2010-10-29, 14:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basho
Är inte "hemligheten" egentligen smakförstärkare med massor av glutamat, socker och annat trevligt?
Nej, alltså det är själva blandningen av kryddorna som är hemligheten bakom smaken. Det finns inget socker eller glutamat i min curry (varken den köpta eller den hemkörda).

~Paul~
Citera
2010-10-29, 22:29
Medlem
StigAllans avatar
Testa thaibutikens currypastor.
Mae Ploy är ett väldigt smakligt fabrikat.
Både röd och grön.
Ingen natriumglutamat i den
Citera
2010-10-29, 23:47
Medlem
drengen13s avatar
som sagt, handla i din lokala kinesbutik. ica grejerna e inget att hänga i granen.

när du skall göra en thaicurry så bränn på pastan i det tjockaste i kokosmjölken, grädden, för att få mest smak

brukar köpa aroy-d pastor

mkt kryddgrönsaker kan man frysta och håller sig frysta ett tag, tex galangal, citrongräs, citronblad (?)(makrut på thai) etc och även chili så handla på dig ett lager

skall man woka korrekt behöver man gas för att komma upp i tillräcklig temperatur

vill man ha bra chilli med lite tryck i så rosta en påse torkad chilli i stekpannan med en näve svartpeppar ca 10 min som du sedan mixar till ett pulver
Citera
2010-10-30, 02:51
Medlem
sven.hedins avatar
Är de bara jag som friterar maten? Otroligt gott! Smakar som godis.
Senast redigerad av sven.hedin 2010-10-30 kl. 02:55.
Citera
2010-11-03, 11:13
Medlem
Medias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven.hedin
Är de bara jag som friterar maten? Otroligt gott! Smakar som godis.

nej, du är den enda i hela världen.
Citera
2010-11-03, 11:50
Medlem
Kalaskorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Media
nej, du är den enda i hela världen.

Kaffir limeblad är ju bland det viktigaste när det kommer till grytor.
Citera
2010-11-03, 12:35
Medlem
Frank Friendlys avatar
Vill bara ännu en gång påpeka att Icas curry paste är tillverkad i thailand och enda skillnaden i ingredienser är att mae ploy innehåller räkpasta.

Jag sätter 1000 spänn på att ingen av er som dissar Icas Asien-produkter skulle kunna känna skillnad på Icas märke och andra märken.

Men det är ju alltid kul att va tuff på internet.
Citera
2010-11-03, 12:53
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Vill bara ännu en gång påpeka att Icas curry paste är tillverkad i thailand och enda skillnaden i ingredienser är att mae ploy innehåller räkpasta.

Jag sätter 1000 spänn på att ingen av er som dissar Icas Asien-produkter skulle kunna känna skillnad på Icas märke och andra märken.

Men det är ju alltid kul att va tuff på internet.
Om du är nöjd med ICA's sortiment och annat skräp så håll dig till dem. Vi (jag och tjejen som är thai) upplever betydande skillnad. Om du menar det är inbillning så må det vara så. Vårt problem och inte ditt! Varför bli aggressiv över vad vi föredrar och rekommenderar för produkter? Den enda av ICA's produkter som får godkänd är deras Sweet Chili som vi föredrar framför andra märken som går att köpa i svenska butiker. Dessutom är produkterna vi köper i lokala asiatbutiken billigare.
Citera
2010-11-03, 13:36
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Om du är nöjd med ICA's sortiment och annat skräp så håll dig till dem. Vi (jag och tjejen som är thai) upplever betydande skillnad. Om du menar det är inbillning så må det vara så. Vårt problem och inte ditt! Varför bli aggressiv över vad vi föredrar och rekommenderar för produkter? Den enda av ICA's produkter som får godkänd är deras Sweet Chili som vi föredrar framför andra märken som går att köpa i svenska butiker. Dessutom är produkterna vi köper i lokala asiatbutiken billigare.

aggresiv ??? nu tycker jag du överdriver mer än en smula.

