2010-10-29, 09:23
Medlem
LikeAGloves avatar
Min laptop har på senare tid blivit ohälsosamt efterbliven. Började här om dagen då Firefox kraschade i tid och otid, jag spårade problemet och det visade sig att datorn själv ändrar tillbaks till år 2002 vilket bidrar till att dom flesta hemsidors säkerhetscertifikat är ogiltiga (eftersom datorn tror att det är 2002) och således fungerar ingenting med internet som det ska. Hur som helst, ändrade tillbaks till 2010 och allt blev bra igen, men en halvtimme senare så hade vi rest tillbaks till 2002 igen, ändrade tillbaks, 20-30 minuter senare samma visa...

Vad kan vara problemet? Jag har Windows XP om det är utav intresse

Tack på förhand folks
Citera
2010-10-29, 10:32
Medlem
new-eurochilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Min laptop har på senare tid blivit ohälsosamt efterbliven. Började här om dagen då Firefox kraschade i tid och otid, jag spårade problemet och det visade sig att datorn själv ändrar tillbaks till år 2002 vilket bidrar till att dom flesta hemsidors säkerhetscertifikat är ogiltiga (eftersom datorn tror att det är 2002) och således fungerar ingenting med internet som det ska. Hur som helst, ändrade tillbaks till 2010 och allt blev bra igen, men en halvtimme senare så hade vi rest tillbaks till 2002 igen, ändrade tillbaks, 20-30 minuter senare samma visa...

Vad kan vara problemet? Jag har Windows XP om det är utav intresse

Tack på förhand folks

Batteriet till bios? Litet knappbatteri. Är det slut kan den tappa minnet och hoppa tillbaka till tillverkningsåret
Citera
2010-10-29, 10:42
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new-eurochild
Batteriet till bios? Litet knappbatteri. Är det slut kan den tappa minnet och hoppa tillbaka till tillverkningsåret

Låter som en trolig förklaring. Detta är något man måste fixa manuellt va? Dvs skruva, ta ut batteriet och ha sig. Och jag som är pinsamt ohändig och ännu mindre tekniskt lagd...
Citera
2010-10-29, 11:19
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Börja med att ställa in BIOS till rätt tid!
Se sedan till att Windows har rätt tid!

Använd windows inbyggda funktion för att synka datorklockan mot ett atomur!
Kontrollpanelen, Datum & Tid, flik: Internet-tid, Markera "Synkronicera...." samt ange t.ex. time-b.nist.gov OK!

(Men börja med att byta klockbatteriet enligt tidigare tips först!, om det behövs!)
Citera
2010-10-29, 12:35
Medlem
hasenfrasens avatar
Googlar man på laptop-modellen och CMOS t.ex. http://www.google.se/search?q=x50rl+cmos så hittar man lösningen. Det är alltid någon annan som gjort det tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in