2010-10-28, 16:51
Medlem
Tja, jag har undrat ett tag nu, varför förekommer vissa ämnen som flytande/gas/fasta i rumstemperatur?
Dvs. vad i atomstrukturen gör att Kvicksilver(Hg) och Brom(Br) är de enda flytande ämnena, och varför är Väte(H) och Järn(Fe) gas respektive fast(metall)? skulle bli mycket tacksam för svar
Citera
2010-10-28, 19:40
Medlem
W.As avatar
Det beror på hur mycket energi som krävs för att bryta ämnets intramolekylära bindningar. Hur stor den energin är beror på bindningstyp och storleken på molekylerna. Vid alla temperaturer över den absoluta nollpunkten innehåller ett ämne energi.

Varför just Hg och Br är speciella vet jag dock inte.
Citera
2010-10-28, 22:07
Medlem
Kvicksilvrets smältpunkt

https://www.flashback.org/t345652

I den tråden ger evolute en ypperlig förklaring till kvicksilvrets märkliga egenskaper. Den för metaller osedvanligt låga smältpunkten är tydligen en relativistisk effekt.

Det kan vara intressant att notera att orsaken till galliums ovanligt låga smältpunkt är av helt annan natur.

Vad gäller smält- och kokpunkter hos ädelgaser (gaser, enatomiga molekyler), halogener (tvåatomiga molekyler), väte, syre, kväve (också tvåatomiga) så kan dessa egenskaper kvalitativt förklaras med den svaga van der Waals-attraktionen mellan molekylerna.

Andra egenskaper typiska för ämnen med huvudsakligen vdW-bindning: smält- och kokpunkter ökar med ökande atomnummer (nedåt i gruppen), låg mekanisk hållfasthet/hårdhet i de kristallina ämnena, låg densitet som följer samma trender som smält/kokpunkterna, låg elektronrörlighet mellan molekylerna vilket medför låg elektrisk ledningsförmåga.

Metallisk bindning är ett omfattande kapitel, bäst behandlat inom området fasta tillståndets fysik.
Senast redigerad av GaussBonnet 2010-10-28 kl. 22:17.
Citera
2010-10-28, 23:08
Medlem
W.As avatar
OffTopic
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
I den tråden ger evolute en ypperlig förklaring till kvicksilvrets märkliga egenskaper. Den för metaller osedvanligt låga smältpunkten är tydligen en relativistisk effekt.

Har du kvar den där pdf:en evolute postade en länk till? Har du i så fall möjlighet att posta den på något sätt? Skulle vara mycket intressant att läsa den.
Senast redigerad av W.A 2010-10-28 kl. 23:10.
Citera
2010-10-29, 00:07
Medlem
Aj tusan!

Såg att länken är borta.

Hinner inte nu, men i helgen ska jag försöka hitta ett ex att maila till dig.

Återkommer.
Citera
2010-10-31, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.A
OffTopic

Har du kvar den där pdf:en evolute postade en länk till? Har du i så fall möjlighet att posta den på något sätt? Skulle vara mycket intressant att läsa den.

Jag har mailat dig! Svar emotses.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in