2016-06-15, 17:55
Medlem
Kaptenkirks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
TV:n lär du bli nöjd med till det priset, men frågan är om du kommer att vara lika nöjd med logistiken hos CDON. Finns stor tråd om detta pajasföretags existensberättigande.

Har beställt mindre grejer därifrån men aldrig haft problem. Men måste kika på tråden.

4k är inget krav för mig då tekniken inte är långvarig.
Citera
2016-06-15, 20:36
Medlem
Illuzionzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det beror på att en plasma fungerar inte alls som en LCD/LED. Om vi börjar med 50 Hz kontra 100 Hz på LED så är 50 Hz-bilden inte alls dubbelt så bra som 100 Hz-bilden. Vad TV:n gör vid 100 Hz-visning är bara att TV:ns dator räknar ut "en extra bild till" som TV:n lägger till.

Man ger därmed kunden intrycket av att antalet bilder per sekund som visas är dubbelt så många (100 Hz mot 50 Hz) vilket inte sant. Om det blir bättre eller inte får man avgöra själv.

När det gäller plasma så är den tekniken helt annorlunda. Där finns det ingen 50 Hz/100 Hz/200 Hz-problematik. I en plasma så lyser alla pixlar av sig själv istället för via belysning som hos en LED.

Även plasmatillverkarna gillar att mixtra lite med upplösningen och kallar sina bästa plasmor för (600 Hz) även om bildvisningen egentligen är 60 bilder per sekund. Man säger att plasmapixlarna blinkar 10 gånger för varje bildruta - 60 Hz X 10 = 600 Hz.

Det är självklart inte riktigt sant och är definitivt inte jämförbart med en LED TV:s 50 eller 100 Hz.

En plasma är bättre när det gäller rörliga bilder som film och spel. En LED eller LCD är egentligen bäst på att visa ultraskarpa stillbilder. Så fort som innehållet i bilden börjar röra sig så får man en viss eftersläpning. En riktigt bra LED har en något skarpare bild än en plasma. En plasma ger en lite mjukare bild. När det gäller TV-bilden vid TV-tittande så är en LED lite mer förlåtande vid dåliga antennsignaler. En plasma däremot kräver en bra antennsignal men ger istället en mer behaglig TV-bild än LED.

Du verkar kunna lite om sånt här. Men jag vet fortfarande inte riktigt om det är värt att skaffa en 100 hz om man tänker på att de är dyrare. Försökte jämföra i butik idag och kan säga att jag inte såg någon direkt skillnad på de i vanliga prisklasser gällande 50 vs 100. Däremot ser man skillnad när man börjar gå upp rejält i pris men då antar jag att det inte bara är hz som spelar roll då.

I alla fall så är min nästa fråga, hur detta med inbyggd wi-fi riktigt fungerar? Om jag köper en tv med inbyggd wi-fi, kan jag då streama alla vanliga filmfiler man laddar ner till tvn då från datorn? Och om jag köper en utan inbyggd, kan jag bara sätta dit en chromecast, alternativt usb-sticka med wi-fi och så funkar det precis som om det vore en inbyggd? Använder mig utav mac om det gör någon skillnad gällande chromecast.
Citera
2016-06-18, 17:06
Medlem
Kaptenkirks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenkirk
Funderar på att skaffa denna tv vad tror ni?

http://cdon.se/hemelektronik/55-led-tv-lg-55lf630v-smart-p34964783

Undrar sen om någon äger denna tv?
Vill veta om det är en 50 eller 100hz tv då alla säger olika.
På lgs hemsida uppger dom inte ens vad den har för hz.
Citera
2016-06-19, 21:59
Medlem
Illuzionzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuzionz
I alla fall så är min nästa fråga, hur detta med inbyggd wi-fi riktigt fungerar? Om jag köper en tv med inbyggd wi-fi, kan jag då streama alla vanliga filmfiler man laddar ner, till tvn då från datorn? Och om jag köper en utan inbyggd, kan jag bara sätta dit en chromecast, alternativt usb-sticka med wi-fi och så funkar det precis som om det vore en inbyggd? Använder mig utav mac om det gör någon skillnad gällande chromecast.

Ingen som kan svara på det?
Citera
2016-06-21, 11:29
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Du verkar kunna lite om sånt här. Men jag vet fortfarande inte riktigt om det är värt att skaffa en 100 hz om man tänker på att de är dyrare. Försökte jämföra i butik idag och kan säga att jag inte såg någon direkt skillnad på de i vanliga prisklasser gällande 50 vs 100. Däremot ser man skillnad när man börjar gå upp rejält i pris men då antar jag att det inte bara är hz som spelar roll då.

