2012-12-13, 07:20
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbullcola
Nu har jag tänkt om angående inköp av ett par lurar till och tänker satsa på en ny hörlursförstärkare istället.
Har för närvarande en billig FIIO E10.

Tips på en riktigt bra för max 4500:- som passar till mina ULTRASONE PRO 900

Ska vara en USB/DAC då jag alltid kör från min dator.

Tacksam för bra tips från er

Fantastisk DAC med en kompetent hörlursförstärkare.
Yulong D100 MKII

Om du vill ha en något mindre enhet med en fantastisk hörlursförstärkare som klarar av alla framtida uppgraderingar hörlursmässigt.
ALO The PanAm
http://www.aloaudio.com/the-pan-am

Vanligtvis över din budget. Även denna är väldigt smidig.
CEntrance DACmini CX

Alla dessa är ett stort steg upp ljudmässigt från en E10. Pro 900 är dock inte rätt hörlur för dessa att kunna visa upp sin fulla potential men det är inte nödvändigtvis något negativt
Senast redigerad av Runkpapper 2012-12-13 kl. 07:35.
Citera
2012-12-13, 07:21
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ok, då är dom inget för mig.

Lite OT nu, men skulle vara kul att se en bild på din hörlurssamling där hemma, hur många har du egentligen?

Mvh

Vet inte hur många jag har men det börjar närma sig smärtgränsen
Det ser nästan ut så här men utan överdriften:
http://postimage.org/image/at14ixsjt/
Citera
2012-12-13, 07:21
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuprinol
Tänkte enbart använda de hemma där de ska drivas av min dator. Har också hört mycket gott om M50orna. Lyssnade på ett par sennheiser hd598 här om dagen, men jag tyckte de va lite platta. Basen var istortsett obefintlig. Då provade jag dem snabbt på mediamarkt med min mobil om det nu gör någon skillnad.

Edit: Kan tilläggas att jag normalt inte lyssnar på bastung musik utan det blir en hel del akustiskt, singer-songwriter. Lyssnar dock på det mesta så ibland blir det annat med mer bas.

Jo det gör stor skillnad. Det bästa är egentligen att köpa en DAC/Amp att driva lurarna med. Kanske en framtida investering.

Tror du blir mer nöjd med M50 basmässigt. Även SRH840 har mer basimpakt.

M50 är punchig i basen och har ett aggressivt sound med en något varm tonalitet. En sk rolig signatur.
SRH840 är mer laidback, har bättre klarhet och och är tillräckligt aggressiv i övre mellanregistret för att inte bli tråkig.
DT770 Pro har stor punchig bas(med rätt förstärkning), urgröpt mellanregister och en något aggressiv diskant med en något kall studiotonalitet.

För din musiksmak så är inte DT 770 Pro den jag hade valt. Jag rekommenderar om du har möjlighet att provlyssna både SRH840 och M50 i en butik med din egen musik och inte genom en mobil.

Om du vill ha en hörlur som du både kan använda med mobilen och datorn så rekommenderar jag att du kollar på Philips SHL5905 eller Logitech UE 6000. Logitech UE 6000 är den enligt mig bästa hörluren ljudmässigt. Den har en aningens upphöjd bas(inte mycket) och är en fantastisk allrounder. En av dom bästa slutna hörlurar jag lyssnat på faktiskt men också dyrare än dom andra (2000:-).
Citera
2012-12-13, 07:22
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iGenocide
Jag äger själv ett par Beyerdynamic DT770 pro.

Skall du, som mig, endast använda dem framför datorn så tycker jag att det är ett givet köp. De sitter så otroligt skönt oavsett hur många timmar du har dem på dig (har haft dem på mig i 3 timmar konstant nu och känner bokstavligen inte av dem).

Ljudmässigt är de kort sagt extremt prisvärda. Jag är ingen audiofil men uppskattar bra ljud och vet när jag hör det. Dessutom kommer du få bekräftelse från 99% av audiofiler att de har bra ljud. Självklart passar de inte alla, finns egentligen inget par hörlurar som gör det, men de är som sagt prisvärda.

Edit: Till runkpapper, rekommenderar du M50's som ett portabelt alternativ till mina DT770's? Provat att använda de 'out and about' men de är helt enkelt för klumpiga och svårdrivna. Är M50's ett bra par att använda portabelt?

