktigt vedervärdig.
Senast redigerad av fantomsmurfen 2022-02-15 kl. 18:56.
Och nu tänker du Jävla gubbjävel som inte förstår dagens musik.
Då säger jag nej.
Jag har några års utbildning inom musikproduktion osv så jag vad jag talar om.
Idag är allt autotunat till döds. Flesta sångare använder autotune och det låter hemskt.
I stort sett alla poplåtar låter likadant idag. Det va större variation förr.
Samt att poplåtarnas komposition blir enklare och enklare och enklare.
Untz untz ohhh untz untz ohh untz untz ohh untz untz oh.. Så ser det ut ungefär..
Med det sagt så ska jag vara lite positiv. Det finns idag sångare som inte använder autone. Musiken är relativt simpel. Men sångarens röst är extremt bra..
Skakar liv i den här tråden. Jag tänkte höra vilka förslag ni har på sämsta låtarna. Med dålig låt menar jag här låter som är (eller kan tänkas ha varit) menade att "tas på allvar", även om det kan vara svårt att förstå när man lyssnar på dem nu.
En riktigt dålig låt som ofta gick på radion för 15-20 år sedan var You are beutiful med en som hette något i stil med Bunt/Brunt....Dålig var den, mycket...