• 1
  • 2
2010-10-28, 22:56
Medlem
Håller på att kolla på sparkonton, gick in på akelius spar och såg att de har olika erbjudanden om man binder sitt sparande på 4 månader, 1 år.

Och då ser jag att de har ett erbjudande att om man binder sitt konto på 3 år så får man en ränta på 17%. (5,3 per år?)Man måste sätta in 40 000 kr. Låter för bra för att vara sant.
Whats the catch?

// Nybörjare på sparkonto
Senast redigerad av xviggo 2010-10-28 kl. 23:01.
Citera
2010-10-28, 22:59
Medlem
bullerbyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xviggo
Håller på att kolla på sparkonton, gick in på akelius spar och såg att de har olika erbjudanden om man binder sitt sparande på 4 månader, 1 år.

Och då ser jag att de har ett erbjudande att om man binder sitt konto på 3 år så får man en ränta på 17%. Man måste sätta in 40 000 kr. Låter för bra för att vara sant.
Whats the catch?

// Nybörjare på sparkonto

Det är inte 17% per år, utan efter 3 år. Dvs, 5,373% år + den fasta räntan på någon procent.
Dessutom har du ingen insättningsgaranti hos Akelius.
Citera
2010-10-28, 23:01
Medlem
Precis, men på mitt nuvarande sparande har jag bara 2, någonting.

Oj då, ingen insättningsgaranti då låter det ju lite :/
Finns det bättre banker med högre ränta, tänker binda lånet på kanske 2 år helst. Måste finnas insättningsgaranti!!
Citera
2010-10-28, 23:04
Medlem
bullerbyns avatar
Citat:
Precis, men på mitt nuvarande sparande har jag bara 2, någonting.

Oj då, ingen insättningsgaranti då låter det ju lite :/
Finns det bättre banker med högre ränta, tänker binda lånet på kanske 2 år helst. Måste finnas insättningsgaranti!!

kolla här: www.compricer.se

Akelius brukar ha högst, men som sagt, utan insättningsgaranti.
Citera
2010-10-29, 06:14
Medlem
Med insättningsgaranti har du 2.6% hos Hoistspar och 3% på Marginalen Stora sparkontot om du har över 250.000.
Citera
2010-10-29, 16:36
Medlem
Jag har aktieplacering på Swedbank. I Allemansfond 1. Ca 25 000 kr.
Rekommenderar ni att ta ut dem pengarna å lägga dem på ett sparkonto?
Citera
2010-10-29, 16:58
Medlem
Citat:
Nej men att sälja den, flytta pengarna till Avanza och köpa Avanza Zero för dem istället. Typ samma produkt men utan avgifter. 4% bättre utveckling senaste året. (17 mot 21.)
Citera
2010-10-29, 16:59
Medlem
Citat:

Tror du på en nedgång så ska du göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Nej men att sälja den, flytta pengarna till Avanza och köpa Avanza Zero för dem istället. Typ samma produkt men utan avgifter. 4% bättre utveckling senaste året. (17 mot 21.)

Går inte att bara flytta över. Har också en av deras allemansfonder, men tyvärr har man ju en inlåsningseffekt pga skatteskäl. En obeskattad vinst vill man förmodligen ha kvar så att man har någonting att kvittera ett ev förlustavdrag mot.
Senast redigerad av BallaRune 2010-10-29 kl. 17:04.
Citera
2010-10-29, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Går inte att bara flytta över. Har också en av deras allemansfonder, men tyvärr har man ju en inlåsningseffekt pga skatteskäl. En obeskattad vinst vill man förmodligen ha kvar så att man har någonting att kvittera ett ev förlustavdrag mot.
Fast du säger att han skall sälja den om han tror på nedgång? Hur går det ihop? Eller menar du om det blir tillräckligt stor nedgång?

Jag antog att 25000 kanske var inköpspris? Eller är den värd 25000? Vad har han köpt för? Ingen av oss vet ju vad han har för vinst. Hur det är att planera det där med skatt vet jag inte.

Själv hade jag ju uppenbarligen hellre kört kapitalförsäkring och få välja, byta och ändra som jag vill utan problem. Trist bara att den drar skatt även i ett +/- 0 scenario (fast finns ju fullösningar på det med om man nu vill utnyttja systemet.)

Vad var avgiften?
1.4%, hade han haft mindre än 4.67% vinst hade det ju lönat sig att byta redan på ett års sikt iaf (Eller ja, för att vara rätt får man väl räkna med att han får skatta bort 30% av dessa 1.4% i bättre vinst för det året med.. Skatta bort det och få ha kvar 1.4*0.7 mer av avkastningen, för att det skall kompensera för 30% skatt på vinsten han har nu behöver han väl isf ha mindre än (1.4*0.7)/0.3=3.27% vinst.)