Att man har personliga favoriter betyder inte att en vara är sämre än en annan.
Att thaimaten skulle smaka dåligt och icke autentiskt bara för det står Ica på burken är ju däremot rent bullshit.
Citera
2010-11-03, 14:26
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
aggresiv ??? nu tycker jag du överdriver mer än en smula.

Att man har personliga favoriter betyder inte att en vara är sämre än en annan.
Att thaimaten skulle smaka dåligt och icke autentiskt bara för det står Ica på burken är ju däremot rent bullshit.
Jag överdriver ingenting. Du hävdar ju att endast du har rätt och alla andra fel (med "ord som tuff på internet", bullshit) och visar med sådana ordval att du är aggressiv. Annars kunde du nöjt dig med att skriva att du inte märker någon skillnad. Vi andra har angett varför och vad vi rekommenderar för alternativ om man vill få en bättre smakupplevelse. Det betyder inte nödvändigtvis att andra märken är sämre. Det betyder att vi upplevt det så! Dessutom är de billigare.... Skäl nog!
Citera
2010-11-03, 14:42
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Jag överdriver ingenting. Du hävdar ju att endast du har rätt och alla andra fel (med "ord som tuff på internet", bullshit) och visar med sådana ordval att du är aggressiv. Annars kunde du nöjt dig med att skriva att du inte märker någon skillnad. Vi andra har angett varför och vad vi rekommenderar för alternativ om man vill få en bättre smakupplevelse. Det betyder inte nödvändigtvis att andra märken är sämre. Det betyder att vi upplevt det så! Dessutom är de billigare.... Skäl nog!

Nu sitter ju du och hävdar att jag har fel och du rätt. Med ordval som bullshit tycker jag du framstår som väldigt aggresiv.

Fortfarande så förstår jag att du och din "flickvän" har personliga favoriter, det har jag med.

Citat:
Varför bli aggressiv över vad vi föredrar och rekommenderar för produkter?
Rent potentielt så skulle jag ju kunna bli aggresiv om jag anser att ni rekommenderar en sämre vara till ovetande mäniskor, fast nu var det ju inte så.

Den så kallade "thai curry fejden" har pågått länge på FB´s matforum och kommer inte sluta bara för att du hitta hit.

Min thailändska flickvän tycker förövrigt att Icas asien sortiment är ett fullgott alternativ till orginal produkterna och skillnaden i smak är minimal (förutom i sweet chillin som smakar vedervärdigt).
Citera
2010-11-03, 15:22
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Nu sitter ju du och hävdar att jag har fel och du rätt. Med ordval som bullshit tycker jag du framstår som väldigt aggresiv.

Fortfarande så förstår jag att du och din "flickvän" har personliga favoriter, det har jag med.

Rent potentielt så skulle jag ju kunna bli aggresiv om jag anser att ni rekommenderar en sämre vara till ovetande mäniskor, fast nu var det ju inte så.

Den så kallade "thai curry fejden" har pågått länge på FB´s matforum och kommer inte sluta bara för att du hitta hit.

Min thailändska flickvän tycker förövrigt att Icas asien sortiment är ett fullgott alternativ till orginal produkterna och skillnaden i smak är minimal (förutom i sweet chillin som smakar vedervärdigt).
Jag har inte använt ordet "bullshit" det var ett citat från dig...
Från början handlade det om TS frågor ("Och det funkar ju, men jag är nyfiken på vad jag kan göra för att få en gryta som smakar mer som det man hittar på Thai/Kina-restauranger. De står väl knappast och öser ner kryddmixer från Santa Maria där. Nu är jag ingen jävel på matlagning eller så, men vad finns det för saker jag kan ändra på?"). Och vi gav tips då det han köpt på sin Maxi-butik inte gav samma smak som på restaurang tydligen, även om det var Santa Marias produkter och inte ICA's.

Som svar på frågan använder få restauranger storkedjornas produkter i sin matlagning och därför rekommenderades ett besök i en asiatisk butik. Där enligt många (jag var t om så pass ödmjuk att jag skrev att det må vara inbillning) deras varor ger bättre smak och dessutom billigare och TS kan fråga personalen för tips. Det var allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in