• 2
  • 3
2010-11-02, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimz
Att "inte kunna ta med sig nr man dr" r, enligt mig, ett stt fr mindre frmgna att trsta sig sjlva. Vi lever fr att njuta, eller hur? Saker och ting som du kan anvnda och njuta av, just nu, eller i framtiden, ska du behlla. Nr du dr, spelar det ingen roll lngre, men du har i alla fall ftt njuta av materiella ting medan du levde.

Varfr lskar kvinnor att shoppa s mycket?

Eftersom kvinnor r materialistiska varelser s r deras vrld begrnsad till det materiella men mn dremot r andliga och blir filosofer och religisa och ser drfr verkligheten p ett annat sett.Mn brottas ofta med existentiella frgor medan kvinnor r upptagna med att jaga statusprylar.
Citera
2010-11-02, 23:05
Medlem
Varje gng jag flyttar, hjlper ngon att flytta eller ens tnker p att flytta, s drabbas jag av en ngest. ngesten sger mig att jag ger fr mycket saker och att dessa r ett helvete att bra nr jag ska flytta, och det tror jag gr att jag knner mig mindre fri. Jag ger inte ens speciellt mycket grejer, det r typ en sng, ett skrivbord tre (!) datorer och ett gng bcker, men jag tnker alltid p hur jag ska lsa det med att ha s lite som mjligt som kan gra s mycket som mjligt fr mig.

Jag tror inte att det r materiella saker i sig som r problemet, utan mest de praktiska problem som de medfr. Fr mig r det att jag mste bra tunga flyttldor nr jag flyttar, medan fr mer materiellt etablerade mnniskor handlar om husln, bilfrskring, btplatskostnader och dylikt. Alla kostnader man har i hemlandet om man skulle ka utomlands ett par mnader.

Det r nog smidigt att ha en slkting eller liknande med ett stort frrd dr man kan stuva in lite grejer, snt som faktiskt r synd att slnga bort. Datorer hit och dit r i allra hgsta grad ersttningsbara, men bcker skulle i alla fall jag ha svrt fr att slnga.
Citera
2010-11-03, 18:05
Medlem
Panpots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Inte fr att grusa Sightness frhoppningar om att f saker av dig, men jag tycker att du ska slja prylarna istllet. Fr upplevelser (Resor,njen,middagar) tycker inte jag r materialistiskt. Jag tycker att livet handlar om att njuta. Jag mste ven sga att visa prylar i hemmet r en del av min njutning, jag sitter hellre framfr min frhllandevis dyra hifianlggning med en kopp kaffe och en bra skiva, n att jag har en liten knastrande transistorradio. Men samtidigt har jag insett att jag mste brja lgga mer pengar p resor (upplevelser)

P ett stt s har faktiskt allt blivit trkigare sen internet/mobiler dk upp, frr s trffades man mer irl och umgicks.

Jag hller absolut med dig p alla punkter! Dock sknker jag nog bort de osljbara tingen

Upptckte att det fanns en snarlik trd "minimalistisk livsstil" p FB - dr folk verkar g till det extrema med sina ordagrant minimalistiska livsstilar. Typ "allt jag ger fr plats i en ICA-kasse". Sjlvfallet skall man sova p en skn sng, inreda sitt hem p ett stt som skapar mening och sinnesro - men just frska klara sig utan "prylarna".

Citat:
Ursprungligen postat av bippsie
Knns lite relaterat till filmen/boken "Fight Club" det hr, men jag kan delvis hlla med.

Vissa mnniskor har fr mnga prylar, vilket kan f en att knna sig lst och p s vis kanske lite "gd" av sina prylar. Jag tycker inte att du ska gra dig av med massa saker s lnge du inte mr dligt av att ha dom. Knner du dremot en press ver att du har fr mnga prylar eller annat s r det en bra id.

Sedan tycker jag inte att du br utg frn ett visst antal % nr du sger att du ska rensa bland dina prylar. Utg frn vad som betyder ngot fr dig, och vad du verkligen uppskattar.