Man kan ju även klura på hur länge man bör sitta kvar. Nu är det ju en likvärdig fond med lite avgift men säg dyra ränte- eller blandfonder. Hur värt är det att sitta kvar med en skitprodukt över tiden för att man är för snål för att ta skatten och gå vidare?

Säg Nordea Futura mot Avanza Zero + sparkonto, eventuellt växlande emellan dem över tiden om man nu tror att man är bra på det.
Citera
2010-10-29, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Fast du säger att han skall sälja den om han tror på nedgång? Hur går det ihop? Eller menar du om det blir tillräckligt stor nedgång?

Jag antog att 25000 kanske var inköpspris? Eller är den värd 25000? Vad har han köpt för? Ingen av oss vet ju vad han har för vinst. Hur det är att planera det där med skatt vet jag inte.

Själv hade jag ju uppenbarligen hellre kört kapitalförsäkring och få välja, byta och ändra som jag vill utan problem. Trist bara att den drar skatt även i ett +/- 0 scenario (fast finns ju fullösningar på det med om man nu vill utnyttja systemet.)

Vad var avgiften?
1.4%, hade han haft mindre än 4.67% vinst hade det ju lönat sig att byta redan på ett års sikt iaf (Eller ja, för att vara rätt får man väl räkna med att han får skatta bort 30% av dessa 1.4% i bättre vinst för det året med.. Skatta bort det och få ha kvar 1.4*0.7 mer av avkastningen, för att det skall kompensera för 30% skatt på vinsten han har nu behöver han väl isf ha mindre än (1.4*0.7)/0.3=3.27% vinst.)

Man kan ju även klura på hur länge man bör sitta kvar. Nu är det ju en likvärdig fond med lite avgift men säg dyra ränte- eller blandfonder. Hur värt är det att sitta kvar med en skitprodukt över tiden för att man är för snål för att ta skatten och gå vidare?

Säg Nordea Futura mot Avanza Zero + sparkonto, eventuellt växlande emellan dem över tiden om man nu tror att man är bra på det.

Har 18000kr, värdet på den är 23 000. Jippie, på typ 15 år har den stigit med 5 000 kr.
Vad tror ni? Skall jag:
- Avvakta lite till, den håller ju ändå på att gå upp lite fast i långsam takt.
- Sälja den, sätta in på sparkonto.
- Förflytta den till någon annan aktie eller fond.
Citera
2010-10-30, 10:10
Medlem
Citat:
Har 18000kr, värdet på den är 23 000. Jippie, på typ 15 år har den stigit med 5 000 kr.
Vad tror ni? Skall jag:

Ja, då är det väl bara att sälja av då det bara är 1500kr som försvinner i skatt.
Citera
2010-10-30, 12:05
Medlem
Citat:
Vad tror ni? Skall jag:
Nu vågar jag inte ens garantera att jag räknar rätt, vet inte hur det blir med avkastningen på det jag räknar bort osv, men utan avgifter tror jag att den hade gett:
23 000 / (0.985^15) = 28 852.5617

Säljer du nu får du ju skatta bort 30% av 5000 kr:
1500 kr.

Dessa 1500 kr kommer ju inte förränta sig om du byter, men å andra sidan för 1500 kr att förränta sig så att det motsvarar 28 852 - 23 000 = 5852 i avgifter tar det ju ett tag.

Fast det går ju inte att gå 15 år bakåt i tiden, och den andra produkten fanns ju inte då.

23000-1500 i skatt = 21.500 kr.

(Det går visst åt 5 års avgifter för att komma ner i det beloppet utan någon avkastning.)

Jag har kanske redan gjort bort mig och det blir för jobbigt att räkna på hur lång tid det tar med den och den avkastningen innan det lönar sig att byta, man får ju isf väga in att ursprungsläget kräver skatt för hela beloppet ner över 18000 men det nya över 21500 kr.
Typ:
(23000*(1.07*0.985)^år-18000)*0.7+18000=(21500*1.07^år-21500)*0.7+21500
Eller hur det blir med 7% avkastning per år?

Bara pinsamt att göra bort sig
(Tanken är avkastning mot nuvarande 23000 eller 21500 med och utan förvaltningsavgift, dragit bort ursprungsvärdet för att få fram skatten och adderat värdet som ligger i grunden.)

Behöver du pengarna? När?

Skall du ha kvar den 20 år till kommer förvaltningsavgiften kosta mer än de 1500 du förlorar på att betala skatt nu. Isf byt.

Vill du ha pengarna nu? Sälj.
Vill du ha pengarna snart och tror på nedgång? Sälj, sätt på sparkonto.
Vill du ha pengarna snart och tror på uppgång? Ha kvar, ovärt att skatta bort 1500 som kan förränta sig ur ett kort perspektiv.

Edit: lol, fann en "webmath solver" men den börjar göra divisioner med noll när den skall gå igenom hur man löser ekvationen
Senast redigerad av aliquis 2010-10-30 kl. 12:22.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in