Kan förövrigt nämna att min ljudkälla är min galaxy note eller sansa clip+ ihop med FiiO E5.

Jag rekommenderar Logitech UE 6000 istället för M50 om du planerar att använda dom portabelt och vill ha en over-ear.
Dom är också bättre än M50 ljudmässigt enligt mig.
Om du vill ha något med riktigt mycket bas och fortfarande ha en riktigt bra ljudkvalitet kolla på V-Moda M-100. Dock dubbel så dyr som M50.
Du kan också kika på den här utmärkta tråden.
Senast redigerad av Runkpapper 2012-12-13 kl. 08:02.
Citera
2012-12-13, 10:16
Medlem
redbullcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkpapper
Fantastisk DAC med en kompetent hörlursförstärkare.
Yulong D100 MKII

Om du vill ha en något mindre enhet med en fantastisk hörlursförstärkare som klarar av alla framtida uppgraderingar hörlursmässigt.
ALO The PanAm
http://www.aloaudio.com/the-pan-am

Vanligtvis över din budget. Även denna är väldigt smidig.
CEntrance DACmini CX

Alla dessa är ett stort steg upp ljudmässigt från en E10. Pro 900 är dock inte rätt hörlur för dessa att kunna visa upp sin fulla potential men det är inte nödvändigtvis något negativt

Den sistnämnda går loss på ca 5300:- men då tillkommer väl moms antar jag när det är från USA.

Vilken hade du valt?

Rörförstärkaren verkade trevlig när jag läste om den btw.

Tackar för tips
Citera
2012-12-13, 13:23
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Den sistnämnda går loss på ca 5300:- men då tillkommer väl moms antar jag när det är från USA.

Vilken hade du valt?

Rörförstärkaren verkade trevlig när jag läste om den btw.

Tackar för tips

Nej, Dacminin går loss på ca 3800:- med frakt + diverse paypal avgifter.
När jag köper från en privat säljare utanfär EU så brukar jag alltid be om att dom skriver ner värdet till 50 USD så att man inte åker på moms och tull (över 25%).
Om du är intresserad kan jag beställa den åt dig via mitt head-fi konto för att efter en veckas utvärdering hos mig skickas till dig på min bekostnad.

Pan Am går loss på 4500:- med frakt, utan tull.
Ibland går det att ändra till billigare fraktalternativ och få dom att minska fraktvärdet, men det är alltid osäkert.
Ibland måste man spela ett fult spel med företagen och sätta lite press om man vill undvika statens överhängande skräckklo

D100 ll går loss på 3200:- med frakt + paypalavgifter och eventuell moms.
http://www.ebay.com/itm/Yulong-D100-ASRC-DAC-MKII-/261018333922?pt=US_Home_Audio_Amplifiers_Preamps&h ash=item3cc5e7b2e2

Personligen hade jag satsat på Dacminin eller Pan Am. Med en rörförstärkare har man också möjlighet att ändra soundet något beroende på vilka rör man väljer och därmed anpassa soundet efter olika hörlurar.
Citera
2012-12-13, 13:51
Medlem
Cuprinols avatar
Citat:
Jo det gör stor skillnad. Det bästa är egentligen att köpa en DAC/Amp att driva lurarna med. Kanske en framtida investering.

Tror du blir mer nöjd med M50 basmässigt. Även SRH840 har mer basimpakt.

M50 är punchig i basen och har ett aggressivt sound med en något varm tonalitet. En sk rolig signatur.
SRH840 är mer laidback, har bättre klarhet och och är tillräckligt aggressiv i övre mellanregistret för att inte bli tråkig.
DT770 Pro har stor punchig bas(med rätt förstärkning), urgröpt mellanregister och en något aggressiv diskant med en något kall studiotonalitet.

För din musiksmak så är inte DT 770 Pro den jag hade valt. Jag rekommenderar om du har möjlighet att provlyssna både SRH840 och M50 i en butik med din egen musik och inte genom en mobil.

