2010-10-30, 05:13
Medlem
Bomba gärna sönder "staden". Bara ingen kommer till skada.
Citera
2010-10-30, 05:14
Medlem
Läste nyligen i dagens GP en sak som jag tycker gör det hela mer trovärdigt:
'Men det är inte från en grupp som vi känner till eller tidigare hört talat om. Det är inte heller en specifik person.'
Carina Persson, kommenderingschef, om hotbilden.

Om jag fattar det hon säger rätt så kommer alltså hotet (inte tipset) från en grupp, och hur ofta går en grupp ut med tomma hot?
Citera
2010-10-30, 07:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostskiva
Bomba gärna sönder "staden". Bara ingen kommer till skada.
Nej, det vore synd. Stockholm behöver sin uthamn.
Senast redigerad av Quarrel 2010-10-30 kl. 08:19.
Citera
2010-10-30, 07:28
Medlem
Catings avatar
Enligt uppgift till GT:

"Lastbil ska sprängas i Nordstan"

Hotet ska inte ha framförts till någon, utan ha hörts under ett samtal mellan två personer.

http://gt.expressen.se/nyheter/1.219...gas-i-nordstan

( Ur samma artikel:
"Så sent som i går, ungefär samtidigt som polisledningen diskuterade det nu aktuella hotet, kom enligt en källa ett bombhot mot vårdcentralen Spinnaren i Gamlestan i Göteborg. Det lågprioriterades från början, och ledde bara till att en anmälan upprättades.
Det är alltså uppenbart att polisen ser med helt andra ögon på hotet mot Nordstan i dag." )
Citera
2010-10-30, 07:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Vad sägs om att växa upp, försöka förstå vad politik handlar om och dessutom lära dig vad Sveriges olika politiska partier står för.

Du kan även försöka förstå vad demokrati, yttrandefrihet, jämlikhet m.m. innebär.

När någon/några uttalar terroristhot mot Sverige, så skall dessa svin dömas, utvisas och avtjäna sina straff i hemlandet. En somalisk fängelsevistelse kan vi svenska skattebetalare gärna bekosta i stället för en svensk. Allt är ju relativt!

(Vad gäller SD, så kommer de att vara tredje största parti i riksdagsvalet 2014, om inte regeringen eller oppositionen ändrar färdriktning.)
Skrämmande att någon har så usel läsförståelse. Men du kan ju fundera lite i allmänhet över grupptillhörigheter, korrelation och kausalitet.
Citera
2010-10-30, 08:03
Medlem
JoeTuckers avatar
Brunnsparken sett från Gustav Adolfs Torg: Trafikkamera

Rör det sig om lastbil (el bil), så är det lite svårare att komma till, för att få maximal effekt. Troligtvis isf baksidan av Nordstan, parkeringen etc eller mer troligtvis, Nordstan mot Centralstationen.
Hotel Europa har en avlastnings vändzon mot Nordstan där, stor glasvägg. Ett pang där ger splitter en bra bit in Nordstan. Annars en "lätt" förbiåkning vid stora ingången, men det är väl bara Taxi som får köra där?

Det har funnits en trafikcam, som belyser spårvagn/buss hållplatsen som just heter Nordstan. Den hade varit mer intressant att vaka.
Citera
2010-10-30, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeTucker
Brunnsparken sett från Gustav Adolfs Torg: Trafikkamera

Rör det sig om lastbil (el bil), så är det lite svårare att komma till, för att få maximal effekt. Troligtvis isf baksidan av Nordstan, parkeringen etc eller mer troligtvis, Nordstan mot Centralstationen.
Hotel Europa har en avlastnings vändzon mot Nordstan där, stor glasvägg. Ett pang där ger splitter en bra bit in Nordstan. Annars en "lätt" förbiåkning vid stora ingången, men det är väl bara Taxi som får köra där?

Det har funnits en trafikcam, som belyser spårvagn/buss hållplatsen som just heter Nordstan. Den hade varit mer intressant att vaka.

