• 1
  • 2
2004-06-27, 18:15
Medlem
Ja, är det någon som har ett bra tips på mat att ta med sig i matlåda till jobbet? Den måste kunna ätas utan att behöva värmas, för det har jag tyvärr inte tillgång till nu. Har käkat pestopastasallad i en vecka nu, och det börjar bli lite tjatigt +o( några tips?
Citera
2004-06-27, 18:35
Medlem
Ursas avatar
Couscoussallad. Matig potatissallad med avokado som du tärnar på plats.
Ta med tortilla/ pita att fylla med ovanstående.
Sommartid gillar jag kalla soppor. Pannkakor (jag brukar ta med banan& mosa... bäbismat... jättegott bra med keso till).
Citera
2004-06-27, 19:29
Medlem
-jOE!s avatar
Pastasallad?

Kolla www.tasteline.com för tips & idéer.
Citera
2004-06-27, 19:36
Bannlyst
Ni får ursäkta att jag som vanligt postar ett OT-inlägg...men Ursas pannkaks-referens fick mig att minnas min ungdom.

Hade en kompis vars far jobbade på Skånska Cementgjuteriet i Rö (alltså innan man döpt om sig till Skanska) och körde lastbil eller nåt. Varje dag i alla år hade han pannkakor i matlådan.

Att jag vet detta beror på att min kompis kallades "pancakes King's son". Lite kul i alla fall?
Citera
2004-06-27, 19:50
Medlem
SpaceCats avatar
Måste slå ett slag för mackorna!

Är det någon mer än jag som växte upp med att bli itutad att "smörgåsar är inte riktig mat"?
Ett så urbota dumt påstående! :mad:
Var kommer det ifrån?

Mackor är utmärkt mat (lite beroende på hur de görs förståss).

Man slår in dem i GladPack och lägger i kylen. De flesta kreationerna blir dessutom mycket bättre av att ligga till sig ett dygn. (Var noga med hygienen bara, när du gör dem).

Det går att variera i det oändliga.
Från smarrsmakiga grejjer med majonäs & ägg på vitt bröd, till pumpernickel med grönsaker & kött.

En favorit är rökt skinka & pepparrotsvisp
Citera
2004-06-27, 20:34
Medlem
Finns två riktigt goda grejor som jag gillar, men det krävs att du har en kylväska eller nåt. Hoppas att något passar.

Laxrullar
Stora, mjuka tunnbröd
200 g kallrökt lax
4 hårdkokta ägg
2 dl gräddfil
1 msk osötad senap
1 msk majonnäs
1 dl finhackad dill
peppar
ev. salt

Finhacka laxen och äggen. Blanda gräddfil, senap, majonnäs och dill. Rör ner lax och ägg, smaka av med salt och peppar. Låt mogna i kyl ca en timme. grader. Lägg på lagom mängd på ett tunnbröd och rulla ihop.

Kesoröra med kyckling och mango
250 g Keso Naturell
1 msk mango chutney
½ msk curry
½ grillad kyckling
1 litet äpple
salt
peppar

Blanda Keso, mango chutney och curry. Skär kycklingköttet i tärningar. Skala och kärna ur äpplet. Blanda kesoröra, kyckling och äpple. Smaka av med salt och peppar.
Kanongott i baguette eller på vanlig limpmacka.
Citera
2004-06-27, 21:39
Medlem
Fat bastards avatar
Jag håller med SpaceCat och flaggar för smörgåsen. Lite beroende på vad man har för jobb, men låt säga att du har ett tungt fysiskt arbete, då kan en brödkaka med potatissallad och köttbullar sitta fint.
Har man ett stillasittande jobb kanske man skall vara lite försiktigare med fettet.
Citera
2004-06-27, 21:54
Medlem
Anonym_s avatar
Smörgåsar är ju kanon.. eller kall pizza är bland det godaste som finns
Citera
2004-06-27, 22:09
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Jag håller med SpaceCat och flaggar för smörgåsen. Lite beroende på vad man har för jobb, men låt säga att du har ett tungt fysiskt arbete, då kan en brödkaka med potatissallad och köttbullar sitta fint.
Har man ett stillasittande jobb kanske man skall vara lite försiktigare med fettet.

Visst!
Tomtar man omkring i skogen en hel dag, så kan man ju ladda med kaloribomber i matsäcken.
Men en dag som idag, när man knappt gått ur bingen, så gör man nog klokt i att hålla sig till "Slanka Linjen"

Det är det som är det fina med mackor - just att det går att variera så mycket!
Citera
2004-06-28, 01:01
Medlem
Darudes avatar
handla in ett gäng kebab rullar, smakar lika gott varmt som kallt..
Citera
2004-06-28, 03:42
Medlem
greger45s avatar
Smörgås eller en god sallad. Inget slår en sallad på sommaren.
Citera
2004-06-28, 21:08
Medlem
Låter som en hel del att pröva här imorgon ska jag iaf testa det där med potatissallad i bröd, verkar matigt och bra då jag jobbar utomhus och anstränger mig rätt mycket. Hoppas det smakar bra!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in