Citat:
Ursprungligen postat av
Moltas666
Det beror på att en plasma fungerar inte alls som en LCD/LED. Om vi börjar med 50 Hz kontra 100 Hz på LED så är 50 Hz-bilden inte alls dubbelt så bra som 100 Hz-bilden. Vad TV:n gör vid 100 Hz-visning är bara att TV:ns dator räknar ut "en extra bild till" som TV:n lägger till.
Man ger därmed kunden intrycket av att antalet bilder per sekund som visas är dubbelt så många (100 Hz mot 50 Hz) vilket inte sant. Om det blir bättre eller inte får man avgöra själv.
När det gäller plasma så är den tekniken helt annorlunda. Där finns det ingen 50 Hz/100 Hz/200 Hz-problematik. I en plasma så lyser alla pixlar av sig själv istället för via belysning som hos en LED.
Även plasmatillverkarna gillar att mixtra lite med upplösningen och kallar sina bästa plasmor för (600 Hz) även om bildvisningen egentligen är 60 bilder per sekund. Man säger att plasmapixlarna blinkar 10 gånger för varje bildruta - 60 Hz X 10 = 600 Hz.
Det är självklart inte riktigt sant och är definitivt inte jämförbart med en LED TV:s 50 eller 100 Hz.
En plasma är bättre när det gäller rörliga bilder som film och spel. En LED eller LCD är egentligen bäst på att visa ultraskarpa stillbilder. Så fort som innehållet i bilden börjar röra sig så får man en viss eftersläpning. En riktigt bra LED har en något skarpare bild än en plasma. En plasma ger en lite mjukare bild. När det gäller TV-bilden vid TV-tittande så är en LED lite mer förlåtande vid dåliga antennsignaler. En plasma däremot kräver en bra antennsignal men ger istället en mer behaglig TV-bild än LED.
Du verkar kunna lite om sånt här. Men jag vet fortfarande inte riktigt om det är värt att skaffa en 100 hz om man tänker på att de är dyrare. Försökte jämföra i butik idag och kan säga att jag inte såg någon direkt skillnad på de i vanliga prisklasser gällande 50 vs 100. Däremot ser man skillnad när man börjar gå upp rejält i pris men då antar jag att det inte bara är hz som spelar roll då.
I alla fall så är min nästa fråga, hur detta med inbyggd wi-fi riktigt fungerar? Om jag köper en tv med inbyggd wi-fi, kan jag då streama alla vanliga filmfiler man laddar ner till tvn då från datorn? Och om jag köper en utan inbyggd, kan jag bara sätta dit en chromecast, alternativt usb-sticka med wi-fi och så funkar det precis som om det vore en inbyggd? Använder mig utav mac om det gör någon skillnad gällande chromecast.