2010-10-31, 12:39
Medlem
VenomXs avatar
Försöker vänja mig vid win7, lite nytt än och behöver av en anledning avinstallera en drivrutin. Knappen för detta är gråmarkerad eftersom det tydligen är "(avancerat)", kollade lite i windows-hjälpen och sökte runt lite på nätet och det verkar som att man måste köra med administratörskonto för detta.

Nu är det dock så att jag har bara ett användarkonto på denna burk, har aldrig skapat ett alternativt utan det som finns är det som skapades när jag först slängde igång den för ca ett halvår sen. Enligt nån hjälptext nånstans så ska användarkontot som först skapas på burken automatiskt bli ett administratörskonto, så varför är knapparna "gråade" när jag nu kör med detta mitt enda konto? Borde jag inte vara administratör då? Eller måste jag manuellt aktivera administratörs-rättigheterna någonstans?

Nån som har nån ledtråd till hur jag kan avinstallera drivrutinen när jag tydligen inte "får"? Börjar bli jävligt frustrerande med alla dessa pekpinnar och överförmyndarskap, känns som det blir värre och värre för varje OS från microsoft.
Citera
2010-10-31, 12:47
Medlem
cannaBes avatar
Låter som att du bara har användarrättigheter på din egen dator. Köpte du datorn med Win7 färdiginstallerat?

Testa att göra ett nytt konto, kolla om du får lov att göra ett Adminkonto.
Citera
2010-10-31, 13:04
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Låter som att du bara har användarrättigheter på din egen dator. Köpte du datorn med Win7 färdiginstallerat?

Det tror jag, minns inte riktigt. Har förut alltid byggt ihop egna burkar men denna gång ville jag bara ha en ny "jobbdator" och orkade inte bry mig om detaljerna så det blev en Dell Vostro i7:a, troligen var win7 installerat ja för jag minns inte att jag gjorde nåt sånt.

Citat:
Testa att göra ett nytt konto, kolla om du får lov att göra ett Adminkonto.

Det finns med en kryssruta för adminkonto under skapa nytt, ja, och jag såg även att det för mitt eget konto i användarkontolistan står "VenomX" och "Administratör" på raden under. Så då är det väl ett administratörskonto ändå då, men ändå är knapparna för drivrutin-inställningarna utgråade?

Kan man behöva "aktivera" admin-rättigheterna på nåt vis efter inloggning? Känns väldigt ologiskt detta.

EDIT: Testade även skapa ett nytt admin-konto, samma sak när man är inloggad där, får inte klicka på just de knapparna för drivrutinerna.
Senast redigerad av VenomX 2010-10-31 kl. 13:07.
Citera
2010-10-31, 13:51
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Det tror jag, minns inte riktigt. Har förut alltid byggt ihop egna burkar men denna gång ville jag bara ha en ny "jobbdator" och orkade inte bry mig om detaljerna så det blev en Dell Vostro i7:a, troligen var win7 installerat ja för jag minns inte att jag gjorde nåt sånt.

Det finns med en kryssruta för adminkonto under skapa nytt, ja, och jag såg även att det för mitt eget konto i användarkontolistan står "VenomX" och "Administratör" på raden under. Så då är det väl ett administratörskonto ändå då, men ändå är knapparna för drivrutin-inställningarna utgråade?

Kan man behöva "aktivera" admin-rättigheterna på nåt vis efter inloggning? Känns väldigt ologiskt detta.

EDIT: Testade även skapa ett nytt admin-konto, samma sak när man är inloggad där, får inte klicka på just de knapparna för drivrutinerna.
Ja då ska du ha Adminrättigheter iaf. Är du i Programs and features eller är du i Enhetshanteraren och försöker avinstallera?
Citera
2010-11-03, 19:02
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ja då ska du ha Adminrättigheter iaf. Är du i Programs and features eller är du i Enhetshanteraren och försöker avinstallera?

Tack för det tipset, jag var i Enhetshanteraren och tydligen gick skiten att avinstallera under Program, så jag fick bort det i alla fall

Tycker ändå att det är mycket mystiskt att alla knappar (avinstallera etc) för samtliga drivrutiner är gråa och inaktiverade när jag trots allt sägs vara inloggad som administratör. Nån som vet om detta beror på nåt särskilt? Vad gör man t.ex. om man skulle vilja avinstallera/inaktivera drivrutinerna för musen eller skärmen, dvs sånt som inte kan nås ifrån "Program"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in