Sedan r det ju s att alla r olika, vissa uppskattar prylar mer n knslomssiga ting, medan vissa r tvrtom. Knn efter om du r den som mr bra av prylar eller saker du faktiskt har en relation till.

Jag r definitivt en person som har en relation till mina godelar. En trja som sparats, kanske jag inhandlade i Tokyo, och ger mig en flashback av goda tider och upplevelser nr jag tar p mig den. Dremot knner jag att dessa "memory tokens" kan g till verdrift - man mste leva i nuet ocks. Hemmet kan inte bli ett museum av grejer, bara fr att de har ett symboliskt vrde. Grymma tidningar jag prenumererat p ( la Wallpaper stuket) samlar damm t.ex. Allt kan ju inte sparas, dock kan viss "kunskap" g frlorad iom att man gr sig av med sakerna. Skall tidningarna drfr slngas eller behllas? Ljlig detaljniv detta, jag vet! Men jag har nd svrt att svara p frgan!

Kan erinra mig det mesta ur Fight Club som film - har ej lst boken. r den mer givande ur detta avseende?

Citat:
Ursprungligen postat av en kopp kaffe
Jag hller med dig precis i dina tankar. Ibland tnker jag att det vore trevligt med [insert en sn liten sak], men sen sansar jag mig och tnker "Vafan ska jag med den till?". Jag har lyckats decimera mina godelar nstan till bara det jag behver. Har en del bcker jag frmodligen aldrig kommer att lsa, ngra skivor jag aldrig spelar, ngon film jag aldrig kommer att se.

Jag hller med - i kpsituationer jag hamnar infr tnker jag numera ocks "Vafan ska jag med den till?" - En god retorisk frga fr bibehllen avhllsamhet

Skall ven applicera frgan p de dr sista shotsen/drinkarna man omdmeslst intar efter 03.

Citat:
Tingen ger oss - ja, s r det. tminstone knner jag ingen tillfredstllelse av saker jag inte behver. De bara r dr och pminner om att de inte anvnds. De r helt klart en rot till ngest. Ett av de mest beskrivande exempel p ting som ger oss r just en iPhone, med en mnatlig abonnemangskostnad p 500kr bunden till tv rs tid. Det skulle ge mig vldigt mycket ngest att ha en sdan.

Just sdr knner jag. Min far har alltid sagt att man skall vara "fri som en fgel" - och jag applicerar verkligen det i bemrkelsen skuldfri, undviker abonnemang och kontrakt som binder upp mig i det ena eller andra.

Citat:
Jag frsker se vrdet att investera i mig sjlv, istllet fr min tillvaro. Lgga tid p att lra mig saker, fundera ver problem och lsa dem. Visst, jag kan precis som du uppskatta en designad lampa, en fin tavla eller ngot sdant. Jag kan faktiskt g runt och se p en tavla som min kompis ritat, mysa ver att jag fr ha den i mitt hem. Men det r en viss skillnad p det och impulsmssig tvngskonsumtion.

Lustigt nog fick jag nyligen en gva som pminner om ditt exempel - av min vn som r konstnr. Frstr precis vad du menar med det! P samma stt kan ett antikt objekt eller just ett designfreml som har en bakgrund inge en srskild knsla/vrde. Boplatsen r drfr viktig!

Dock brjar jag hysa allt strre skepticism infr gande av fastighet/lgenhet. Folk binder upp sig p enorma ln (och reflekterar sllan ver att bankerna de facto ger deras lgenhet, inte dem sjlva) - och r sledes bundna till den plats de bor p. Det hade varit fantastiskt om vrlden var som Berlin, med massa billiga rentals (inkl. stuckaturer) och ett samhllsklimat dr folk rrde p sig aktivt - bytte bostad, stad, land... Det r av praktiska skl rtt enkelt i USA, relativt i Europa - men kulturellt r folk nd s jkla fixerade.

