2010-10-31, 13:30
Medlem
Undrar var jag kan hitta lagar och regler som avser privatimport av mat. Det gäller då främst skafferivaror som olika sorters mjöl, socker, oljor, kryddor etc. Har hittat många bra websidor med massor av roliga matvaror jag vill prova (oftast utanför EU), och man kan ju se sig i månen efter att hitta samma utbud i en fysisk butik här i Sverige.

Jag förväntar mig byråkratiska/ juridiska problem eftersom detta är Sverige, men var hittar jag information om det? Lagen.nu är notoriskt dålig för att hitta tillräcklig med info enligt min erfarenhet.

Tack på förhand!
Citera
2010-10-31, 13:32
Medlem
trippelkexs avatar
är väl inte helt insatt i ämnet, men baserat på förnuft så skulle jag säga att du kan importera för privat bruk utan problem. Har själv importerat såser och annat utan problem. Det du eventuellt kan räkna med är väl moms på det importerade, och matmomsen är ju inte så fruktansvärt hög.
Citera
2010-10-31, 13:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trippelkex
baserat på förnuft så skulle jag säga att du kan importera för privat bruk utan problem
Är det verkligen så?? Mycket tveksamt!

~Paul~
Citera
2010-10-31, 13:46
Medlem
trippelkexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Är det verkligen så?? Mycket tveksamt!

~Paul~

Bara mina egna erfarenheter, har du nån annan info så läser jag gärna
Citera
2010-10-31, 13:53
Medlem
Luftiss avatar
http://www.sjv.se/amnesomraden/hande...e80001640.html
Citera
2010-10-31, 14:32
Medlem
morkfromorks avatar
torrvaror, konserver, såser mm. är inga problem, men ägg, kött mm. där kan det bli stopp.
Citera
2010-10-31, 15:11
Medlem
Tack för länken.

Det var alltså precis lika klyddigt som jag trodde. Det finns undantag för allt så för varenda liten kryddburk måste man kolla upp varenda ingrediens. Licens ska man också ha, som kostar, samt mer moms (än den jag redan betalar till säljande land), tullavgift etc etc.

Bara att lyckas läsa och förstå detta papper är hopplöst för mig.

Däremot står det på denna lista att licens bara krävs vid import av kvantiteter högre än angivna. Dessa är rätt höga för många saker, typ 150- 200kg etc. Jag kommer knappast handla något som väger mer än ett par kilo...

Ingen som gjort något liknande förr?
Citera
2010-10-31, 15:39
Medlem
FoXxs avatar
Detta var mycket intressant, skulle du kunna länka till dessa webbsidor?
Citera
2010-10-31, 15:49
Medlem
Jag kom till dessa sidor via länken som Luftis gav.
Citera
2010-10-31, 15:56
Medlem
yukikazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starguitar
Jag kom till dessa sidor via länken som Luftis gav.

Tror han syftar på matvarorna
Citera
2010-10-31, 16:10
Moderator
rotadents avatar
Det står en del om det i den här tråden: https://www.flashback.org/t243815. Sen kan du förstås fråga TS där eftersom han sysslar med import av livsmedel.
Citera
2010-10-31, 16:23
Medlem
Vad jag förstår ska företag alltid ha licens, men privatpersoner kan slippa om det gäller vissa livsmedel i små mängder. Som sagt är det alltid licens för animaliska produkter och levande växter.

Ok, missförstod. Här är en sida jag hittade idag, de har skadat mycket jag vill prova.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in