I alla fall så är min nästa fråga, hur detta med inbyggd wi-fi riktigt fungerar? Om jag köper en tv med inbyggd wi-fi, kan jag då streama alla vanliga filmfiler man laddar ner till tvn då från datorn? Och om jag köper en utan inbyggd, kan jag bara sätta dit en chromecast, alternativt usb-sticka med wi-fi och så funkar det precis som om det vore en inbyggd? Använder mig utav mac om det gör någon skillnad gällande chromecast.

Köper man en ny TV idag så har nog dom flesta 100 Hz som standard.

När det gäller wi-fi så har jag gjort egna lösningar, titta i tråden > (FB) Officiella tråden dator till TV - TV till dator / hemutrustning
Citera
2016-06-22, 17:15
Medlem
Illuzionzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Köper man en ny TV idag så har nog dom flesta 100 Hz som standard.

När det gäller wi-fi så har jag gjort egna lösningar, titta i tråden > (FB) Officiella tråden dator till TV - TV till dator / hemutrustning

Nä det är många som har 100 men riktigt många som har 50 och de är ju billigare såklart.

Okej det var ju några sidor där, kan du kanske berätta istället?
Citera
2016-06-22, 17:22
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Nä det är många som har 100 men riktigt många som har 50 och de är ju billigare såklart.

Okej det var ju några sidor där, kan du kanske berätta istället?

Har du råd med 100 Hz så är valet lätt enligt min uppfattning.

Du missuppfattade mig i den andra frågan. Jag har fixat en egen lösning som jag inte har skrivit om i någon tråd. Mitt råd är därför att du besöker den tråden...

(FB) Officiella tråden dator till TV - TV till dator / hemutrustning

...och repeterar din fråga så kommer du förhoppningsvis få svar.
Citera
2016-06-25, 17:10
Medlem
Söker en TV i prisklassen 6000-9000 som ska vara större än 50 tum. Kommer mestadels använda TV'n till playstation och att titta på fotboll. Tacksam för tips!
Citera
2016-06-26, 01:39
Medlem
kennedy8s avatar
Okej, har hittat två stycken TV-apparater som jag funderar stenhårt på.

Den ena är:

Sony 49" UHD LED Smart TV KD49X8005C

https://www.komplett.se/product/857495/tv-ljud-bild/tv/tv/sony-49-uhd-led-smart-tv-kd49x8005c

Och den andra:

TCL 55" 4K UHD Smart TV U55S6906

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/U55S6906/tcl-55-4k-uhd-smart-tv-u55s6906

Frågan här är ju, vilken är bättre? Känner ju litegrann att det hade varit kul med en 55" men samtidigt så har jag kollat på Sony TV:s förut och sett att det är riktigt bra bild på dom. Knappt hört talas om TCL men när jag läser lite recensioner så låter det som en bra TV. Kommer mest användas till att spela spel på, men även film och liknande. Vilken hade ni valt?
Citera
2016-06-26, 03:53
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kennedy8
Knappt hört talas om TCL men när jag läser lite recensioner så låter det som en bra TV. Kommer mest användas till att spela spel på, men även film och liknande. Vilken hade ni valt?

Verkar som att TCL är det "gamla" märket Thomson i ny kostym...?
Citera
2016-06-26, 04:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Verkar som att TCL är det "gamla" märket Thomson i ny kostym...?
Thomson är franskt, så vitt jag vet. TCL är kinesisk OEM-tillverkare som säger sig tillverka många andra märken. Världens tredje största TV-tillverkare, om man får tro TCL.
http://www.tclusa.com/aboutus/

Tror att det är okej TV-apparater, dock inte high-end. Läste någonstans att TCL tillverkar Samsung-paneler, men det var för länge sedan.
Citera
2016-06-26, 06:07
Medlem
kennedy8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Thomson är franskt, så vitt jag vet. TCL är kinesisk OEM-tillverkare som säger sig tillverka många andra märken. Världens tredje största TV-tillverkare, om man får tro TCL.
http://www.tclusa.com/aboutus/

Tror att det är okej TV-apparater, dock inte high-end. Läste någonstans att TCL tillverkar Samsung-paneler, men det var för länge sedan.

Hmm, kanske man ska satsa på Sony istället då som man ändå hört mycket gott om? Svårt att skaffa sig en bild om hur bra TCL är då man aldrig hört något om märket i fråga. Dock så var ju 5000kr för en 4K 55" ett rätt så nice pris. Men man får väl vad man betalar för i guess
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in