I mitt fall r knslan av "avmaterialisering" troligen sprungen ur ett behov av rrlighet ocks. Jag vill inte bindas till en plats av praktiska skl - som att det skall vara bkigt att flytta p sig "fr att man ger fr jkla mnga saker".

Tusan ocks, att jag inte kan digitalisera alla mina bcker. Fast...d frsvinner de vackra bokryggarna som ger frg t mitt enkla hem. Fr att inte tala om vinylskivorna...

Citat:
Ursprungligen postat av Nabukov
Varje gng jag flyttar, hjlper ngon att flytta eller ens tnker p att flytta, s drabbas jag av en ngest. ngesten sger mig att jag ger fr mycket saker och att dessa r ett helvete att bra nr jag ska flytta, och det tror jag gr att jag knner mig mindre fri. ...Jag tror inte att det r materiella saker i sig som r problemet, utan mest de praktiska problem som de medfr. Fr mig r det att jag mste bra tunga flyttldor nr jag flyttar, medan fr mer materiellt etablerade mnniskor handlar om husln, bilfrskring, btplatskostnader och dylikt. Alla kostnader man har i hemlandet om man skulle ka utomlands ett par mnader.

Det r nog smidigt att ha en slkting eller liknande med ett stort frrd dr man kan stuva in lite grejer, snt som faktiskt r synd att slnga bort. Datorer hit och dit r i allra hgsta grad ersttningsbara, men bcker skulle i alla fall jag ha svrt fr att slnga.

Hller absolut med! Och visst kan jag stuva undan saker hos familj osv - men samtidigt, what's the point? Fr att mina barnbarn skall ha kul och botanisera dr om 50 r? Jag kommer med strsta sannolikhet inte ha ppnat ldorna och "Stuvat tillbaka" saker om jag skall vara rlig. Man r helt enkelt fr upptagen med att leva livet!
Senast redigerad av Panpot 2010-11-03 kl. 18:13.
Citera
2010-11-04, 09:12
Medlem
deaners avatar
Intressant trd, mnga vettiga inlgg so far, jag antar du sett Into The Wild av Sean Penn eller lst boken av Jon Krakauer. Efter att jag sett filmen (och lst boken direkt eftert) insg jag att en hel del av de prylar jag hade var ngot jag absolut inte behvde egentligen. S nr jag flyttade ihop med min flickvn hade jag endast ett skrivbord med mig (affektionsvrde, frn 1800-talet) samt en kartong med klder och ngra bcker.

Flickvnnen var ju milt chockad ver att jag bara hade s lite prylar, hon hade ju sett hur jag har det hemma men jag frklarade att jag gillar att "brja om frn brjan" nr jag flyttar. Det mesta sknktes till Myrorna, skert mnga som blev glada fr LCD-tv och fina mrkesklder
Citera
2010-11-04, 10:22
Medlem
Kallekools avatar
Ett tag tnkte jag ver det stora i att vara vldigt spartansk. Jag ville ga s lite som det bara var mjligt.

Tingen ger till slut en sjlv. Ja men vore det bttre att inte ha ngon knslomssig ankytning till sina godelar?

Lt mig ge ett exempel om klder. Skulle man efterstrva att aldrig f en knsla fr sina klder skulle man ju vara tvugnen att kpa vldigt mycket klder fr att varje plagg tillslut skulle bli en i mngden.(?)

Men om i istllet i varje kp, gr nogranna avvgningar p kvalitn av varan och kvalitn varan kan innebra fr ens liv skulle ju man maximera sin "gldje".

