• 1
  • 2
2010-10-30, 16:33
Medlem
Alltså jag är inte i stort behov av pengarna, det är bara det att jag har blivit lite mer insatt nu då jag är över 18 och har tillgång till att byta och göra vad jag vill med pengarna.

Problemet är det att ja den ökar, men inte extremt mycket. Den går upp och ner, men stadigt så ökar den lite i taget. Det kanske finns bättre ställen där jag borde investera dessa pengar?

Så de ni säger till mig är att jag ska avvakta lite till, och sedan ta ut pengarna och lägga dem på sparkonto alt. någon annan aktie?
Citera
2010-10-31, 08:45
Medlem
Den rör sig ju som stockholmsbörsen gör i stort minus avgiften (som väl kanske var 1.4%, inte 1.5%?)

Saker och ting rör sig ju upp och ner men man räknar med uppgång över tiden.

Ett sparkonto över tiden har ju hitintills varit en mycket sämre placering än börsen på sikt. Även inkl. fondavgifterna.

Visst kan du köpa en aktie istället, du betalar bara en avgift vid köp- eller sälj då. Problemet med att köpa bara en aktie är att den kan svänga ännu mer och du står och faller med utvecklingen i just det bolaget.

Med Avanza Zero exempelvis följer du väl 30 olika företags utveckling, skulle ett gå under så är du ju inte körd för det.
Citera
2010-10-31, 11:30
Medlem
Beroende på vilket år du vill betala de 1500kr i skatt så kan du antingen sälja av det nu eller vänta till efter nyår. Som en annan investering har aliquis redan tipsat om Avanza zero.
Allemansfonden har vad jag vet inte slagit index under ett enda år.

Ang skatten så kan man inte se det som att man förlorar 1500kr eftersom man inte kommer undan den ändå. Det enda du förlorar är avkastningen på de 1500kr vilket blir kanske 100kr/år

20 000kr i Avanza zero bör kunna ge minst 2% bättre avkastning/år=400kr
Det lönar sig alltså att sälja av direkt!
Senast redigerad av BallaRune 2010-10-31 kl. 11:35.
Citera
2010-11-23, 22:35
Medlem
MammaBeccas avatar
Vill inte låta dum nu, men har aldrig sparat själv förut. Ska nu starta sparkonto åt mig + min son och kikat intresserat på Akelius hemsida... Vad är inlåningsgaranti?
Citera
2010-11-23, 23:49
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MammaBecca
Vill inte låta dum nu, men har aldrig sparat själv förut. Ska nu starta sparkonto åt mig + min son och kikat intresserat på Akelius hemsida... Vad är inlåningsgaranti?

jag vet inte vad inlåningsgaranti är, men om du menar insätttningsgaranti så är det när staten går in och ersätter de pengar man satt in som understiger 500 tusen kr per bank när banken gått i konkurs,

akelius har ingen sådan, det är väl antagligen därför de begränsat instättnignen till 50 tusen kr

bäst ränta som man kan ta ut pengarna när som helst har väl just nu hoist spar 2,6%

Här kan man gå in och se vilka som har bäst ränta just nu och om de har insättningsgaranti eller ej

http://www.finansportalen.se/sparkontoguiden.htm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in