2014-01-12, 23:50
Medlem
Hej!
Jag letar efter en platt-tv ca 40 - 50 tum för 3000 - 4000 kr. Är väl främst intresserad av en lcd då jag är mest intresserad av att använda den som monitor till datorprogram, då jag hört att plasma ska ha problem på grund av te x frystbild. Hade föredragit en plasma till film i egentligen då jag även kommer använda den till mycket filmtittande. Några synpunkter?

Inhandlar den helst på Siba, Media Markt, Netonet lagershop eller el-giganten. Kan även köpas on-line iaf ni kan tipsa om nått värt besväret? Annars några märken som är bättre än andra inom den prisklassen? Hur som helst, riktigt tacksam för svar och tips.
Citera
2014-01-13, 19:31
Medlem
massuppfittads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredde10
Hej! Jag har köpt mig en Samsung UE55F8005ST och när jag kollar på sport så är ja lite missnöjd med bilden. Hoppas och antar att det finns några inställningar man kan göra så att det blir bra.

Ett exempel på det jag menar är när jag tittar på en fotbollsmatch och det det är någon som slår en långboll så blir bollen lite blurrig typ, man ser lixom nästan som två bollar. Samma sak om ja ser på hockey, så blir pucken blurrig när det är snabba passar.

Någon som kan hjälpa mig?
På TV-apparater som saknar 100Hz används ofta bildförbättringsfunktioner för att kompensera det genom att stoppa in fler bildrutor och, teoretiskt sett, göra så att panoreringar och snabba rörelser flyter på bättre men i verkligheten blir det oftast som du beskriver.

Gå in i inställningarna och stäng av alla alternativ för bildförbättring (jag tror att det kallas motion plus på Samsung-apparater) så blir det förhoppningsvis bättre.
Citera
2014-01-14, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittad
På TV-apparater som saknar 100Hz används ofta bildförbättringsfunktioner för att kompensera det genom att stoppa in fler bildrutor och, teoretiskt sett, göra så att panoreringar och snabba rörelser flyter på bättre men i verkligheten blir det oftast som du beskriver.

Gå in i inställningarna och stäng av alla alternativ för bildförbättring (jag tror att det kallas motion plus på Samsung-apparater) så blir det förhoppningsvis bättre.

Tack! Det hjälpte, fungerar väldigt bra nu!
Citera
2014-01-14, 17:14
Medlem
Allt man behöver är en slimmad 42-46 tummare med hyfsad bild för 4-5 tusen. Men det är tydligen för mycket begärt. Det man möts av är fan ren skit. Dom håller ju uppenbarligen igen på kvallen för att folk ska köpa dyrare apparater.

Och denna jävla 3d-hysterin.. Totalt poänglöst och ingenting nån kommer använda mer än 15 min sen slänger man dom jävla glasögonen åt helvete då det inte ger en bättre upplevelse.
Citera
2014-01-16, 15:31
Medlem
Bente Bents avatar
Skulle behöva lite råd angående inköp av TV apparat, har inte så värst mycket pengar att röra mig med och har för tillfället fastnat för LG 42LN5400, dock undrar jag hur den skulle prestera tillsammans med ett PS4? Har hört att bildförbättringsfunktioner kan ställa till det rätt rejält när det kommer till just spelkonsoler och liknande, någon som har erfarenhet av detta och kan uttala sig?

Är alltså lite orolig över att den är 50hz med bildförbättringsprogram som därigenom gör att TVn uppnår 100hz.

Tack på förhand
Citera
2014-01-16, 20:58
Medlem
LG 50PN450D(plasma- tv)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1664233

Nån som har den här och använder den mycket till datorn, som att surfa och skriva? Ska man vara orolig för innbränning nuförtiden när det gäller plasma? Tacksam för svar.
Citera
2014-01-17, 13:20
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Gott folk! Jag behöver hjälp!

Funderar på att köpa denna tv http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/tv-50-tum-och-storre/lg-50ph660v/189077.3115/ (lg-50ph660v).

Den Har ju allt till ett bra pris. vad jag förstått är 3d och SMART funktionen t om bra på denna tv.
Men jag hittar så olika åsikter om denna tvn över allt på nätet!
Vissa skriver köp ej utan vidare motivation men många utländska köparecensioner ger den ett mycket högt betyg. bra smart funktion, bild och 3d för priset.

Är det någon av Er som ägt en sådan här TV alternativt kan ge lite för och nackdelar med den?

Idag har jag en gammal Samsung PS42B430 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=416236 . Skulle LGn vara ett gott uppköp?

Tack för åsikter!

Svara på min egen fråga.

Köpte Tvn och är skitnöjd. För priset är den ett riktigt kap. SMART funktionerna fungerar smidigt och snabbt, bilden är underbar att se på efter lite trixande med inställningarna och 3dn är fin som snus. Nästan ingen ghosting etc.

För priset är det helt enkelt en kanon TV!
Citera
2014-01-17, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erkan22
Jag letar efter en ny tv mellan 40-46 tum. Min budget är upp till 8000:- ungefär. Jag har fastnat lite för Samsung UE46F7005 men jag undrar hur den är att spela ps3/ps4 på? Hur fungerar den att se på sport med? Är uppdateringsfrekvensen tillräckligt bra?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1723147

LG 667v
Citera
2014-01-20, 09:49
Medlem
Uppleva vs Andersson

Varit TV lös nu i ett par år men tänkte till slut skaffa en, väljer mellan IKEAs Uppleva och Netonnet Andersson. Vet att båda två är jävligt mycket budget tv men vilken tror ni är bäst?
Ska användas till Netflix, filmer samt koppla datorn till den och lira lite spel.