Jag tycker att det r en vldigt angenm knsla att kpa ett par skor eller en jacka som man anvnder r efter r. Man blir en del av skon. Bttre det n att slita ut sko efter sko med dlig kvalit. Fr gr man det fr man ju ingen knsla till tingen
Citera
2010-11-04, 13:51
Medlem
Panpots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekool
Jag tycker att det r en vldigt angenm knsla att kpa ett par skor eller en jacka som man anvnder r efter r. Man blir en del av skon. Bttre det n att slita ut sko efter sko med dlig kvalit. Fr gr man det fr man ju ingen knsla till tingen

100% ! Jag skrev det i frsta posten, att jag vrdestter en bespoke skjorta eller riktigt sjysta skor. Min erfarenhet sger att sdant ofta hller lngre - och i mnga fall r tidslsa plagg. "Man har inte rd att kpa billigt" av den anledningen att plaggen annars slits ut och mste bytas ut hela tiden.
Citera
2010-11-04, 14:04
Medlem
Kallekools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panpot
100% ! Jag skrev det i frsta posten, att jag vrdestter en bespoke skjorta eller riktigt sjysta skor. Min erfarenhet sger att sdant ofta hller lngre - och i mnga fall r tidslsa plagg. "Man har inte rd att kpa billigt" av den anledningen att plaggen annars slits ut och mste bytas ut hela tiden.

ja precis men

"Hller ni med mig om att tingen mnga gnger ger oss, och att vi i vr materialistiska (mnga gnger omedvetna) mani slutar som olyckliga mnniskor - trots att mnga av tingen m vara lrorika/givande?"

r inte det en motsgelse? Jag menar, det r ju frst nr vi tar hand om och kper varor av god kvalit som tingen verkligen ger oss?

Nr man har mani och kper saker hela tiden fr man ju ingen "relation" till tingen, som man har nr man tex har ett par skor i 5 r.

Edit: motsgelse r det kanske inte, men du kanske frstr vad jag menar
Senast redigerad av Kallekool 2010-11-04 kl. 14:17.
Citera
2010-11-04, 16:44
Medlem
en kopp kaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekool
ja precis men

"Hller ni med mig om att tingen mnga gnger ger oss, och att vi i vr materialistiska (mnga gnger omedvetna) mani slutar som olyckliga mnniskor - trots att mnga av tingen m vara lrorika/givande?"

r inte det en motsgelse? Jag menar, det r ju frst nr vi tar hand om och kper varor av god kvalit som tingen verkligen ger oss?

Nr man har mani och kper saker hela tiden fr man ju ingen "relation" till tingen, som man har nr man tex har ett par skor i 5 r.

Edit: motsgelse r det kanske inte, men du kanske frstr vad jag menar

Om jag r njd med en sak, s ger den mig lycka. Den ger mig inte tillfllig lycka, utan den ger en bestndig knsla av "ett gott kp", "ett bra resultat" eller liknande. Den kan ge mig positiva knslor frn frr. Och nej, precis som TS skriver, skall man inte fastna i nostalgi utan leva livet som det r just... NU.

Jag anser inte att tingen ger oss om vi tycker om dem och inte vill gra oss av med dem. D finns det en logisk lnk mellan sjlva behllandet av saken och min upplevelse. Det r nr den logiska lnken bryts, d jag behller saker som inte ger mig lycka, som bara tar plats, tid, pengar... d ger de en. Anledningarna till detta kan vara mnga och det r en rot till ngest.

Sen kan man notera att om jag tycker vldigt vldigt mycket om en sak, s kommer det finnas ngest i form av rdsla att frlora saken. Om detta gande sker till bekostnad p det egna vlbefinnandet, r det inte heller sunt. Vad r den logiska lnken d mellan gande och vlbefinnande? Jag antar att s lnge lyckan att ga r strre n ngesten ver rdslan att frlora s motiverar det om man skall behlla den eller ndra instllning alternativt gra sig av med den.
Citera
2010-11-07, 19:54
Medlem
KaptenFranssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avicenna
Det materiella frgs men det andliga bestr.

Word.
Citera
2010-12-10, 18:54
Medlem
sprialks avatar
Livet blir oftast enklare med mindre ondigt samlande.
Citera
2011-07-28, 10:17
Medlem
KonungHonungs avatar
Det r sna hr trdar som ger FB innehll. Frsker man snacka om snt hr med random folk skrynklar de bara nsan
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in