2010-10-31, 11:30
Medlem
Alla ni kunniga orakel på detta forum.

Ovanför min diskho har jag ett lysrör med två eluttag, som en i en låda(armatur). Jag står och skvätter och diskar under denna med diskborsten. Om jag teoretiskt sett råkar sticka den våta diskborsten mot ett eluttag, är det tack och adjö då? Isåfall är ju detta en livsfarlig konstruktion. Kan jag täcka över dem med silvertejp, i fall det är någon risk? Det är åtminstone jordade eluttag..
Citera
2010-10-31, 11:34
Medlem
Mulas avatar
Uttagen är väl petskyddade åtminstone? Har själv (jordade) eluttag på väggen 2 dm ovanför diskbänken i min nybyggda (2006) lägenhet, så det är nog lagligt iallafall.
Dock har jag jordfelsbrytare, som skyddar dig i såna lägen eftersom diskbänken är jordad.
Citera
2010-10-31, 11:52
Medlem
Det är sant, de tycks vara petskyddade. Var bara osäker på huruvida de skulle skydda mot vätska och tunna plastpinnar som på en diskborste.
Citera
2010-10-31, 11:53
Medlem
Jag läser just nu elprogrammet (sista året). Och jag kan säga att så länge du har en installerat jordfelsbrytare så är det lugnt. Den ska (om den funkar 100%) slå ifrån all ström i anläggningen på max 30ms. Så med andra ord går det så fort att du inte hinner känna speciellt mycket .
Citera
2010-10-31, 13:13
Medlem
IngridBergmans avatar
Men diskborsten är väl av plast eller?
Citera
2010-10-31, 13:37
Medlem
Jiiimboohs avatar
IngridBergman: Den blir ju blöt när man diskar.
Citera
2010-10-31, 13:39
Medlem
IngridBergmans avatar
ouups... Såklart!
Citera
2010-10-31, 13:44
Medlem
Jockepockees avatar
Men chansen att den är så blöt att den leder hela vägen från borstet till där du håller handen är ju inte direkt troligt. Sen känns det väl inte så jävla vanligt att man slinter med diskborsten och sticker in den i ett uttag. Nej du kan diska lugnt, det lovar jag.
Citera
2010-10-31, 15:34
Medlem
om det är installerat av fackman enligt gällande föreskrifter är det en väldigt liten risk att skadas. Den är både petskyddad, fuktskyddad och med största sannolikhet kopplad i ett system med jordfelsbrytare
Citera
2010-10-31, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yeppson
Alla ni kunniga orakel på detta forum.

Ovanför min diskho har jag ett lysrör med två eluttag, som en i en låda(armatur). Jag står och skvätter och diskar under denna med diskborsten. Om jag teoretiskt sett råkar sticka den våta diskborsten mot ett eluttag, är det tack och adjö då? Isåfall är ju detta en livsfarlig konstruktion. Kan jag täcka över dem med silvertejp, i fall det är någon risk? Det är åtminstone jordade eluttag..

Lyckas du med denna bravad ska jag personligen nominera dig till en Darwin award!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in