Nä även (mindre)lastbilar får köra där..Det sker ju en del leveranser till de lokaler som ligger utmed gatan..Är väl i stort bara sportaffären och elgiganten som tar in sina leveranser bakvägen ?
men om det krävs någon typ av tillstånd eller om alla får passera den gatstumpen vågar jag inte uttala mig om..

Jag tror jag ska undvika just Nordstan idag för säkerhets skull även om jag till 99% inte tror något kommer att hända..
Citera
2010-10-30, 08:19
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Enligt uppgift till GT:

"Lastbil ska sprängas i Nordstan"

Hotet ska inte ha framförts till någon, utan ha hörts under ett samtal mellan två personer.

Det kan vara en lättlastbil typ skåpbil man hyr på macken när man flyttar, lätta och få tag på samt att det räcker med B kort.

Ioförsig skall man inte skriva detta men, vad man bör se upp med är religiösa fanatiker som oftast ogillar USA. De kan sno en Shelltradare och gasa in i mc-donalds... kan vara ett fanatisk tanke Så akta sig för folksamlingar samt saker som kan sammankopplas med USA... Men så går det när Mona bjudit hit hela världens konstiga grottmänniskor och lovat den straff-frihet vid eventuella brott.
Citera
2010-10-30, 08:21
Medlem
JoeTuckers avatar
Hittade webbsidan jag tänkte på. Kameran "Slussplatsen mot Göta Älvbron" är den jag menade i förra inlägget.

Iaf, med denna webbsida får man en bra bild över vad som händer runt Nordstan och Göteborg.
Trafikkameror: 50 kameror på ett ställe

Håll utkik!
Tror själv snarare att man använder en skåpbil (utan text) och inte lastbil, en sådan där många transporterar mat i mellan mindre försäljningställen och restauranger på stan. Vanlig syn i östra stadsdelarna.
Citera
2010-10-30, 08:22
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fogel72
erfarenheterna säger väl att de brukar vara ett ganska stort rån - på ngt annat ställe långt från bomb hoten.... just för att dra bort poliser...

skulle inte bli förvånad om ikea eller liknande blir rånad imoorn....

Kan vara ett planerat besök på någon värdedepå (eller flera), nu är ju Sveriges Poliser antingen i Nordstan eller myser på Malmös gator och letar laserpunkter. Skall bli intressant att se vad det blir för förhoppningsvis spränger de inte en bil i Götet...

Edit: Trafik/webb-kamerorna brukar Polisen stänga av för allmänheten när de spanar och använder dem själva...
Senast redigerad av beaver_se 2010-10-30 kl. 08:30.
Citera
2010-10-30, 08:51
Medlem
JoeTuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Ingen har sagt att det INTE är kopplat till terrorism:

Så här säger SÄPO idag:

"En anmälan om förberedelse till allmänfarlig ödeläggelse är upprättad."

"För närvarande finns inget som kopplar bombhotet i Göteborg med det specifika hot som är orsaken till den förhöjda terrorhotsnivån."

http://www.sakerhetspolisen.se/publi...680005018.html

Det är löjligt att säga att det _inte_ är kopplat till terrorism, dvs mot allmänheten, samtidigt med ordet allmänfarlig ödeläggelse _kontra_ att det skall ske på en "lördag".

Vilken myndighet eller kommunal dito har personal jobbandes på en lördag? Var hotet vänt mot en myndighet, så hade valet "torsdag" varit bättre, om nu inte hotet är vänt mot polisen själva (vilket jag inte hoppas, då polisen drar in allmänheten i detta, läs: mycket poliser i city)

Läste en artikel i G-P, som handlade om en "tipsare" för polisen, som ansåg sig själv blivit bedragen av polisen, vad gäller skydd och betalning. Intressant läsning.
Är det ett bra "sanningsvittne" enl polisen de fått informationen ifrån, helt o.k., är det en missnöjd tipsare, som säger att han hört en konversation i en spårvagn mellan två somalier, så har man verkligen "blossat upp detta" och då hoppas jag man har så mycket underlag, att man kan "stå till svars" för att dra in allmänheten.
Citera
2010-10-30, 08:56
Medlem
Vågar man käka på Svartaoliver som ligger vid Avenyn med sin mamma idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in