• 1
  • 2
2010-10-29, 11:33
Hej!

En vän skaffade just ett nytt grafikkort, G-Force 8600 GT, och erfarar smärre problem.

Symptom: Första gången han startade datorn så funkade skärmen, men då var upplösningen 400x600. Då ändrade han till en större upplösning. Då blev skärmen svart, och lampan på skärmen började lysa orange. Då försökte han starta om skärmen, men den förblev svart. Då försökte han starta om datorn, och allt funkar fint, TILLS själva Windows har startat, då blir allt svart. Det går inte att ta sig till felsäkert läge, för att tangentbordet funkar inte av någon mystisk anledning, förutom F8-knappen, då det går att ta sig till felsäkertläge-menyn. Ibland, om man låter datorn stå på så startar den om sig själv, och den pipar ofta innan detta också.

Hjälp oss!
MVH/Mrwl
Citera
2010-10-29, 11:38
Medlem
Tillräckligt kraftigt nätaggregat?
Citera
2010-10-29, 12:33
Medlem
hasenfrasens avatar
Ett 8600GT drar max 50 watt och det klarar nästan vilka sura aggregat som helst.

Däremot så bör han installera INF filen för sin bildskärm - och/eller köra Windows Update och inkludera alla valfria drivrutiner. Kör han XP ska han köra Windows Update via Internet Explorer och välja anpassad installation.
Citera
2010-10-29, 17:31
Medlem
qrizzes avatar
Tråd -> Hårdvara

//mod
Citera
2010-10-29, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Ett 8600GT drar max 50 watt och det klarar nästan vilka sura aggregat som helst.

Däremot så bör han installera INF filen för sin bildskärm - och/eller köra Windows Update och inkludera alla valfria drivrutiner. Kör han XP ska han köra Windows Update via Internet Explorer och välja anpassad installation.

Du brukar ju onekligen veta vad du pratar om, så varför bör man göra detta? Jag har haft en trave skärmar genom åren, och det var länge sen jag slutade att pilla i tillverkarens skiva. Allt har (så vitt jag vet...) fungerat så bra som så ändå.

/Hast
Citera
2010-10-30, 00:32
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen

Citat:
Ursprungligen postat av Hast1215
Du brukar ju onekligen veta vad du pratar om, så varför bör man göra detta? Jag har haft en trave skärmar genom åren, och det var länge sen jag slutade att pilla i tillverkarens skiva. Allt har (så vitt jag vet...) fungerat så bra som så ändå.

/Hast
Detta vill jag också höra. Väntar med spänning!
Citera
2010-10-30, 05:10
Medlem
Jonny666s avatar
drivrutiner för skärmen kommer inte göra någon skillnad då drivrutiner för skärmen inte ger dig access till att ändra upplösning på en skärm som den inte har stöd för, det styrs via hårdvaran, kör han ut bilden till en dataskärm eller en tv? om den går till en tv så måste tv'n ha stöd för den önskade upplösningen, är rätt drivrutin för grafikkortet installerad? hur ser anslutningen ut till skärmen? vilka kablar/anslutningar används?
Citera
2010-10-31, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny666
drivrutiner för skärmen kommer inte göra någon skillnad då drivrutiner för skärmen inte ger dig access till att ändra upplösning på en skärm som den inte har stöd för, det styrs via hårdvaran, kör han ut bilden till en dataskärm eller en tv? om den går till en tv så måste tv'n ha stöd för den önskade upplösningen, är rätt drivrutin för grafikkortet installerad? hur ser anslutningen ut till skärmen? vilka kablar/anslutningar används?

Har inte lyckats skaffa drivrutiner till grafikkortet eftersom grafikkortet inte sitter i när jag försöker installera. Jag har en gammal Dell-skärm med VGA-sladd som jag har VGA-DVIadapter på.
Citera
2010-10-31, 21:36
Medlem
Jag har en Dell M991.
Citera
2010-10-31, 22:42
Medlem
Har laddat ner 260.99_desktop_winxp_32bit_international_whql.exe
nyaste drivern till grafikkortet. Kan inte installera kommer upp en text där det står något i stil med: Den här drivrutinen är inte kompatibel med grafikkortet.

Obs Jag har mitt gamla grafikkort i nu. Kan ju inte starta windows med det nya i. Hur ska jag installera drivrutinen?
Citera
2010-10-31, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boxafmix
Har laddat ner 260.99_desktop_winxp_32bit_international_whql.exe
nyaste drivern till grafikkortet. Kan inte installera kommer upp en text där det står något i stil med: Den här drivrutinen är inte kompatibel med grafikkortet.

Obs Jag har mitt gamla grafikkort i nu. Kan ju inte starta windows med det nya i. Hur ska jag installera drivrutinen?

AVINSTALLERA grafikdrivrutinerna..
När du gjort det så stänger du av datorn tar ut det gamla grafikkortet och sätter i det nya.
När du sedan är i windows så installerar du drivrutinerna.
Citera
2010-11-01, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinylen
AVINSTALLERA grafikdrivrutinerna..
När du gjort det så stänger du av datorn tar ut det gamla grafikkortet och sätter i det nya.
När du sedan är i windows så installerar du drivrutinerna.

Har gjort detta. Men, mitt dilemma kvarstår: så fort windows startas (och nya grafikkortet är i) så blir skärmen svart. Det är lite svårt att installera nya drivrutiner då.

Har kört windows update också. Hjälpte föga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in