2010-10-29, 13:04
Medlem
Är det någon egentlig skillnad?

Är det inte bäst att betrakta det vardagliga språket som ett programmeringsspråk bland andra, låt vara lite otydligare men desto färggladare?
Citera
2010-10-29, 22:34
Medlem
fejkadmedlems avatar
Det kanske man kan! Ska försöka tänka så när jag börjar läsa programmering om en vecka.
Citera
2010-10-30, 01:51
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Är det någon egentlig skillnad?

Är det inte bäst att betrakta det vardagliga språket som ett programmeringsspråk bland andra, låt vara lite otydligare men desto färggladare?

Ett programmeringsspråk beskriver alltid, likt matematiken och logiken, ett axiomatiskt system. Vårt vardagsspråk beskriver ett oändligt mycket mer komplext system av regler. Det är därför vi har så svårt att få datorerna att förstå vad vi säger
Citera
2010-10-30, 15:23
Medlem
VenomXs avatar
Mjaa, beror väl på hur du menar egentligen och vad du jämför, struktureringen är ju väldigt olika.

Det är ju t.ex. inte särskilt vanligt inom programmeringsspråk med grammatiska regler för böjningar och ordformer (du ser ju inte ofta getch(); gotch(); begotchen(); ) tidsformer existerar ju inte heller (bortsett från att du kanske har en imaginär tidslinje i huvudet för hur koden ska uppföra sig) och meningsbyggnad spelar ju ingen större roll (du kan oftast deklarera variabler och funktioner i vilken ordning som helst, osv).

Visst finns det likheter, t.ex. att variabler är ett slags attribut/substantiv vars värden kan liknas vid adjektiv, och kommandon och deras parametrar vid verb och adverb etc, men det känns nästan som att skillnaderna ändå är större i slutändan.
Citera
2010-10-31, 16:23
Medlem
Jag skulle säga att den största skillnaden är att om man skriver fel i ett programmeringsspråk, så säger datorn "does not compute", med endast ett fåtal undantag.
I ett vardagligt språk, när en mening inte har någon betydelse i strikt mening, försöker den som ska tolka det sagda, att luska ut vad som egentligen avsågs.
Citera
2010-11-07, 02:01
Medlem
TebbTubbys avatar
de är båda avsedda för olika saker. Programeringsspråk består endast av uppgifter som datorn ska utföra. Vanligt språk är till för att utbyta kunskaper, eller ge / ta etc. T.ex om jag sa "Gå och diska" skulle det kunna jämföras med programmeringsspråk men om jag sa "Jag åt en ostmacka." skulle det inte det.

Nu tänker jag lite till, orkar inte ändra det jag sa ovan även om det blev fel:
Våra hjärnor är datorer. Det enda våra hjärnor kan göra är att utföra uppgifter, precis som en dator bara mera komplex. När vi säger något är det som att vi skickar ut information genom en internet kabel. Den andra människan fungerar som en dator och tar emot det och kan sedan bedömma hur den vill reagera på informationen. Språket skulle ses som ett slags sätt att skicka data med men tror inte man kan se det som ett programeringspråk. Jo kanske ett programeringspråk för allt vi vet, t.ex om jag vill tala om att jag ska dricka vatten i det programeringsspråket så använder jag dessa fraser "jag vill dricka vatten.", men det gör ju bara frågan ointressant 0.o.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in