• 2
  • 3
2010-11-03, 15:34
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Jag har inte använt ordet "bullshit" det var ett citat från dig...
Från början handlade det om TS frågor ("Och det funkar ju, men jag är nyfiken på vad jag kan göra för att få en gryta som smakar mer som det man hittar på Thai/Kina-restauranger. De står väl knappast och öser ner kryddmixer från Santa Maria där. Nu är jag ingen jävel på matlagning eller så, men vad finns det för saker jag kan ändra på?"). Och vi gav tips då det han köpt på sin Maxi-butik inte gav samma smak som på restaurang tydligen, även om det var Santa Marias produkter och inte ICA's.

Som svar på frågan använder få restauranger storkedjornas produkter i sin matlagning och därför rekommenderades ett besök i en asiatisk butik. Där enligt många (jag var t om så pass ödmjuk att jag skrev att det må vara inbillning) deras varor ger bättre smak och dessutom billigare och TS kan fråga personalen för tips. Det var allt.

Då kanske du inte skulle ha tagit åt dig så mycket!

Fortfarande så är det inte TS val av jasminris, cocosmjölk, thaicurry som är anledningen till varför hans mat inte smakar på resturang.
Citera
2010-11-05, 00:16
Medlem
När jag gör grön curry med kyckling så kommer alltid den starka smaken efter en liten stund när man äter av det. Först kommer en lite söt kokos smak sen kommer den starka. Jag brukar ta rapsolja sen "steka" på currypastan sen i med kokosmjölken och kycklingen sen några skvättar fisksås sen i med alla grönsaker. Har ni något tips på hur man ska få en lite jämnare smak?
Citera
2010-11-05, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av z3r
När jag gör grön curry med kyckling så kommer alltid den starka smaken efter en liten stund när man äter av det. Först kommer en lite söt kokos smak sen kommer den starka. Jag brukar ta rapsolja sen "steka" på currypastan sen i med kokosmjölken och kycklingen sen några skvättar fisksås sen i med alla grönsaker. Har ni något tips på hur man ska få en lite jämnare smak?

Vet inte om detta gör nån skillnad men jag brukar alltid bryna kycklingen lite lätt sen i med burken kokosmjölk därefter tillsätter jag currypastan och slutligen i med resten av det man önskar. (strimlad bambu på burk)
brukar röra om rätt ofta
Citera
2010-11-06, 14:18
Medlem
I asien panerar man ofta köttet i mjöl som ger köttet dess karakteristiska konsistens som är ganska mör och passar perfekt med krispiga grönsaker. Jag använder både potatismjöl och maizena och det funkar väldigt bra.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in