• 1
  • 2
2010-10-29, 00:54
Medlem
Jag vet inte varför, men jag får otroligt mycket mjäll av schampo. Har prövat ett antal olika schampo sorter, även mjällschampo. Det börar också klia väldigt mycket. Är det så att jag är allergisk mot något i schampot?
Citera
2010-10-29, 01:03
Bannlyst
Kanske är känslig mot "parfymerade" produkter, har du testat något fancy schampo från apoteket?
Citera
2010-10-29, 01:04
Medlem
ChuteBoxes avatar
Du kan torka ut din hårbotten med hårschampo, särskilt starka mjällschampon. Och då kan det börja flagna.
Citera
2010-10-29, 01:10
Medlem
Jag har använt schampo från apoteket och det funkar ganska bra, men det är på tok för dyrt.

Jag har testat nästan alla sorter från normal till för torr hårbotten, får mjäll av dom alla.
Citera
2010-10-29, 01:11
Medlem
allt.o.ingets avatar
Får känslan av att du bara kört med clearasil och dylikt. De fungerar inte alls enligt mig. Testa fungoral då känner man effekt redan efter en dusch.
Citera
2010-10-29, 01:18
Medlem
Jag har testat head n shoulders, barnängen, schwarzkopf, you name it. Alla dom märkena man köper på lokala ICA. alltid samma grej.

Om du läste mitt tidigare inlägg så skrev jag att jag har testat schampo från apoteket men det är för dyrt.
Citera
2010-10-29, 01:19
Medlem
PomLs avatar
Använder du någon typ huvudbonad? Hur ofta tvättar du håret? Blekt håret nyligen?
Tunnhårig, tjockhårig? Välmående hår eller förstört hår, utöver det du upplever som mjäll?
Citera
2010-10-29, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PomL
Använder du någon typ huvudbonad? Hur ofta tvättar du håret? Blekt håret nyligen?
Tunnhårig, tjockhårig? Välmående hår eller förstört hår, utöver det du upplever som mjäll?

Duschar varannan dag. har mössa på mig när jag är ute, men annars inte. har väldigt tjockt brunt hår.
Om det är välmående eller inte bet jag inte.
Har inte gjort nått med håret.
Ganska kort hår.

Mjällen kommer nästan direkt efter att jag har duschat. rufsar i håret och det börjar snöa.
Sedan efter ett tag så börjar det klia.
Citera
2010-10-29, 01:26
Medlem
MissFitt73s avatar
Ja då behöver du Fungoral!
Citera
2010-10-29, 01:28
Medlem
Använde fungoral och mjällen kom tillbaka direkt efter att jag slöt använda det.
Letar efter en permanent lösning.
Citera
2010-10-29, 01:40
Medlem
PomLs avatar
Okej, jag hade nämligen exakt lika problem som dig förut. Jag ställde frågan till min frisör som, utan att kolla i hårbotten, trodde att de kunde vara exem. Jag fick ett schampo (ska försöka ta reda på namnet) som faktiskt hjälpte, då jag liksom du hade provat de flesta schampon som träffat min näthinna.

Att ta med i beräkningarna är att jag då också försökte tvätta håret mer sällan, vilket kanske också bidrog till att mitt problem försvann. Jag kanske duschade var/varannan dag men försökte tvätta håret var 4:e.
Vet inte om det är skröna, men om du tvättar håret ofta så blir det fett fortare än om du tvättar mer sällan. Jag försökte i alla fall tvätta håret så sällan jag kunde(dock inte mer än 4 dagar), för låta hårbotten vila så mycket som möjligt från schampot.
Idrottar du ofta eller utför ansträngde arbete kan ju 4:a dagar bli lite väl mycket. Men som sagt, om du inte redan provat, försök att låta hårbotten "vila" så mycket som möjligt. Sen tar väl resultatet någon månad och för mig har det varit permanent i 2 år and still counting
Senast redigerad av PomL 2010-10-29 kl. 01:46.
Citera
2010-10-29, 02:22
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Schampon torkar ju ut - testa att använda hårolja eller vanlig olivolja i hårbotten.
När du tvättar håret var noga med att massera hårbotten. Välj också hårdvårdsprodukter med omsorg, helst utan massa skit, gärna ekologiskt. Det lönar sig i längden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in