Citat:
Ursprungligen postat av Winterlong
Hej!
Jag undrar vad som behövs för att driva ett par Sennheiser HD 650 för ett rättvist ljud.
En hörlursförstärkare/DAC för högst 3000kr.
Mvh
Det finns lite olika alternativ beroende på hur du vill få dina HD-650 att låta.
EHP-O2D vilket är en NwAvGuy
Objective2 (O2) förstärkare tillsammans med en ODAC är ett väldigt populärt val bland entusiaster som anser bra mätresultat det det enda som betyder något när man utvärderar ljud. Gör bara en googlesökning på NwAvGuy så förstår du vad jag pratar om.
Personligen föredrar jag ljudet man får med en HD-650 om man driver den genom en OTL rörförstärkare. Hörlurar på 300 ohm och över älskar mycket spänning dvs många volt och OTL förstärkare ger detta i massvis.
Det bästa jag hört en HD-650 låta förutom från ett par dyrare förstärkare är genom en Bottlehead Crack + Speedball uppgradering. Magisk klart och silkeslent detaljerat sound. Detta är en DIY design vilket betyder att om man inte kan löda själv så går kalaset med 240VAC omvandlare på runt 620 USD och 450 USD utan Speedball dvs utanför din budget inte heller inräknat frakt och moms. Anledningen till att jag nämner denna förstärkare är att man kan finna den begagnat inom din budget. Man behöver dock givetvis en omvandlare om man vill driva en förstärkare byggd för amerikanska eluttag i Sverige.
Andra alternativ begagnat med riktigt bra synergi med en HD-650 är La Figaro 332, Schiit Valhalla, Bada PH-12, Bijou beroende på vilket sound du vill ha. Enligt mig är det ingen idé att investera i en billigare rörförstärkare till en HD-650 än dessa. Jag har en Little Dot MK 3 som jag inte orkar sälja vilket är en hyllad rörförstärkare med en HD-6X0. Rent prestandamässigt är den dock inte i samma nivå som en 332 eller Crack alls. En SS amp anser jag ha övertaget vid budgetalternativ.
Det är också avgörande vilken typ av musik du lyssnar på. Väldigt snabb musik som metal och viss elektronisk musik behöver en snabbare förstärkare för att det inte ska låta grötigt.
När det kommer till en DAC med en av dessa så är ODAC med RCA eller en HRT MS2+ något att kolla på. Om du vill hålla budget är begagnat rätt väg att gå för ett perfekt sound med en HD-650.