Andersson: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/tv-40-43-tum/andersson-l4223fdcpvr/191430.6155/

Uppleva (inte bestämt om jag ska ha 40 eller 46", dock har jag 15% rabatt på detta priset):
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/living_room/23138/
Citera
2014-01-20, 15:58
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helgur
Uppleva vs Andersson

Varit TV lös nu i ett par år men tänkte till slut skaffa en, väljer mellan IKEAs Uppleva och Netonnet Andersson. Vet att båda två är jävligt mycket budget tv men vilken tror ni är bäst?
Ska användas till Netflix, filmer samt koppla datorn till den och lira lite spel.

Andersson: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/tv-40-43-tum/andersson-l4223fdcpvr/191430.6155/

Uppleva (inte bestämt om jag ska ha 40 eller 46", dock har jag 15% rabatt på detta priset):
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/living_room/23138/

Jag planerar själv ett snart inköp av en budget-tv och har kollat lite på Uppleva p.g.a. priset och jag är inte imponerad. Med reservation för att jag förstås inte suttit i lugn och ro i hemmamiljö med normal rumsbelysning etc. så imponerade inte bilden när jag satt och fipplade med inställningarna. Ljudet i dom inbyggda högtalarna var riktigt dåligt (även för att vara just tv'ns inbyggda högtalare) och fjärren och handhavandet (menyer etc.) var riktigt uselt. Vidare kan nämnas att tv'n kommer utan vare sig fot, stativ eller väggfäste så om man inte vill ha den på väggen måste man mickla med någon egen lösning till fot. Hur som blir det en extrakostnad. Det kanske är av ringa betydelse för dig men personligen tycker jag dessutom att tv'n eller rättare sagt den rätt breda ramen ser jävligt plastig ut.

På pluskontot skulle väl hamna att IKEA brukar vara bra att ha och göra med samt att tv'n har 5 års garanti.

Andersson kan i.o.f.s. vara ett jävla lotteri också men jag har erfarenhet av 3 st. tv-apparater av budgetmodell från Andersson och tycker att dom generellt verkar göra bra bruksgrejer. Tror dock att det varierar rätt hårt från modell till modell. Men i detta fall hade jag garanterat valt Andersson

Sen kommer det ju garanterat vara folk som med bestämdhet hävdar att tv'n måste ha trettiosjuhundra gigaterramegahertz och ha en optisk smeksensor i låga register etc. men .....

/#LOUDmouth#
Citera
2014-01-20, 17:28
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
På pluskontot skulle väl hamna att IKEA brukar vara bra att ha och göra med samt att tv'n har 5 års garanti.

Vad omfattar garantin? Clouding och pixelfel? Om inte är det ganska ointressant.

5 års garanti låter sjangdobelt men faktum är att avskrivningstiden på TV-apparater idag är väldigt kort. Den tekniska utvecklingen går rasande fort och en TV inköpt 2011 är redan gammal.

Min erfarenhet (vi har nog i familjen haft/har sammanlagt 15 apparater) är att TV-apparater rätt sällan går sönder. Dock bör man fundera lite innan man köper lågprismärken. Det har visat sig att dessa ofta är försedda med sämre elektronik (det är därför dom är billiga) och det betyder sannolikt att dom rasar snabbare.

Sen är det självklart så att i vissa lägen räcker det med lite billigare apparater. Jag köpte till vårt sovrum en 40" Samsung som dom nästan kastade efter mig. Inga speciella finesser, enkel och avskalad...jag tror jag gav 3000 pix.

Man behöver dock inte köpa senaste megaskärmen från Samsung för 30 lakan men man bör undvika lågprisskräpet.
Citera
2014-01-20, 21:41
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Vad omfattar garantin? Clouding och pixelfel? Om inte är det ganska ointressant.

5 års garanti låter sjangdobelt men faktum är att avskrivningstiden på TV-apparater idag är väldigt kort. Den tekniska utvecklingen går rasande fort och en TV inköpt 2011 är redan gammal.

Jag har inte den blekaste aning om vad garantin omfattar men det var i princip det enda positiva jag skrev så andemeningen måste gått dig förbi. Dessutom vidhåller jag att en tillverkare eller rättare sagt säljare som IKEA per automatik kan anses vara en säkrare säljare än andra och det alldeles oavsett garantins villkor.

Citat:
Min erfarenhet (vi har nog i familjen haft/har sammanlagt 15 apparater) är att TV-apparater rätt sällan går sönder. Dock bör man fundera lite innan man köper lågprismärken. Det har visat sig att dessa ofta är försedda med sämre elektronik (det är därför dom är billiga) och det betyder sannolikt att dom rasar snabbare.

Jag har förvisso inte kommit upp ens i närheten av det antalet tv-apparater men däremot baserat på all hemelektronik jag haft sen 80-talet så spelar märket eller prislappen mindre roll för kvaliteten/livslängden. Visst, märke/prislapp ger kanske fler funktioner och något bättre bild/ljud etc. men livslängden har inte varit någon större skillnad på. Nästan tvärtom faktiskt att dyra high-end prylar har krånglat mer än budget/no name-prylar som har fungerat som förväntat utan att glänsa. Och just Samsung (tillsammans med Philips) i alla prisklasser har jag absolut sämst erfarenhet av.

Citat:
Sen är det självklart så att i vissa lägen räcker det med lite billigare apparater. Jag köpte till vårt sovrum en 40" Samsung som dom nästan kastade efter mig. Inga speciella finesser, enkel och avskalad...jag tror jag gav 3000 pix.

Man behöver dock inte köpa senaste megaskärmen från Samsung för 30 lakan men man bör undvika lågprisskräpet.

Med risk för att det nu istället är min läsförståelse som brister, menar du att Andersson är lågprisskräp?

/#LOUDmouth#
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in