Mycket intressant evolute! Jag ska hungrigt läsa på.
Efter att ha tittat i Sachs (
http://pubs.acs.org/cen/80th/gallium.html) måste jag protestera mot ett påstående där! Det felaktiga påståendet markerat med
bold nedan.
"A strange optical illusion appears if one melts gallium in a cup: There seems to be a transparent liquid skimming and floating above a silver background. Is this due to the
strongly concave meniscus of liquid gallium? I do not think I ever saw this, by contrast, with mercury, which has a strongly convex meniscus. And once melted, gallium may remain liquid, superfluid, for many hours, even if the room temperature is well below its melting point. The liquid may form a skin, wrinkled with fine lines, and when it finally solidifies, it may do so in shallow quadrangular prisms and zigzags like medieval fortifications."
Detta är inte sant! Jag har själv testat. Smälter man gallium i luft, så får metallen ett väldigt tråkigt "skinn" ovanpå, påminnande om det tråkiga skinn som bildas ovanpå en kopp choklad. Metallytan ser "säckig" och skitig ut, det var en besvikelse. Desutom gör den tunna beläggningen av oxid metallsmältan otroligt kladdig och kletig, metallen väter (adherar till) precis alla ytor den kommer i kontakt med. Smältan svärtar ner och förorenar precis allt det kommer i kontakt med, inklusive fingrarna. Helt förfärligt!
Ga smält under lufttillträde, med nämnda ytbeläggning, uppvisar denna "concave meniscus".
Men så funderade jag, vad är detta skinn för något? Svar: metalloxid. Så jag smälte metallen under ca 5% svavelsyra. Den syran är icke oxiderande (till skillnad från salpetersyra) och löser upp oxider under bildning av vattenlösliga salter. Och det fungerade förträffligt. Metallytan som var säckig och hopsjunken, oxidskiktet angreps snabbt och löstes upp av syran, metallytan blottlades, blev nu fullkomligt spegelblank, och metallsmältan drog ihop sig till en mycket vacker starkt speglande metalldroppe.
Förvandlingen var sannerligen häpnadsväckande, för att inte säga spektakulär! Den sålunda erhållna helt oxidfria metallen kladdade inte längre, den fäster inte på ytor längre.
Mitt antagande om förorening av metallytan med bildad oxid styrktes av ett analogt försök med smältning av Ga under oxiderande syra (salpetersyra). Under salpetersyran löstes oxiden
inte upp, istället blev den än tjockare, och metallen såg ännu skitigare ut!
Salpetersyra löser inte upp oxiderna, istället oxideras metallen ytligt till ett tunt olösligt skikt av Ga2O resp Ga2O3. Det är ytbeläggningen av dessa oxider som förorsakar ytans skitiga och säckiga utseende.
Gallium smält under svavelsyra är till färgen vitare, vackrare och ljusare än kvicksilver. Dessutom gör den låga densiteten att metallsmältan blir mera "spänstig", dvs lättare påverkas av yttre mekaniska störningar. Jämför detta med Hg som är tung och mera trögrörlig.
Den av Sachs påstådda "concave meniscus of liquid gallium" gäller enbart för metall som smälts i luft och därmed oxiderats på ytan. Om Ga smälts utan lufttillträde (under svavelsyralösningen, under inert atmosfär eller i vakuum) har den i likhet med Hg en "strongly convex meniscus".