Om du vill ha en hörlur som du både kan använda med mobilen och datorn så rekommenderar jag att du kollar på Philips SHL5905 eller Logitech UE 6000. Logitech UE 6000 är den enligt mig bästa hörluren ljudmässigt. Den har en aningens upphöjd bas(inte mycket) och är en fantastisk allrounder. En av dom bästa slutna hörlurar jag lyssnat på faktiskt men också dyrare än dom andra (2000:-).
M50 ser ju så plastiga ut dock....Tvivlar inte en sekund på att ljudet är bra men rent estetiskt tilltalar de mig inte alls (På bild vill säga, har aldrig klämt på ett par på riktigt). Ska absolut kolla in UE 6000 och Shure-lurarna! Tack för tipsen.
Citera
2012-12-13, 15:45
Medlem
Citat:
Jag rekommenderar Logitech UE 6000 istället för M50 om du planerar att använda dom portabelt och vill ha en over-ear.
Dom är också bättre än M50 ljudmässigt enligt mig.
Om du vill ha något med riktigt mycket bas och fortfarande ha en riktigt bra ljudkvalitet kolla på V-Moda M-100. Dock dubbel så dyr som M50.
Du kan också kika på den här utmärkta tråden.

Hmm, låter intressant.

Dock finns UE6000 inte i någon svensk butik :/ Föredrar fysiska butiker då det gör allt lättare om något går fel. UE6000 har också aktiv brusreducering vilket jag gissar betyder att den läcker rätt så mycket ljud (gillar inte att störa andra i kommunaltrafiken) och att den kräver batteri (läste i någon recension att ljudet utan batteri inte är alls lika bra som med batteri).

Har du något annat tips?

Och inte för att låta som en 12-åring, men design är en viktig punkt för min del och där skiner de vita M50's.
Citera
2012-12-13, 15:46
Medlem
Citat:
M50 ser ju så plastiga ut dock....Tvivlar inte en sekund på att ljudet är bra men rent estetiskt tilltalar de mig inte alls (På bild vill säga, har aldrig klämt på ett par på riktigt). Ska absolut kolla in UE 6000 och Shure-lurarna! Tack för tipsen.

De är rätt så plastiga, och om plasten generellt stör dig så bör du nog inte köpa de. Men om du är orolig över att de ska gå sönder så har du helt fel! Har känt på M50's många gånger och jag tror jag kan prata för de flesta när jag säger att de är byggda för att tåla! Dock inte lika mycket som DT770's, de är monster!
Citera
2012-12-13, 16:46
Medlem
Runkpapper, vad säger du om AIAIAI's TMA-1? De är väldigt prisade som bra, portabla hörlurar på head-fi.

Just nu har jag svårt att välja mellan M50's eller TMA-1. TMA-1 är mer portabla men M50's verkar vara mer bekväma då de sitter runt örat och inte på.

Vilka av dessa två är lättast att driva?
Senast redigerad av iGenocide 2012-12-13 kl. 17:02.
Citera
2012-12-13, 17:34
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iGenocide
Hmm, låter intressant.

Dock finns UE6000 inte i någon svensk butik :/ Föredrar fysiska butiker då det gör allt lättare om något går fel. UE6000 har också aktiv brusreducering vilket jag gissar betyder att den läcker rätt så mycket ljud (gillar inte att störa andra i kommunaltrafiken) och att den kräver batteri (läste i någon recension att ljudet utan batteri inte är alls lika bra som med batteri).

Har du något annat tips?

Och inte för att låta som en 12-åring, men design är en viktig punkt för min del och där skiner de vita M50's.

http://store.apple.com/se/product/H9882ZM/A/logitech-ue-6000-over-ear-headphones
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1421630
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1485311
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1388150
http://www.macoteket.se/Categories/AudioVideo/Horlurar/V-Moda_Crossfade_M-80_Remote/prd24719563.aspx?utm_source=prisjakt&utm_medium=cp c&utm_campaign=prisjakt
Personligen föredrar jag TMA-1 Studio framför vanliga TMA-1. Bättre komfort (dom trycker inte över skallen) och dom är inte lika nedtonade i diskanten även om dom fortfarande är nedtonade. Man får ett ett väldigt färgat och bastungt, roligt sound. Dom svarar även bra på EQ om man vill ha mindre bas och mer diskant.
Läs länken i mitt förra svar.

Du har fått något om bakfoten om du tror att brusreducering betyder att en hörlur läcker mycket. Det har inget med saken att göra.
Citera
2012-12-13, 17:37
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:

Dom vita M50 är snyggare än dom svarta och ska enligt vissa ha ett aningens mer balanserat ljud jämfört med den äldre svarta.
Kolla länkarna i inlägget ovan om du vill kolla på lite andra lurar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in